Jordbæra Skrevet 1. mai 2012 #21 Skrevet 1. mai 2012 http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Irritabel-tarm-De-kan-ha-lost-gaten-2674864.html#.T6AN1avYI-A Jeg bare gjentar det jeg leser her. Du nekter å tro det er genfeil, jeg nekter å tro at i det store og det hele er det stress. "Alle" som har denne sykdommen er ikke mange, så hvorfor ikke??
Zzyzx Skrevet 1. mai 2012 #22 Skrevet 1. mai 2012 http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Irritabel-tarm-De-kan-ha-lost-gaten-2674864.html#.T6AN1avYI-A Jeg bare gjentar det jeg leser her. Du nekter å tro det er genfeil, jeg nekter å tro at i det store og det hele er det stress. "Alle" som har denne sykdommen er ikke mange, så hvorfor ikke?? Dette er kjempegode nyheter, men de må leses med forsiktighet foreløpig. At det er gener som forårsaker det kan se ut til å stemme for den ene familien de har testa, men det betyr ikke at det er løsningen og det betyr ikke at det stemmer for alle med IBS. Siden IBS er en såkalt sekkediagnose vil man, om genteorien stemmer, sannsynligvis se at mange likevel ikke kan dekkes av den. "Alle" som har denne sykdommen er 20%, altså én million mennesker. Det er mange. Uansett en svært lovende start på forskning som forhåpentligvis kan hjelpe mange til et bedre liv.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #23 Skrevet 1. mai 2012 Spennende forskning i BT, spesielt for meg da flere i min nære familie har Chrons!
Siri L. Skrevet 12. mai 2012 #24 Skrevet 12. mai 2012 Min tarm har vært irritert fra jeg var liten. Symptomene ble verre og verre inntil jeg gikk over til lavkarbo/høyfett-kosthold for noen år siden. Da forsvant de i løpet av noen få uker. 1
Drømmespill Skrevet 13. mai 2012 #26 Skrevet 13. mai 2012 jeg lurer på om jeg kanskje har IBS, men har ikke vært hos legen for det. Jeg orker ikke leger... Men jeg har det sånn at hvis jeg gleder meg ekstra mye, eller blir nervøs eller en eller annen litt sterk følelse, da må jeg fort finne en do.. Som regel så må jeg bare èn tur, og så er det over, men er jo utrolig kjedelig å glede seg så mye, og så blir det utløst, bokstavelig talt Har mistanke om at det kan ha sammenheng med blodtrykksfall også, og blir som regel ganske slapp og uggen etter en slik hendelse. Har flere det sånn? Jeg finner ikke ut hva som trigger det, er alltid forskjellig mat jeg har spist før det skjer. Vet at jeg er følsom for tomat,sitrus og sterk mat, men dette holder jeg meg unda så det er ingen faktor når jeg får det slik. Er såå kjedelig å ha slik mage.. 3
Gjest ^_^ Skrevet 22. mai 2012 #27 Skrevet 22. mai 2012 Hvordan er din hverdag? Jeg ble visst litt treg å svare! Min hverdag er ..dårlig. Har funnet noe jeg blir dårlig av, men jeg har allikevel vondt hver dag som gjør min jobb umulig å gjennomføre. Er 50% sykemeldt nå,men selv det er vanskelig. Begynner å bli deppet av hele greia. Det siste halvåret har vært smertefult nesten hver dag. En ting som irriterer meg mest er at om jeg har vondt på jobb, så stikker hjem og gjør det man må, og bare blir hjem (i stede for å stikek tilbake på jobb og få vondt) , blir jeg bra i magen. Merker det ganske fort når jeg Må noe (selv om det er noe jeg har lyst til å gjøre) og når jeg er på jobb. Som oftest går det bra når jeg sitter hjemme og ikke gjør noe spesielt. (Med mindre jeg spiser noe jeg reagerer på , feks .. lasagne ;() Har kuttet ut godteri og annet fantatiske ting, som brus, alkohol. Spiser egg og finbrød (reagerer mer på grovtbrød) til frokost. Og varierte middager (typiske Norske ting). Driver å tar et pulver som består av MSM, Glutamin og C-vitaminer (noen som har hørt om dette?) Og venter nå også på Aloe vera juice som visstnok skal hjelpe litt. Går hardt utover humøret mitt og jeg føler jeg skuffer min samboer da jeg ikke kan gjøre så mye om dagene. Og sommerferie er det bare til å glemme nå. ..Kommer ikke på mer! Ble kanskje litt mye info og .."klaging" , men , må bare skrive det en plass.. Takk og ønsker lykke til med alle andre som har dette =)
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #28 Skrevet 28. mai 2012 På morgenen er magen min helt flat. Også eser den utover når jeg spiser. Etterhvert står den i helspenn (som gravidmage) og er stein hard. Det er vondt og nesten ikke mulig å presse en finger mot magen. Fastlegen mener at det er helt normalt, men dette begynte helt plutselig for 2 år siden. Før det hadde jeg relativt flat mage hele dagen, selvom jeg ikke tømte tarmene oftere enn en gang om dagen. Nå må jeg tømme 2-3 ganger.... Synes det er så plagsomt med den utstående magen da absolutt alle jeg treffer i butikken og på jobb gratulerer meg med graviditet "nå er det ikke lenge til du føder ser det ut til!" Har andre det slik? Er det det som er IBS?
Gjest Elissima Skrevet 4. juni 2012 #30 Skrevet 4. juni 2012 Interessant å lese om andres erfaringer her. Jeg har også IBS, fikk det da jeg flyttet tilbake til Norge etter mange år i utlandet. Legen mente det var fordi jeg endret kosthold og kroppen fikk "sjokk" på en måte. Jeg reagerer på hvetemel, egg og melkeprodukter. Prøvde meg på glutenfri pizza i kveld, vanligvis pleier jeg tåle det men har helt sykt vondt i magen med kramper og det hele. Jeg har kutta ut brød, spiser bare fransk landbrød når jeg er i Frankrike som jeg tåler. Mine måltider kan se sik ut: Frokost: Te, tropisk juice og 1 rugsprø med kalkunfilet og agurk Lunch: 3 rugsprø med kalkunfilet og agurk, 1 frukt. Middag: Laks med søtpotet og agurk, en dæsj laktosefri rømme Snack: jordbær, soyasjokolade, nøtter og forskjellige type bær Drikke: mye vann gjennom hele dagen, men må ha noe med smak innimellom. Gjerne farris eller is-te. Jeg tåler heldigvis brus da, og har ikke hatt problemer med øl. Ikke mange som forstår hvor kjipt IBS er! Skulle ønske det fantes en kur. Den aloe vera-juicen noen nevnte, funker det?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2012 #31 Skrevet 4. juni 2012 Jeg lurer også på om aloe vera juice hjelper mot IBS. Har ikke IBS selv, men magekatarr og betennelse i tarmen (ikke kronisk) og aloe vera hjelper helt fantastisk. Potetvann også. Samboeren min har IBS og jeg vil prøve å overtale ham til å forsøke aloe vera og potetvann, men han er skeptisk. Noen som har forsøkt potetvann? Jeg tror seff ikke potetvann og aloe vera kan fjerne IBS, men kanskje lindre plagene litt? Potetvann: Rasp rå potet og legg i vann i kjøleskapet minst et par timer. Sil av og drikk et halvt glass flere ganger om dagen. Smaker faktisk ok, og kjennes lindrende og godt i magen. (google potetvann, så ser dere at nmange anbefaler dette mot mageproblemer)
Gjest Nkl Skrevet 5. juni 2012 #32 Skrevet 5. juni 2012 Fikk det etter lengre tur til asia der jeg brukte idoform(?) Virker som om noen bakterier forsvant. Tåler i dag ikke råsukker, og store mengder fruktsukker. Trening øker sukkertoleransen, mens diett går på lavkarbo med vanlig middag uten potet/ris. Kesam og cottage cheese ser ut til å hjelpe og er frokost/lunsj med havregryn. Alt en boks tunfisk. Fordelen er jo at kroppen ser bedre ut i , symptomene er nå neglisjerbare. Måtte også lære meg å kjenne mer på kroppen slik at jeg ikke holder meg, skjer det eskalerer det fort. Lærte meg også å tømme meg bedre, eks på triks er å ha bena på en krakk for å få riktig krumning på kroppen
Gjest Koala Lompa Skrevet 7. juni 2012 #33 Skrevet 7. juni 2012 (endret) Kommer rett fra gastroskopi idag fordi magen har slått totalt krøll på seg det siste halve året. Før symptomene mine startet lå jeg med skikkelig magesjau i over en uke. Idag fortalte legen at en gastroenteritt kan utløse IBS, noe som var helt nytt for meg. Dette med at det er genetisk er også helt nytt for meg. Fastlegen min snakket om at det kunne utløses av stress og ytre faktorer som han kalte det. Jeg er bare skeptisk og usikker. Nå har jeg ikke fått påvist IBS enda men de har mistanke om enten det eller cøliaki. Vurdere å begynne å skrive kostdagbok for å kartlegge hva det er jeg reagerer på, synes det er så vanskelig å finne ut om det er enkelte matvarer jeg tåler mindre. Jeg vil gjerne følge med i denne tråden iallefall. Endret 7. juni 2012 av Koala Lompa
Gjest ^_^ Skrevet 8. juni 2012 #34 Skrevet 8. juni 2012 Hei igjen, Fastlegen min snakket om at det kunne utløses av stress og ytre faktorer som han kalte det. Det kan kanskje gjøre det værre, men det er ikke det som trigger det eller det som gir deg IBS. Jeg har drukket Aloe Vera Juice i 2 uker, merker ingen forskjell. Samme med MSM, Glutamin og C-vitamin -pulver, hjelper ikke. Fant ut at salat og egg, reagerer jeg ikke så mye på. Spiste kun det i to dager nå, dag 1 ; lite smerter. dag 2; tilbake til smerter. (Stor smell psykisk ) Skal begynne igjen på Mandag (helg er helg!!) med egg, salat og kylling i mer enn 2 dager, se om det hjelper. Begynner å bli ganske lei... Til dere som vet dere har det, Er smertene store? Etter som jeg forstår skal IBS ikke ha intense smerter. Personlig er jeg sykemeldt pga jeg har så store smerter når jeg er på jobb (Har høy smerteterskel på andre ting) Familien og kjæresten maser om at jeg skal ta endoskopi for å være sikker. Legene ser ingen grunn til det. Jeg tørr ikke.. >_<
Sugerøret Skrevet 8. juni 2012 #35 Skrevet 8. juni 2012 Jeg har IBS og må ligge unna gluten i perioder.Samme for krydder. Det virker som tarmen har en syklus,hvor ting ikke tåles ,for så å gå over En kan bli forvirra av mindre. Jeg fører matbok,så jeg ser hva jeg reagerer på.
