Gjest ^_^ Skrevet 25. juni 2012 #41 Skrevet 25. juni 2012 Kjøpte meg probiotika i dag! Bottoms up! Aloe vera juice og glutamin fungerer ikke. Forøvrig så kom jeg på at jeg ikke har tatt omega 3 på lenge. Begynte med det og var bra i 2 dager. Samme gamle nå igjen >< Når det kommer til avføring "gjest" er den vekslende hos meg. Men mye bløte greier. Rå lei av smerter hver dag
Gjest trine Skrevet 26. juni 2012 #42 Skrevet 26. juni 2012 Hei! Jeg skrev noe lignende i en annen tråd, men gjentar litt her: Etter mye mageplager har jeg funnet ut at det er mat som er problemet, primært gluten, hvete(stivelse) og melkeprodukt (kasein og laktose). Min fastlege sa klart ifra om at IBS er en "tullediagnose" jeg aldri måtte finne på å godta, siden det i bunn og grunn er en fin måte å si "vi vet ikke hva som feiler deg" på. Det jeg har lært av de siste to årene er at det gjelder å prøve og feile med kosten, og finne ut hva kroppen ens godtar og ikke. Kjedelig og møysommelig arbeid, men SÅ verdt det. Jeg har blitt et nytt menneske etter at jeg kuttet ut gluten (og hvetestivelse), og etter at melken ble kuttet for noen uker siden enda bedre. Skal selvfølgelig ikke si at jeg har noen fasit, men vil gjerne råde til å tenke over om maten kan vere et problem (intoleranser kan vise seg 1-3 døgn etter inntak, så det er vanskelig å se sammenhenger). Det er også lurt å tenke over at når det gjelder f.eks. matintoleranser så har mange fastleger altfor lite kunnskap. Intoleranser er vanskelig/umulige å påvise, men det gjelder å lytte til kroppen (selv om en av testene du har tatt hos legen gir grønt lys). Min fastlege har også sagt at jeg bare må godta at kroppen ikke tåler ett og annet, og holde meg unna det som tydelig gir plager.
Gjest ^_^ Skrevet 15. august 2012 #43 Skrevet 15. august 2012 Hei, Da har jeg vært å tatt koloskopi, som var noe av det værste jeg har vært med på i mitt liv, om noen lurte. Der fant de ingenting, så klart. Da er man tilbake til start og må prøve seg gjennom alt mulig av mat, tydeligvis. Har lest en del på Amerikanske sider som snakker om "løselig fiber" og at det skal hjelpe, samme med peppermynte te. Har også bestilt meg en bok med 170 oppskrifter til de med IBS. Så da får man se! Er iallefall lei av å være "handikappet" pga dette.
Gjest *Maja* Skrevet 15. august 2012 #44 Skrevet 15. august 2012 Jeg fikk det etter en hard antibiotika kur. Startet med små ting som at jeg ikke tålte potet og fruktsyre fra eple(juice etc) Deretter gikk det rett vest de neste årene. I dag tåler jeg ikke: Gluten(tåler små mengder grovt mel) Frukt(utenom ananas) Bær Grønnsaker(utenom tomat) Laktose Løk/hvitløk Gjær(gjør meg syk) Potet/mais(potet gjør meg syk, mais ekstremt oppblåst) Kan ikke spise noe sjokoalde da det herdete kakaofettet gir meg vonde acne utbrudd) Ost/margarin/smør(får samme reaksjon som ved sjokolade) Chili Så å spise ute er temmelig utfordrende. I starten ble jeg livredd mat og skjønte ikke hvorfor jeg ble så syk og dårlig etter hvert måltid. I dag lever jeg veldig rent. Blir mye Ryvita, Jyttemel, egg, ananas, tomat, ren skinke, karbonadedeig,kylling, biff, nøtter, solsikkeolje, kokosmelk, soyamelk...etc.
Thalassos Skrevet 15. august 2012 #45 Skrevet 15. august 2012 Jeg bare lurer på hvordan dere fant ut dette? Jeg hadde i en lang periode hatt veldig vondt i magen, diaré og lignende. Gikk til legen, han kjente på magen min, sa jeg hadde irritabel tykkatarm, sa jeg skulle spise loff og sendte meg hjem. Det tok seriøst i underkant av 10 minutter.. Syns det virket veldig useriøst, og en veldig lettvindt måte å gi meg en diagnose på?
Gjest *Maja* Skrevet 15. august 2012 #46 Skrevet 15. august 2012 Jeg bare lurer på hvordan dere fant ut dette? Jeg hadde i en lang periode hatt veldig vondt i magen, diaré og lignende. Gikk til legen, han kjente på magen min, sa jeg hadde irritabel tykkatarm, sa jeg skulle spise loff og sendte meg hjem. Det tok seriøst i underkant av 10 minutter.. Syns det virket veldig useriøst, og en veldig lettvindt måte å gi meg en diagnose på? Det er det som er problemet. Matallergi tester slå ikke ut siden det er tarmen som er i ulage. Tok test på laktose. Blodprøvene sa negativt mens magen min sto ut som en gravid berte i 8. måned. Jeg fant det ut da jeg begynte å lese om det og gikk over mat og symptoner. Var vanskelig da jeg fikk nye ting jeg reagerte på hvert år. Nå er lista temmelig lang på alt det jeg ikke kan spise. Hadde jeg spist LOFF:hvitt mel og gjær hadde jeg blitt dausyk. Hadde ligget med smertehelvete i 2 dager
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #47 Skrevet 16. august 2012 Jeg har irritabel tarm. Har dog ikke vært hos legen med det noen gang, da det er så åpenlyst at det er irritabel tarm Mamma har chrons, så jeg vet det ikke kan være det, da vi har det helt forskjellig. Jeg klarer ikke å finne noe mønster i hva jeg tåler/ikke tåler. La oss si jeg spiser nudler 10 ganger på 3 mnd, uten problemer, men den 11 gangen får jeg kjempevondt. Ellers vet jeg at jeg får vondt av fet mat. Også om jeg spiser lite en dag, og så spiser middagsmat på kvelden. Kan noen ganger få intense smerter. Kaldsvetter og rister.. Må bytte klær fordi jeg blir helt gjennomvåt av kaldsvettinga. Mens noen andre ganger gjør det ikke så vondt. Heldigvis varer det ikke lenge, det går over etter 1-2 doturer Jeg har hatt det siden barneskolen, så begynner vel å bli 15 år nå ca. Tenker ikke spesielt mye på det, det er ikke noe som plager meg i hverdagen. Jeg får det veldig sjeldent på dagtid, som regel kveld/natt. Så det går på ingen måte utover skole/jobb, så jeg er nok heldig der. Anonym poster: 71d231974daecadbb1c63fa34cd1d4e1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #48 Skrevet 16. august 2012 jeg tåler ikke grove produkter, melkeprodukter, egg eller fiber. Så jeg lever stort sett på loff, poteter, hvitt mel generelt, rene kjøttprodukter og mais. Anonym poster: b5f4bd7b3a1f73f4d0a43bdf3fbb05f8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #49 Skrevet 21. april 2015 Flere med erfaringer ? kjøpte meg low fodmap boka og føler meg bedre allerede:) spist slik mat i ca en uke nå Anonymous poster hash: 6c37a...4c6 1
kjøttmeis Skrevet 21. april 2015 #50 Skrevet 21. april 2015 For meg fungerer det ikke å kutte ut varer. Sukker, hvetemel og melk/laktose (vet egentlig ikke hva) gjør det verre. Men har vært i perioder uten og det ser ikke ut som plagene mine forsvinner. Har nå vært hos legen og har tatt avf.prøver og blodprøver. Venter spent på resultatene
Wonderbitch Skrevet 21. april 2015 #51 Skrevet 21. april 2015 Jeg klarer ikke å finne ut hva jeg tåler og ikke tåler. Sånn som flere sier, kan man spise det samme og reagere annerledes fra gang til gang. Jeg leste noe for lenge siden at det kunne ha med mengden og kombinasjonen å gjøre. F.eks hvis du spiser havregrøt to dager på rad blir det for mye og du får vondt. Mens en gang i uken går fint. Eller at du tåler epler og brokkoli hver for seg, men om du spiste et eple til lunch, og brokkoli til middag er det å be om problemer. Jeg blir så utrolig lei av dette. Må ofte dra tidlig fra jobb om det blir alt for ille, får jo ikke gjort noenting om jeg kaster opp, besvimer, Kaldsvetter og må gå krokbøyd. Ofte er det vanskelig å puste også. Føler meg som den hypokonderen, men har aldri klaget over tannpine, vondt i hodet eller brukket ben. Så mener at jeg tåler smerter, men når det gjør skikkelig vondt i magen klarer jeg bare ikke å fungere. Hvordan klarer dere andre dere i jobb/på skolen? Og har dere noen tips til de gangene det er veldig vondt flere døgn etter hverandre, så man ikke får sovet i tillegg? Hva slags smertestillende bruker dere? Jeg sluttet med smertestillende i flere år fordi de rett og slett ikke hjalp, men har begynt med en Ibux og paracet, og så en Paralgin forte senere om det ikke hjelper. Bruker alltid varmeflaske, og noen ganger hjelper det med en kopp te og en brødskive. Men ikke før ca 5 timer etter jeg fikk vondt, og ikke alltid. Noenganger blir det utrolig mye verre. Ble kanskje litt langt og uoversiktlig dette, men har vondt nå igjen etter å ha fått dagen "fri" , og er så utrolig lei!
