AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #1 Skrevet 18. april 2012 Det kommer så mange spørsmål om IBS her inne at jeg tror det er lurt med en samletråd. Kort om IBS fra Wikipedia: Samlebetegnelse for irritabel tykktarm, nervøs mage eller andre udiagnostiserte plager fra fordøyelseskanalen. Det er ikke en sykdom, men et syndrom. På engelsk kald Irritable bowel syndrome (IBS). Vanlige symptomer Vekselvis diaré og forstoppelse Luftsmerter og hyppig luftavgang Smerter og ubehag i magen Endringer i avføringsmønsteret både i hyppighet, form og utseende (slim forekommer hyppig) Plagene skyldes stress og angst. Mange har derfor godt utbytte av kognitiv terapi Ingen funn ved lab-prøver Man regner med at omkring 10% av befolkningen har denne tilstanden, men det finnes ikke eksakte tall da mange ikke oppsøker lege. Er det noen her inne som har vært på Mestringskurs? Var det nyttig? Jeg har meldt meg på, men det er 6 mnd ventetid.
Halkatla Skrevet 18. april 2012 #2 Skrevet 18. april 2012 Jeg byttet ut hvetemel med speltmel og fikk en helt ny mage. Og legen min kalte plagene mine i forkant for irritabel tarm.
Zzyzx Skrevet 18. april 2012 #3 Skrevet 18. april 2012 Plagene skyldes stress og angst. Mange har derfor godt utbytte av kognitiv terapi Det er sannsynligvis en misoppfatning. Det er ikke alltid like lett å vite hva som kom først, men nyere studier kan tyde på at mageproblemene faktisk skaper stress og angst. Her er mye god informasjon: http://www.forskning.no/artikler/2011/august/295541 Nå er jo dette veldig individuelt, men for min del så slo ikke IBS ut før noen år etter at jeg var kvitt angsten. Jeg klarer heller ikke for mitt bare liv å finne noe som helst som påvirker magen min i positiv retning, uansett hva jeg spiser eller ikke spiser. 4 2
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2012 #4 Skrevet 18. april 2012 Jeg er også uenig i påstanden om at IBS utløses av stress. Før jeg fikk det var jeg en rolig og balansert person, men ettet at plagene startet har jeg blitt et stressmonster " er det toalett der jeg skal?", " har jeg nok tid itilfelle jeg må på toalettet?"
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #5 Skrevet 18. april 2012 Det var ikke meningen å provosere dere altså, jeg tenkte bare det var greit med litt info om hva det er for noe. Synes det er veldig interessant at noen har god effekt av mye fiber mens andre må spise glutenfritt, og andre igjen ikke tåler annet enn epler omtrent. Hilsen trådstarter
Zzyzx Skrevet 18. april 2012 #6 Skrevet 18. april 2012 Ingen fare, vi er ikke provosert, og det er wikipedia som bør rettes opp.
Sugerøret Skrevet 18. april 2012 #7 Skrevet 18. april 2012 (endret) IBS og symptomer er så forskjellig fra person til person. Spiser jeg fiber,så får jeg ekstreme mengder luft og sterke magesmerter.Merker ingen forskjell på h-mel og speltmel ,mens glutenfritt er ok. Andre ting kan jeg spise i perioder,men så tåler jeg det plutselig ikke i en periode.Grønnsaker en slik en,det kan tåles i små mengder og så plutselig-fullstendig magekrampe Krydder er som dagen ,noen dager kan jeg spise "alt" andre dager er pepper nok. En må selv finne ut hva som trigger IBS og leve etter symptomer. Jeg fikk noen tabletter,de virket godt ca 6mnd eller no.Husker bare ikke hva de heter Endret 18. april 2012 av Kårky
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #8 Skrevet 18. april 2012 Jeg synes det er veldig vanskelig å klare å finne noe mat. Jeg tåler kun råvarer uten noe krydder eller tilsetninger, så det er utrolig vanskelig å være spontan eller å spise på restaurant...
Sugerøret Skrevet 18. april 2012 #9 Skrevet 18. april 2012 (endret) Jeg synes det er veldig vanskelig å klare å finne noe mat. Jeg tåler kun råvarer uten noe krydder eller tilsetninger, så det er utrolig vanskelig å være spontan eller å spise på restaurant... Det er vanskelig . Jeg lager mat selv fra bunn av og bruker kun sikre saker.Etter maten er ferdig,kan jeg ta på litt krydder,smake på litt grønt osv. Lager til en hel familie,så maten blir ikke bortkastet,men da krydrer vi etter min mage Restauranter er jeg skjeldent på. Ikke morro med slike mager Endret 18. april 2012 av Kårky
Anehan Skrevet 18. april 2012 #10 Skrevet 18. april 2012 Jeg har vært på et kurs. Vet ikke om det var mestringskurs, men det var et kurs for oss som har IBS, hvor vi skulle få noen små innputt som kunne gjøre det lettere å takle. Jeg fikk kanskje ikke så veldig mye ut av selve kurset, mye på grunn av at jeg har en lege som har vært veldig flink til å informere meg, og som er oppriktig interessert i livskvaliteten til pasientene sine. Men, det var alikevel godt å komme sammen med mennesker som lider av den samme tilstanden. På kurset ble vi fortalt at alle som har en eller annen form for kronisk lidelse burde lese ei bok som heter "sjef i eget liv". Den handler om nettopp hvordan man skal bli det, og kan hjelpe oss å endre fokus. Det mange som har IBS sliter med, inkludert meg selv, er at enn lar seg hindre av lidelsen. Man tenker på om det er do i nærheten, kartlegger hvor alle toaletter er til enhver tid, passer på at en alltid har dopapir tilgjengelig hvor enn en går, mange ønsker ikke å delta i sosiale settinger fordi de gjerne blir servert mat som igjen er noe som kan bli vanskelig. Man dropper gjerne å nå målene fordi IBS blir et hinder. Jeg har enda ikke klart å finne ut hva jeg som er trygg mat og hva som er utrygt. En dag går sterk mat fint, mens dagen etterpå er det full krig i magen og jeg tilbringer mesteparten av dagen på do. Dette gjør det vanskelig for meg å klare et studieløp hvor skolen min ligger to timer unna i bil, og på en dårlig dag så klarer jeg ikke to timer uten å vite at det fins et toalett. På sykehusene blir man tilbudt ting som virker for en, men ikke for nestemann, og jeg har derfor tenkt litt nytt. Jeg har begynt hos en alternativ behandler i håp om at det iallefall kan hjelpe litt. Skulle mange ganger ønske at jeg hadde en synlig lidelse, for det er lettere å få forståelse av andre da. :-)
Gjest ^_^ Skrevet 25. april 2012 #11 Skrevet 25. april 2012 Det mange som har IBS sliter med, inkludert meg selv, er at enn lar seg hindre av lidelsen. Man tenker på om det er do i nærheten, kartlegger hvor alle toaletter er til enhver tid, passer på at en alltid har dopapir tilgjengelig hvor enn en går, mange ønsker ikke å delta i sosiale settinger fordi de gjerne blir servert mat som igjen er noe som kan bli vanskelig. Man dropper gjerne å nå målene fordi IBS blir et hinder. Det der er ganske så sant. Det psyker meg helt ned til bunn. Har du lært noe nytt på din reise? =) Jeg har iallefall ikke funnet ut noe spesielt, annet enn at Cola = døden.
Anehan Skrevet 29. april 2012 #12 Skrevet 29. april 2012 Det der er ganske så sant. Det psyker meg helt ned til bunn. Har du lært noe nytt på din reise? =) Jeg har iallefall ikke funnet ut noe spesielt, annet enn at Cola = døden. Ja, litt har jeg lært, men har fremdeles en lang vei å gå. Jeg har merket at så fort jeg begynner å stresse, så får jeg vondt i magen. Matvarer jeg reagerer på er yoghurt, det meste av frukt, alt av grønnsaker, bær, drikke med kullsyre, alt med gjær, ris, pasta, sterk mat. Reagerer selvfølgelig i varierende grad på disse. Jeg merker også at jeg er noe bedre når jeg følger rutinene mine i løpet av en dag. Skulle ønske legene var flinkere på området, at det kommer noe revulosjonerende forskning eller noe,for man kan lære seg å leve med mye så lenge man vet hva det forårsaket av og hva som bedrer/gjør situasjonen værre. Også skulle jeg ønske at jeg fikk litt mer forståelse fra venner/sjef/kolleger osv. Når man er inni i en dårlig periode med konstant vondt i magen over lengre tid og man er sliten av det og ikke orker være med på ditt og datt, så hjelper det ikke med svar som; Du må jo bare legge deg da. Ja, jo, man må legge seg, men skal man liksom bare stoppe helt å leve å bare sove gjennom livet? Ble visst litt klaging her, men føltes godt å få det ut! Hehe Hvordan er din hverdag?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #13 Skrevet 29. april 2012 Jeg er helt enig i det der med rutiner. Hvis jeg står opp en halvtime tidligere / senere enn jeg vanligvis pleier så er magan i gang! Da har jeg det gåendes i flere timer..
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #14 Skrevet 29. april 2012 Etter å ha slitt med magen i flere år så har jeg lært meg til å bruke klystér på morgenen, og sånn få skylt ut alt. Eneste er at det tar tid, et par timer faktisk. Så jeg kan ikke overnatte hos venner, dra på hyttetur, avtale ting tidlig, sånne ting...