Anehan Skrevet 8. juni 2012 #36 Skrevet 8. juni 2012 Hei igjen, Det kan kanskje gjøre det værre, men det er ikke det som trigger det eller det som gir deg IBS. Jeg har drukket Aloe Vera Juice i 2 uker, merker ingen forskjell. Samme med MSM, Glutamin og C-vitamin -pulver, hjelper ikke. Fant ut at salat og egg, reagerer jeg ikke så mye på. Spiste kun det i to dager nå, dag 1 ; lite smerter. dag 2; tilbake til smerter. (Stor smell psykisk ) Skal begynne igjen på Mandag (helg er helg!!) med egg, salat og kylling i mer enn 2 dager, se om det hjelper. Begynner å bli ganske lei... Til dere som vet dere har det, Er smertene store? Etter som jeg forstår skal IBS ikke ha intense smerter. Personlig er jeg sykemeldt pga jeg har så store smerter når jeg er på jobb (Har høy smerteterskel på andre ting) Familien og kjæresten maser om at jeg skal ta endoskopi for å være sikker. Legene ser ingen grunn til det. Jeg tørr ikke.. >_< Jeg for min del merker at stress har en innvirkning, også hvis jeg er spent eller nervøs, har mane baller i luften på en gang. IBS er veldig individuelt i forhold til smerter. Noen har store smerter og andre ikke så store. Hos meg er det slik at smertene er levelige en dag, mens en annen dag (hvor jeg forøvrig kun har spist det samme disse dagene)tilbringer jeg hele dagen på do/i fosterstilling på sofaen og er så vondt at jeg ikke klarer puste ordentlig. Min lege hos gastro-lab sier at dette er normalt, og at noe av det eneste de vet sikkert om IBS er at det ikke er farlig eller alvorlig. Du trenger ikke nødvendigvis ta endoskopi/gastroskopi for å få stilt diagnosen, legen din gjør det han mener er nødvendig for deg
Katniss Skrevet 22. juni 2012 #38 Skrevet 22. juni 2012 For meg så er kullsyre, kaffein og melk i store mengder utløsende. Forøvrig ble jeg kvitt IBS da jeg begynte å ta probiotika.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2012 #39 Skrevet 22. juni 2012 Legene antok at jeg hadde irritabel tarm, enda det for meg ikke stemte overens i det heletatt med sykdomsforløpet / symptomene. Det tok de mange mange år å finne ut at "IBS"en min - skyldtes det at jeg har flere former for pollenallergier. Så jeg får dermed " irritabel tarm " ( på godt norsk masse magesmerter og masse magetrøbbel ) hvis jeg spiser any kind of korn, alle former for stenfrukter, stengrønnsaker, soya, kåler, løker, selleri, solsikkefrø, frøsorter, fløte (så godt som alle grønnsaker utenom agurk og tomat og alle frukter, utenom banan ) Jeg har møtt et hundretalls spesialister og leger, men ingen skjønte hva det var. Det viste seg å være kryssallergi / kryssreaksjon. hvis noen av dere har pollenallergi - eller opplever å generelt være mer plaget av IBS i pollensessongen - kanskje dere og skal ta dere en tur til ernæringsfysiolog? For meg er det en enorm lettelse å kunne slå i bordet med at NEI. jeg ER ikke STRESSA og dette skyldes IKKE stress eller depresjon osv. Anonym poster: 975177c5e973a4000dd6ae3cf68e7bb9
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2012 #40 Skrevet 22. juni 2012 Men,er det slik at dere som plages med avføringen i forbindelse med IBS, har dere noen gang normal avføring i forbindelse med at dere har lagt om kostholdet? Har ikke hatt det på 7 mnd snart jeg..Aner liksom ikke hvor jeg skal starte for å finne ut av hva jeg ikke tåler for jeg får aldri helt de store smertene, kun mageknipe på kvelden. Det vises mer på avføringen og den er jo aldri normal for tiden. Synes det er så trasig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå