Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet om en eggløsningstest også kan tas til inntekt for at man er fruktbar? Altså er eggløsning = fortsatt fruktbar.

Jeg spør fordi jeg er over 40, men vi prøver med naturmetoden å få barn. Men jeg sjekker eggløsning (Clearblues test) for å treffe best mulig i (pr)øvingen......

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rekner med at når du forsatt har eggløsning så er du fruktbar. I overgangsalderen forsvinner eggløsningen og da også mensen. Så har du eggløsning og mens så er det nok forsatt håp :D Lykke til :D

AnonymBruker
Skrevet

Har du eggløsning så er du fruktbar. Men det er jo veldig mange andre ting som kan være galt uten at man kan merke det, med begge parter.

Skrevet

Har man eggløsning så slippes egget. Det sier ingenting om kvaliteten på egget. Altså så er man nødvendigvis ikke fruktbar selv om man har eggløsning.

Skrevet

Nei, positiv test sier ikke at du har eggløsning en gang. Kun at kroppen av en eller annen grunn har en LH stigning.

Jeg får positive eggløsningstester, og har vært prøver i tre år. Hos meg ser det ut til at eggkvaliteten svikter. I tillegg er det mange andre ting som kan være feil. Tette eggledere, muskelknuter, progesteronsvikt, lutefasesvikt.... listen er egentlig eviglang.

Ved alder er det som regel eggantall og eggkvalitet som svikter. Det vil si at selv om man har regelmessig menstruasjon og eggløsning er ikke kvaliteten på eggene som slippes så god at man kan bli gravid.

AnonymBruker
Skrevet

takk for svar og info!

tolker det dithen at muligheten for graviditet i allfall er bedre med positive eggløsningstester enn uten, selv om jeg skjønner at muligheten ikke er kjempestor!

Skrevet

Du kan jo bare poppe innom legen og få målt FSH.

Skrevet

Du kan jo bare poppe innom legen og få målt FSH.

Det sier egentlig ingenting, FSH er kun en av mange hormoner som spiller inn når det kommer til fruktbarhet. Og en allmennlege skal heller ikke måle hormoner da de ikke er i stand til å tolke dataene.

Men blodprøve er et viktig første steg i en utredning. Man tester da en rekke hormoner på gitte dager i syklusen, da det er ulike normalverdier avhengig av hvilken syklusdag man er på.

En blodprøve alene sier likevel lite om fruktbarheten. Mine FSH verdier er perfekte, det samme er alle andre hormonverdier. Men eggkvaliteten suger for det.

Skrevet

Ja, det skjønner jeg. Men siden hun var over 40 så tenkte jeg at FSH var naturlig å sjekke.

Skrevet

Ja, det skjønner jeg. Men siden hun var over 40 så tenkte jeg at FSH var naturlig å sjekke.

En AMH prøve gir mye mer hvis man først kun skal sjekke en ting. Det å sjekke FSH helt ut av det blå gir egentlig ingenting.

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Takk for ytterligere informasjon og utdyping.

jeg kommer ikke til å gjøre noe annet enn å øve med mannen. vi er ganske seint ute, så tenker at er vi heldige så skjer det, og hvis ikke så er faktisk det toget gått. Vi har det uansett kjekt med øvinga :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

En AMH prøve gir mye mer hvis man først kun skal sjekke en ting. Det å sjekke FSH helt ut av det blå gir egentlig ingenting.

Stemmer jo det: AMH-prøve gir best svar på hvor fruktbar en kvinne er :-)

F.eks en verdi på 1-4 betyr omtrent ikke fruktbar. O betyr overhode ingen fruktbarhet. En verdi på rundt 10 betyr at du er rimelig godt fruktbar!

Men uansett hvor bra frfuktbar en kvinne er, og alder, så må mange kvinner gjennom noen spontanaborter først...for omtrent 60% av eggene/graviditetene mislykkes, slik er det bare. Så det gjelder bare å prøve og prøve!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...