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #15 Skrevet 30. april 2012 Jeg har IBS, hatt det i ca 10 år. Husker ikke om det var noe spesielt som utløste det. Men til å brgynne med var jeg mest plaget med treg mage/forstoppelse. De siste 7 årene er det løs mage som er problemet. Har innbilt meg at jeg ikke tåler melk og hvetemel, men det har blitt avvist av legen. Men det rare var at da jeg for 3 år siden begynte på ketolysekuren, gikk det ca. 3 uker og magen var helt fin! Her er det ikke melk, men jeg brukte en del kremfløte. Jeg tror absolutt på at karbohydrater kan være årsaken til min IBS. Samtidig kuttet jeg jo ut sukker , så helt sikker kan jeg ikke være.. Gikk på kuren 7- 8 mnd, før jeg langsomt seilte tilbake til gammelt kosthold med både sukker, hvetemel og melk (drikker ikke ren melk, men bruker litt i matlaging), og magen var i ulage igjen. Nå begynte jeg på ny lavkarbo for 2 uker siden, så er spent på om magen blir bedre også denne gangen. Har ikke hatt løs mage på 5 dager nå, det er uvanlig.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #16 Skrevet 30. april 2012 Jeg har IBS, hatt det i ca 10 år. Husker ikke om det var noe spesielt som utløste det. Men til å brgynne med var jeg mest plaget med treg mage/forstoppelse. De siste 7 årene er det løs mage som er problemet. Har innbilt meg at jeg ikke tåler melk og hvetemel, men det har blitt avvist av legen. Men det rare var at da jeg for 3 år siden begynte på ketolysekuren, gikk det ca. 3 uker og magen var helt fin! Her er det ikke melk, men jeg brukte en del kremfløte. Jeg tror absolutt på at karbohydrater kan være årsaken til min IBS. Samtidig kuttet jeg jo ut sukker , så helt sikker kan jeg ikke være.. Gikk på kuren 7- 8 mnd, før jeg langsomt seilte tilbake til gammelt kosthold med både sukker, hvetemel og melk (drikker ikke ren melk, men bruker litt i matlaging), og magen var i ulage igjen. Nå begynte jeg på ny lavkarbo for 2 uker siden, så er spent på om magen blir bedre også denne gangen. Har ikke hatt løs mage på 5 dager nå, det er uvanlig. Samme erfaring som jeg har så å si. Har hatt IBS i 12 år, og i de periodene jeg lever på et lavkarokosthold, holder meg unna sukker og fruktsukker er magen fantastisk. 1
Jordbæra Skrevet 1. mai 2012 #17 Skrevet 1. mai 2012 De har forsket på dette nå, om dere ikke har fått det med dere handler det ikke om stress som alle leger skylder på når de ikke finner noe "fysisk." Det er genfeil. (forskes på ennå) Hva man bør holde seg unna er krydder, rå grønnsaker, hvete, bygg, rug, havre, sukker, kullsyre holdige drikker, alkohol. Jeg spiser meg aldri helt mett, for da er det større sjanse for å bli dårlig. Det beste for meg i løpet av en dag kostholdsmessig er: Frokost: en brødskive med egg, kylling, skinke, kalkun, ost. Lunsj: salat Middag: kylling, fisk eller kalkun filet uten noe krydder med godt kokt grønnsaker. Drikke vann hele dagen, til alle måltider og mellom måltider. Mellom måltidene består av frukt. Alt utenom eple. Noen ganger fungerer det også best å spise salat hele dagen. Det er ikke mettende å leve sånn, men nå går jeg i hvert fall ikke ned lenger Jeg har nærmet meg undervektig mer og mer, så jeg er veldig fornøyd bare jeg holder på litt mat og klarer å jobbe =) 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #18 Skrevet 1. mai 2012 De har forsket på dette nå, om dere ikke har fått det med dere handler det ikke om stress som alle leger skylder på når de ikke finner noe "fysisk." Det er genfeil. (forskes på ennå) Stress er jo fysisk! Og det blir feil å si at det er en genfeil. Noen med IBS-symptomer har kanskje en genfeil, men jeg nekter å tro at alle har det. Sannsynligvis er IBS en samlebetegnelse for noe man kanskje finner ut i fremtiden at er flere forskjellige sykdommer med ulik patogenese. Slik man tenker seg at det er med ME, for eksempel. Og hva man bør holde seg unna av matvarer, er også individuelt. Man må rett og slett prøve seg frem. 2
Katniss Skrevet 1. mai 2012 #19 Skrevet 1. mai 2012 (endret) Jeg tar actimel hver dag. Sånn holder magen min seg frisk. Uten actimel er magen min helt klikk. Kaffein, kullsyre og mye melk er verstingene for magen min. Hva er det jeg kan drikke som er kaffeinfritt, uten kullsyre og uten melk? Og i tillegg med lite kalorier. Er lei av å drikke vann. Endret 1. mai 2012 av Katniss
Zzyzx Skrevet 1. mai 2012 #20 Skrevet 1. mai 2012 Du kan drikke diverse juice blanda ut med vann eller lage iste av koffeinfri te.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå