Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat startet med å trene planken, men da jeg var ferdig fikk jeg veldig vondt i hele korsryggen. Jeg er utrent når det kommer til ryggøvelser.

Tok jeg det for hardt eller gjorde jeg planken feil?

Jeg tok den tre ganger og hver gang holdt jeg så lenge at hele kroppen skalv.

Noen som kan svare meg på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror kanskje ikke du aktiverte kjernemuskulaturen/transversus godt nok. Mange gjør den feilen at de "henger" for mye på korsryggen, spesielt når de står veldig lenge og blir slitne. Da mister øvelsen hele poenget og man belaster korsryggen mye. Prøv å vær bevisst på at ikke korsryggen din svaier for mye, og prøv deg litt frem med et speil.

Synes også

videoen forklarer det ganske bra.
  • Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Pass på å trekk navlen inn mot ryggraden og at rumpa ikke stikker opp.

• Liker 1
Gjest mari kontrari
Skrevet

isbiten har alt svart bra, så ville bare si at "kosryggen" var den mest treffende slurvefeilen jeg har sett på lenge. Skjønte med engang hva du mente, og ikke fordi det var tydelig at en r hadde falt ut, men fordi det jo er kosryggen. :)

(Beklager avsporing og håper du får orden på korsryggen. Og kos på den.)

Skrevet

Haha, sorry skrivefeilen. Kroppen kjentes helt rett ut og jeg trakk navlen og magen inn så mye at det kjentes som om den kom ut på ryggen nesten, hehe.

Ellers takk for alle svar.

AnonymBruker
Skrevet

Har svart i en annen tråd her inne, med samme formål, men kan si det igjen. Jeg trodde også jeg gjorde øvelsen riktig. Men når jeg begynte å gjøre den oftere så fikk jeg vondt i korsryggen. Problemet mitt var at jeg låste korsryggen i en slags liten knekk ned mot gulvet. Litt vanskelig å forklare, men det så beint ut når jeg så i speilet. Prøv deg litt frem og se om du merker noe forskjell.

Skrevet

Jeg tenker du hadde en svai rygg. stramme magen og lag heller litt høyere bue, hi du ikke klarer helt rett enda. med tiden vil du i det du blir sterkere. og ikke overdriv med hvor lenge du holder ut.. ta 1 min par ganger og neste gang f.eks 2 min

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker du hadde en svai rygg. stramme magen og lag heller litt høyere bue, hi du ikke klarer helt rett enda. med tiden vil du i det du blir sterkere. og ikke overdriv med hvor lenge du holder ut.. ta 1 min par ganger og neste gang f.eks 2 min

Takk for godt svar. Ryggen min er visst nokså svai i utgangspunktet fortalte en lege meg. Og du har nok rett i at jeg må prøve å rette ryggen mer. Smertene er ihvertfall borte i dag. Hvor mange ganger i uken bør jeg gjøre planken tror du?

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Vipp litt på bekkenet når du står i planke, for å finne rett posisjon for din kropp.

Skrevet

Du skriver ikke noe om du står med knærne i gulvet, eller om du står på tærne. Du bør starte med knær i gulv og trene deg sterkere.

AnonymBruker
Skrevet

Vipp litt på bekkenet når du står i planke, for å finne rett posisjon for din kropp.

Vipp litt på bekkenet? Hvordan gjør man det?

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Vipp litt på bekkenet? Hvordan gjør man det?

Stå rett opp og ned og vipp bekkenet frem og tilbake (rumpe ut, rumpe inn). Jeg er ganske sikker på at du klarer det :lur:

Skrevet

Takk for godt svar. Ryggen min er visst nokså svai i utgangspunktet fortalte en lege meg. Og du har nok rett i at jeg må prøve å rette ryggen mer. Smertene er ihvertfall borte i dag. Hvor mange ganger i uken bør jeg gjøre planken tror du?

oi, beklager for et sent svar. var så inaktiv. tenker du ikke skal pushe deg, for du kan skade deg. men heller øve deg på riktig teknikk og derifra kan du bruke planken i treningsprogrammet ditt. f.eks annen hver dag med effektivt og RIKTIG (Hehe) måte. du må være god mot kroppen din. og jeg har på følelsen du vil klare øvelsen. lykke til =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...