Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er HELT blank på disse greiene jeg. Syns det er så vanskelig å skjønne.

Men kan jeg kjøpe meg leilighet når den eneste sikre inntekten min er studielån + av og til litt lønn fra ekstrajobb?? Har noe egenkapital!

Videoannonse
Annonse
Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Hva gjør du om du går kraftig i minus en måned?

AnonymBruker
Skrevet

Regn maks 3 ganger inntekt i lån. Dvs under 300.000. Det får man ikke noen leilighet for. Så nei.

• Liker 1
Skrevet

Tror nok ikke du får lån. Da trenger du en ekstrajobb du får inn ganske mye på.

Skrevet

Skal du ha 1 million i lån blir det vel ca. 6000,- å betale på det hver måned, og da sier det seg selv at du ikke kan betjene det bare ved hjelp av studielån.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje på en forblåst øy i Finnmark. Ellers glem det. Du har ikke råd til et bøttekott en gang.

Skrevet

Et vennepar av meg søkte om lån. De hadde noe egenkapital, stipend og litt småjobbing i ferier og sånt. De fikk nei, og fikk som grunn av det i utgangspunktet ikke gis lån til studenter.

Skrevet

Nei, du får ikke lån.

Skrevet

Niks. Og du burde ikke heller.

Skrevet (endret)

Man kan jo fryse lånet i studietiden da, hvis en gjør dette blir ikke den måndtlige prisen så ille. Da betaler man bare renter og ikke avdrag. Jeg fikk boliglån da jeg var student (er det forsåvidt fremdeles). Hadde endel egenkapital da, og pappa står som medlånetaker. Ikke noe problem for min del å få lån i hvertfall.

Edit: Blandet begreper. Har pappa som medlånetaker, ikke kausjonist :)

Endret av Naive
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Uten en fast og trygg deltidsjobb ville jeg ikke turt det. Hadde du hatt det + en del egenkapital ville det vært en annen sak, da kunne du vurdert det. Men for å få lån måtte du hatt kausjonist eller stor andel egenkapital. Det går som posteren over her sier an å få lån der man bare betaler renter de første 1-5 årene (avhengig av hva banken går med på). Kun studielån vil jeg mene ikke er nok til å leve + betjene boliglån. Husk at en leilighet har løpende utgifter også - det er fellesutgifter til sameie/borettslag + strøm + tv/nett feks.

Endret av SoftKitty
Skrevet

Glemte å legge til at jeg jobber som ekstrahjelp i tillegg til studiene også. Det hadde jo helt sikkert noe å si for at jeg fikk lån.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Studielån regnes ikke som inntekt, så at man har jobb ved siden av er helt avgjørende.

• Liker 2
Skrevet

Studielån regnes ikke som inntekt, så at man har jobb ved siden av er helt avgjørende.

Jeg jobber veldig lite. Får utbetalt kanskje 3000-4000kr i mnd fra ekstajobben min ved siden av studiene. Jeg fikk som sagt lån, så tror de regner noe av det som lønn? Litt usikker.

Ts: Det skader jo ikke å søke! Hvis en av foreldrene dine kan stille som medlånetaker så stiller du med en gang sterkere.

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Er HELT blank på disse greiene jeg. Syns det er så vanskelig å skjønne.

Men kan jeg kjøpe meg leilighet når den eneste sikre inntekten min er studielån + av og til litt lønn fra ekstrajobb?? Har noe egenkapital!

Enkelt svar. Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Mye mulig.

Men i såfall skikkelig avsides til der en får bolig nærmest kastet etter seg.

Skrevet (endret)

Mye mulig.

Men i såfall skikkelig avsides til der en får bolig nærmest kastet etter seg.

Jeg kjøpte min bolig i Oslo, hvor det ikke akkurat blir slengt boliger etter deg. Og som sagt så er jeg student og jobber veldig lite ved siden av. Gikk helt fint for meg :)

Ts: Den eneste måten å finne ut av det på er å snakke med banken. Men du er nok avhengig av å ha relativt mye spart opp, i tillegg til å ha en forelder/besteforelder som kausjonist/medlånetaker.

Endret av Naive
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du ha 1 million i lån blir det vel ca. 6000,- å betale på det hver måned, og da sier det seg selv at du ikke kan betjene det bare ved hjelp av studielån.

Jeg er ikke TS, men: 6000,- er da ikke voldsomt mye? 6000 kr er det jeg betalte for den første leiligheten jeg hadde som student. Nå har jeg en husleie på ca 5500,- og det hadde ikke vært noe problem å ha høyere husleie.

Har en trygg sommerjobb som jeg kan komme tilbake til hvert år om jeg ønsker det. Intensiv jobbing fra midten av juni til august gir omtrent 50 000 kr inn, og så er jo studielånet på ca 90 000 kr årlig. Det blir totalt 140 000 kr. Hvis man har 6000 kr å betale hver måned, så blir det 72 000 kr i løpet av et år. 140 000 kroner minus 72 000 kroner er 68 000 kr. Med andre ord har man nesten 5700 kroner (68k/12mnd) å leve for hver måned, etter at de 6000 kronene er betalt! Det bør jo ikke være noe problem, med mindre man har veldig dyre vaner. Mange studenter lever på langt mindre enn dette etter at faste avgifter er betalt...

Det man må se på er selvfølgelig totalkostnadene, som ofte utgjør en del når man eier selv. Felleskostnader, internett, TV, strøm, vedlikehold av boligmassen, ekstra forsikring... I tillegg bør man jo ha en buffer i tilfelle noe spesielt skjer, som en vannlekkasje eller at vaskemaskinen ryker. Som leietaker så har man ofte ikke så mange utgifter å tenke på, her hvor jeg bor er "alt" inkludert i husleia og det gjør det veldig forutsigbart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er jo at bankene ikke ser på studielån som inntekt og hvis man da jobber intensivt jobber slik at man tjener 50.000 om sommeren, så har man 50.000 i inntekt. Hvor mye lån tror du man får med en slik inntekt?

Naive, du er virkelig naiv. Vet du ikke forskjell på en medlåntager og en kausjonist?

• Liker 1
Skrevet

TS, det er urealistisk å få lån til kjøp av bolig når en kun lever på studielån og en liten jobb ved siden av. Du har rett og slett ikke økonomi til å betale for et slikt lån. Det er slik at når bankene nå gir lån ser de på at du skal tåle en rente på opp til 9 %. Du må stille med minimum 15 % egenkapital + dekke omkostningene ved boligkjøpet. Tidligere i tråden var det en som nevnte at det var mulig å bare betale renter på lånet under studietiden, men så enkelt er det ikke lenger. De nye retningslinjene fra finanstilsynet gjør at du kun kan få avdragsfrihet på den delen av lånet som er innenfor 70 % av boligens totalverdi. For den delen av lånet som er over dette må du betale både renter og avdrag.

Og for dere som tidligere har fått tatt opp lån alene som student kan ikke det sammenlignes med de som tar opp lån nå. Det har kommet betydelige innskjerpinger etter finanskrisen, og ikke minst nå etter nyttår.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...