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #52 Skrevet 22. april 2015 Lav fodmap ja. Har gjort at jeg fikk livet mitt tilbake Anonymous poster hash: 9cab3...2df
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #53 Skrevet 22. april 2015 Her var det kaffe som har skapt det største problemet. Etter å ha kuttet ut det er jeg et helt annet menneske (med et enormt kaffesug). Anonymous poster hash: f1076...b2e
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #54 Skrevet 23. april 2015 Jeg klarer ikke å finne ut hva jeg tåler og ikke tåler. Sånn som flere sier, kan man spise det samme og reagere annerledes fra gang til gang. Jeg leste noe for lenge siden at det kunne ha med mengden og kombinasjonen å gjøre. F.eks hvis du spiser havregrøt to dager på rad blir det for mye og du får vondt. Mens en gang i uken går fint. Eller at du tåler epler og brokkoli hver for seg, men om du spiste et eple til lunch, og brokkoli til middag er det å be om problemer. Jeg blir så utrolig lei av dette. Må ofte dra tidlig fra jobb om det blir alt for ille, får jo ikke gjort noenting om jeg kaster opp, besvimer, Kaldsvetter og må gå krokbøyd. Ofte er det vanskelig å puste også. Føler meg som den hypokonderen, men har aldri klaget over tannpine, vondt i hodet eller brukket ben. Så mener at jeg tåler smerter, men når det gjør skikkelig vondt i magen klarer jeg bare ikke å fungere. Hvordan klarer dere andre dere i jobb/på skolen? Og har dere noen tips til de gangene det er veldig vondt flere døgn etter hverandre, så man ikke får sovet i tillegg? Hva slags smertestillende bruker dere? Jeg sluttet med smertestillende i flere år fordi de rett og slett ikke hjalp, men har begynt med en Ibux og paracet, og så en Paralgin forte senere om det ikke hjelper. Bruker alltid varmeflaske, og noen ganger hjelper det med en kopp te og en brødskive. Men ikke før ca 5 timer etter jeg fikk vondt, og ikke alltid. Noenganger blir det utrolig mye verre. Ble kanskje litt langt og uoversiktlig dette, men har vondt nå igjen etter å ha fått dagen "fri" , og er så utrolig lei! Jeg har fungert så dårlig i snart 10 år at jeg er nå helt utenfor arbeidslivet. Har derfor blitt kasteball i mellom NAVsystemet og psykiatrien. Mitt beste tips: Ikke kontakt NAV og ikke bli utredet i psykiatiren. Hvis du sier at du er deprimert på grunn av plagene dine, så er det som at hele systemet bare setter et stempel på deg som at du er en lite prioritert pasient, som enten må begynne å tenke positivt eller søke uføretrygd. Jeg har heller aldri hatt og har ingen nevneverdige plager, utenom IBS... Anonymous poster hash: cd9da...cc2 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #55 Skrevet 23. april 2015 Jeg hadde en normal mage inntil for to år siden. Jeg sluttet å røyke og magen slo seg vrang. Først med forstoppelse, siden smerter, fettavføring og hyppige toaletbesøk. Jeg har skjønt at IBS ikke er målbart, men jeg hadde noe som het calprotektin som var på 174, ikke særlig høyt. Da var magen blitt mye bedre, men det var nok til at jeg fikk koloskopi. Der fant indremedisineren slutten på en betennelse i tykktarmen, og det var ingen vits med behandling. Jeg har aldri fått å vite at dette er IBS, men kan det være det jeg sliter med? Jeg har en sønn med Crohns og har vært redd for at det var det jeg slet med. Anonymous poster hash: f73bc...c9d
granolagirl Skrevet 9. desember 2018 #56 Skrevet 9. desember 2018 Er det noen som har prøvd tarmskylling og følt at det har hjulpet noe?
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #57 Skrevet 19. august 2022 Wonderbitch skrev (På 21.4.2015 den 23.49): Jeg klarer ikke å finne ut hva jeg tåler og ikke tåler. Sånn som flere sier, kan man spise det samme og reagere annerledes fra gang til gang. Jeg leste noe for lenge siden at det kunne ha med mengden og kombinasjonen å gjøre. F.eks hvis du spiser havregrøt to dager på rad blir det for mye og du får vondt. Mens en gang i uken går fint. Eller at du tåler epler og brokkoli hver for seg, men om du spiste et eple til lunch, og brokkoli til middag er det å be om problemer. Jeg blir så utrolig lei av dette. Må ofte dra tidlig fra jobb om det blir alt for ille, får jo ikke gjort noenting om jeg kaster opp, besvimer, Kaldsvetter og må gå krokbøyd. Ofte er det vanskelig å puste også. Føler meg som den hypokonderen, men har aldri klaget over tannpine, vondt i hodet eller brukket ben. Så mener at jeg tåler smerter, men når det gjør skikkelig vondt i magen klarer jeg bare ikke å fungere. Hvordan klarer dere andre dere i jobb/på skolen? Og har dere noen tips til de gangene det er veldig vondt flere døgn etter hverandre, så man ikke får sovet i tillegg? Hva slags smertestillende bruker dere? Jeg sluttet med smertestillende i flere år fordi de rett og slett ikke hjalp, men har begynt med en Ibux og paracet, og så en Paralgin forte senere om det ikke hjelper. Bruker alltid varmeflaske, og noen ganger hjelper det med en kopp te og en brødskive. Men ikke før ca 5 timer etter jeg fikk vondt, og ikke alltid. Noenganger blir det utrolig mye verre. Ble kanskje litt langt og uoversiktlig dette, men har vondt nå igjen etter å ha fått dagen "fri" , og er så utrolig lei! Det som jeg gjør, er at hvis jeg har utbrudd så kutter jeg ned på alle måltider unntatt frokost. Vet ikke om det er lurt. Føler at jeg på en måte må rense ut symptomene ved å ikke gi flere triggere til tarmene. Jeg går også hjem, og slapper av med te. Jeg kan være bra i lange perioder, men så plutselig reagerer jeg på "alt". Jeg har lest at på amerikanske nettsteder at man ikke bør bruke smertestillende mot IBS. Paralgin forte er en dårlig ide!! Anonymkode: f5907...9d0
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #58 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (På 23.4.2015 den 3.13): Jeg har fungert så dårlig i snart 10 år at jeg er nå helt utenfor arbeidslivet. Har derfor blitt kasteball i mellom NAVsystemet og psykiatrien. Mitt beste tips: Ikke kontakt NAV og ikke bli utredet i psykiatiren. Hvis du sier at du er deprimert på grunn av plagene dine, så er det som at hele systemet bare setter et stempel på deg som at du er en lite prioritert pasient, som enten må begynne å tenke positivt eller søke uføretrygd. Jeg har heller aldri hatt og har ingen nevneverdige plager, utenom IBS... Anonymous poster hash: cd9da...cc2 Jeg tror som du sier at det er viktig å håndtere dette selv, og holde seg i arbeid. Det er synd med slik stempling som du beskriver. Når man har smerter fra magen, er det normalt å bli stresset og deppa. Da blir det en vind sirkel. Mitt svar er trening, mindfulness, yoga og kosthold. Jeg pleier ikke dele informasjon om tilstanden min med offentlige etater. Det er synd at man ikke skal kunne stole på folk. Jeg håper du kommer deg tilbake i arbeidslivet. Stress på grunn av dårlig økonomi og lite forståelse, kan også trigge IBS. Anonymkode: f5907...9d0
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #59 Skrevet 19. august 2022 Hver gang jeg prøver å spise sunt slår magen seg totalt vrang. På det lengste gikk jeg 3 mnd med avf 8-10 ganger dagen og gikk ned så mye at jeg var helt på grensen til undervektig. Bakgrunnen for at det varte så lenge var fordi jeg tenkte at magen min måtte bli vant med sunn mat. Blir ikke klok på denne magen og får tidvis lyst til å bare ikke spise. Kunne ønske jeg visste akkurat hva som er problemet med min tarm. Anonymkode: d8322...f1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå