Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at dette er ganske langt, men jeg hadde satt pris på om de som svarer faktisk leser innlegget og ikke bare emnetittelen. :)

Jeg er en jente som går 2. klasse på videregående. Jeg jobber hardt med skole, først og fremst fordi jeg vet at jeg trenger gode karakterer for å komme inn på det studiet jeg vil inn på, men også fordi jeg vil være mest mulig forberedt til universitetet når den tid kommer. Jeg vet at det er/har blitt veldig vanlig å ta opp fag for å få opp snittet, men jeg har alltid vært bestemt på at dette ikke er noe jeg vil bruke ekstra tid på når jeg alltid gjør mitt beste i skolesammenheng og har et godt utgangspunkt for å få gode karakterer. Jeg møter opp til alle timene og følger med, jeg tar notater og tar vare på alle ark vi har fått utlevert, jeg leverer alle lekser og når alle fristene, og jeg er alltid forberedt til hver eneste vurderingssituasjon. Likevel får jeg nesten aldri mer enn 4.

Jeg er klar over at det ikke er innsatsen som blir vurdert, og det er heller ikke problemet. Problemet er at jeg alltid gjør mitt beste, og likevel får jeg samme karakter både når jeg selv er fornøyd med det jeg har prestert og når jeg ikke er det. Jeg har snakket med alle lærerne om hva jeg kan gjøre for å forbedre meg i fagene, og jeg har prøvd å gjøre alt de har foreslått. Akkurat nå føler jeg at det ikke er noe mer jeg kan gjøre og det er utrolig frustrerende.

Jeg blir veldig lei og demotivert av å kun få firere når jeg gjør mitt aller beste og selv mener at jeg fortjente en bedre karakter (ikke alltid, men i mange tilfeller). Jeg er strukturert, har ingen problemer med å lære stoff og har heller ingen problemer med å presentere det på en god (ifølge meg selv) måte. Jeg er aktiv i timene og tar ting kjapt. Likevel får folk som (tilsynelatende) ikke jobber spesielt mye, femmere og seksere i lange baner. Jeg er ikke bitter over at de får bedre karakterer enn meg, men jeg er lei av at jeg ikke får til det samme når jeg legger så mye innsats i alt jeg leverer.

Jeg legger mye press på meg selv når det kommer til karakterer, men da er det også veldig leit når jeg ikke når målene mine. Vi får selvfølgelig tilbakemeldinger, men jeg synes ikke disse er konstruktive og hjelper meg ikke til å forbedre meg. Dette har jeg også tatt opp med lærerne, men jeg synes ikke det har bedret seg av den grunn.

Det har også vært tilfeller hvor andre elever som har fått sekser på for eksempel en innlevering (som jeg har lest og sammenlignet med min egen), ikke har gjort det SÅ mye bedre enn meg og heller ikke fått en veldig annen tilbakemelding, mens jeg likevel har fått 4. Det skal være en ganske merkbar forskjell mellom en firer og en sekser, og i de fleste tilfeller er jeg ikke engang i nærheten av en femmer. Det er som om lærerne har stemplet meg som en firerelev og derfor ikke tar meg seriøst uansett hva jeg gjør. Jeg blir sliten og lei av det.

Det er utrolig demotiverende å sitte her og vite at dette er siste innspurt og at alt jeg gjør fremover er avgjørende for karakteren jeg vil bli sittende igjen med, men at løpet samtidig allerede er kjørt i de fleste fag. 4 er på ingen måte en dårlig karakter, men det holder ikke, og det er utrolig slitsomt å måtte ta opp fag når jeg allerede har lagt så utrolig mye arbeid i det.

Jeg er ikke ute etter usaklige kommentarer, men heller synspunkter og eventuelle løsninger. Hva kan JEG gjøre for å forbedre karakterene mine? Jeg føler allerede at jeg gjør alt jeg kan, som sagt. Hva mer kan jeg gjøre, da? Og er det noen som har opplevd det samme? Jeg begynner jo å føle at jeg har overvurdert meg selv fullstendig og at jeg bare ikke er smart nok... det er en vond følelse å sitte med. :(

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest mari kontrari
Skrevet

Må først bare si at jeg skjønner godt at det er frustrerende. Har selv for lenge siden opplevd litt det sammen, men jeg sto fast i norsken. Det som fungerte for meg der var å begynne å velge en annen type oppgave enn den jeg pleide å gå for - da løsnet det litt.

Ser du har snakket med lærerne dine, men kan du spørre igjen om det er mulig at dere kan gå gjennom stil/prøve du har fått fire på, og snakke litt om hva som mangler for at det skulle vært en femmer?

Det er en god idé å lese besvarelsene til andre som har fått 5 og 6, ser du har gjort det med en i hvertfall, men gjør gjerne det igjen om noen vil låne deg besvarelsen sin. Prøv å noter punktvis hva som er forskjellig. Kanskje kan du også spørre hvordan de jobber med stoffet før prøver?

Ut fra innlegget ditt ser det ikke ut til å være noe i veien med hvordan du ordlegger deg, men ofte er det forståelse og selvstendig refleksjon som skal til for å trekke en oppgave opp til toppkarakterer - kanskje du kan jobbe mer med det på et eller annet vis?

Dette ble veldig generelt siden jeg ikke vet hva lærerne har sagt du må jobbe med, og hvilke fag du tar, men håper i hvertfall du klarer å jobbe deg ut av "firerfellen" :)

(I fag der det er flere lærer som underviser i samme fag kan du forresten be en annen lærer en din om å lese gjennom besvarelsen din uten å si hvilke karakter du har fått. Om det er en lærer du ikke har til vanlig får du kanskje litt mer svar på om det er lærerne dine som ubevisst har stemplet deg som er evig firer)

AnonymBruker
Skrevet

En ting jeg gjorde i norskfaget på videregående, som sikkert fungerer i andre fag også, er å få med læreren din og lag en helt konkret liste over ting som du ofte gjør feil eller som du kan forbedre. En slags huskeliste rett og slett.

Denne listen prøvde jeg å følge med på mens jeg jobbet både med innleveringer og tentamen/eksamen. Det hjelper å alltid ha i bakhodet hvordan du kan gjøre ting bedre. På denne listen hadde jeg typiske ting som skrivefeil/dårlige formuleringer som jeg ofte gjorde, eller rett og slett mer om hvordan jeg burde strukturere tekster og lignende. Du kan jo vurdere å prøve noe lignende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke når jeg leser innlegget ditt er at det er altfor langt. Det trekker i negativ retning når karakteren skal settes.

• Liker 3
Gjest Frk.Franzen
Skrevet

Jeg begynte å bruke en båndopptaker hvor jeg leste inn notater som jeg senere hørte på gjentatte ganger. Feks ved husarbeid osv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg får inntrykk av at dette gjelder alle fag? Hvilke tilbakemeldinger får du av lærerene dine (både skriftlige og muntlige)?

Å lese medelvers oppgaver kan være nyttig, for da vil du jo kanskje se hva som er kravet på de høyeste karakterene. Ellers vil jeg anbefale deg å høre med hver enkelt lærer hva du må gjøre for å få bedre karakter. Be også om å få se vurderingskriterene som lærer vurderer ut i fra. Bestem deg for konkrete ting du skal forbedre til neste vurdering.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange fine forslag og tips :) Jeg skal prøve å gjøre alt som har blitt nevnt her!

Min første tanke når jeg leser innlegget ditt er at det er altfor langt. Det trekker i negativ retning når karakteren skal settes.

Det er jeg ikke uenig i, men nå er dette bare et innlegg på et forum hvor jeg prøver å få utløp for frustrasjonen min og litt veiledning, og ikke en fagartikkel som jeg skal få karakter på. Det kan på ingen måte sammenlignes. Dessuten får vi som regel vite på forhånd enten hvor mange sider eller hvor mange ord vi skal skrive i en oppgave før vi leverer den, og jeg holder meg alltid innenfor den rammen. Ellers er jeg enig i at det ble langt, men sånn er det når man har mye på hjertet. Det har ingenting med karakterene mine å gjøre.

Jeg får inntrykk av at dette gjelder alle fag? Hvilke tilbakemeldinger får du av lærerene dine (både skriftlige og muntlige)?

Ja, alle fag unntatt matte. Matte er det eneste faget hvor jeg har ligget på fem hele året, men selv der har jeg fått to firere nylig. Det er skrivefagene som går dårlig, selv om det er de jeg alltid har fått gode karakterer i før.

Jeg synes lærerne er ganske dårlige til å gi tilbakemeldinger på skolen jeg går på, egentlig. De ramser stort sett opp mye positivt, men sier nesten ingenting om det som var negativt selv om de gir meg 4 og selv om jeg ber om en konkret forklaring. Når jeg eventuelt får den, og gjør det de sa til neste gang, får jeg fortsatt 4. I tillegg sørger jeg alltid for å møte de aktuelle læreplanmålene, mens andre som ikke bevisst har gjort det får bedre karakterer. Det føles nytteløst.

Klassisk eksempel fra i dag (det som trigget innlegget): I dag fikk jeg 4 på en historieinnlevering. Tilbakemeldingen fra læreren var på en halv side, og det var bare to ting som ble beskrevet som negativt. Disse brukte læreren bare to setninger på å forklare. For det første mente h*n at det ble en del gjentagelser på slutten, noe jeg selv er enig i. Det andre var at jeg ikke hadde skrevet en ordentlig kildeliste, men jeg hadde spurt henne på forhånd om det var greit ettersom jeg bare hadde brukt diverse sider på nettet til research og ikke brukt noen sider aktivt mens jeg skrev oppgaven. Jeg brukte bare internett for å bygge opp kunnskapen for så å skrive oppgaven med mine egne ord. Det trodde jeg skulle være positivt. Tenk hvor mange oppgaver lærere får hvor alt er kopiert rett fra wikipedia! Likevel får de som kopierer fra nettet sikkert bedre karakterer enn meg, og likevel pirker hun på det i tilbakemeldingen. Jeg får det bare ikke til å stemme. Det var sikkert andre ting som kunne vært bedre, men når hun nesten bare sier positive ting, så er det ikke så lett.

AnonymBruker
Skrevet

Dessuten får vi som regel vite på forhånd enten hvor mange sider eller hvor mange ord vi skal skrive i en oppgave før vi leverer den, og jeg holder meg alltid innenfor den rammen.

Det at du holder deg innenfor rammen betyr ikke nødvendigvis at innleveringen din har korrekt lengde.

Jeg kan ta et eksempel. Da jeg gikk på videregående skulle vi skrive en stil på 3 sider eller deromkring. Jeg husker ikke nøyaktig hvor lang den skulle være.

Hvor mye skrev jeg?

Jo, jeg skrev mindre enn én side. For det fikk jeg høyeste karakter og masse skryt.

Ja, jeg vet at dette kun er et diskusjonsforum og ikke en innlevering som skal karaktersettes, men jeg måtte bare påpeke at det du tror er riktig lengde ikke nødvendigvis er det for akkurat den teksten du skriver.

Skrevet

Kanskje du kan be læreren din om å få en annen lærer på skolen til å se på besvarelsen din? Dette pleier ikke å være noe problem å få til. Når du snakker med læreren din kan du vise til læreplanen og gir konkrete eksempler på din egen måloppnåelse.

Dessverre er enkelte lærere for opptatt av å fortelle eleven hva h*n har gjort bra, i stedet for å snakke om hva som kunne vært bedre.

Jeg er forsåvidt enig med historielæreren din angående kildehenvisningene dine. Det er flott at du aktivt bruker kildene og omformulerer innholdet slik at oppgaven blir skrevet med dine egne ord, men du bør likevel kunne vise til hvor du fant kunnskapen. Men dette er ikke en grov feil som burde fratatt deg toppkarakter. Likevel mistenker jeg at oppgaven din hadde andre mangler enn hva læreren din oppgir som har resultert i karakteren 4. Igjen, få en annen lærer på skolen til å se på oppgaven, kanskje den læreren klarer å være mer konkret i tilbakemeldingene?

Skrevet

Det som ofte gir 5 og 6, er det lille ekstra. Skriv litt for frihånd og vis at du har forstått det du har lest. Vær sikker på at du skjønner betydningen av det du skriver. Er læreren usikker på om du har skjønt stoffet, så får du ikke mer enn 4. Det gjelder spesielt når det kommer til muntlig. Da er det blant annet veldig viktig å ikke lese rett av notatene dine under presentasjoner osv.

Når det gjelder lengder så kan man si mye med få ord. Dette også kommer an på forståelse og hvor mye du har på hjertet. Det er bedre å skrive kort og konkret enn langt og tja.. surrete..

Skrevet
Jeg er ikke ute etter usaklige kommentarer, men heller synspunkter og eventuelle løsninger. Hva kan JEG gjøre for å forbedre karakterene mine? Jeg føler allerede at jeg gjør alt jeg kan, som sagt. Hva mer kan jeg gjøre, da? Og er det noen som har opplevd det samme? Jeg begynner jo å føle at jeg har overvurdert meg selv fullstendig og at jeg bare ikke er smart nok... det er en vond følelse å sitte med. :(

Vel, du skriver at matematikken går bedre enn de andre fagene. Der får du 5, skriver du. Hvis du tar den vanskeligste matten, er det et godt resultat. Når det gjelder norsk og de andre skrivefagene, er det viktig å kunne formulere argumenter på en klar og konsis måte. Min erfaring er at dette ikke blir skikkelig lært bort på videregående.

Det er litt forskjellige syn på hvordan man skal skrive argumentative tekster. Noen mener at det er viktig å inkludere retoriske grep, mens andre fokuserer veldig på logisk validitet og sunnhet. Uansett er det viktig at du greier å skille mellom logisk argumentasjon og ren retorikk. Du må altså vite hva god argumentasjon er, og hvordan du skal være objektiv eller upartisk. Jeg kan love deg at du har et stort forbedringspotensiale her, og jeg er ganske sikker på at du ikke har fått noen ordentlig instruksjon om hvordan du kan sette opp argumenter.

Hvis du sender meg en melding med en argumentativ tekst du har skrevet, eller laster det opp som et vedlegg i tråden, kan jeg gi deg noen kommentarer.

Du kan for øvrig være stolt av at du er såpass samvittighetsfull. Dette er et karaktertrekk som er sterkt korrelert med fremtidig utdanningsnivå og karrieresuksess (google "conscientiousness"), så det er bare å kjøre på! Du kommer til å dra nytte av det på sikt. :tommel:

Skrevet

Det er vanskelig å svare deg konkret på dette, da vi ikke ser noen eksempler/vet hva du er prøvd i etc. Det høres også rart ut at du opplever dette både i skriftlige og muntlige fag?

En 4-tekst hos mine VG2STUS elever svarer på det meste av oppgaven (men mangler gjerne bittelitt), viser kunnskap og viser noe evne/vilje til refleksjon. En 4tekst fester sjelden sin refleksjon i det norskfaglige, de presenterer først det norskfaglige (ofte på en grei/god måte), deretter synser de litt rundt dette,uten å egentlig si så veldig mye.

Dette ble veldig generelt, bruker litt ulike vurderingskriterier på ulike tekster (sjanger er naturligvis sentralt f.eks) , men i norsk handler det mye om samspillet mellom den faglige kunnskapen og egen evne til refleksjon rundt det faget presenterer.

• Liker 2
Skrevet

Dessverre er enkelte lærere for opptatt av å fortelle eleven hva h*n har gjort bra, i stedet for å snakke om hva som kunne vært bedre.

Elevene har krav på tips til hvordan de kan komme nærmere full måloppnåelse, men det er også veldig viktig å fortelle hva som er bra i oppgaven. Det som er bra er det eleven kan ta med videre, og det konkrete grunnlaget eleven har. Vi kan ikke skrive alt som er dårlig i en tekst, da dreper vi elevene. Det er veldig få elever som har kapasitet til å sette seg ned med en lang smørbrødliste over ting de må bli bedre på, som lærer velger jeg ut ett eller to områder de MÅ forbedre til neste gang.. Dersom disse faktisk blir bedre, kan jeg velge ut nye områder.

• Liker 1
Skrevet

Du minner meg om en venninne som jeg hadde da jeg gikk på videregående, hun leste og leste og leste, og fikk egentlig ikke like mye ut av det som hun hadde håpet på.

Kanskje problemet kan være at du gjengir for mye av det du leser når du har prøver? At du kanskje bør lese litt mellom linjene og prøve å forstå helheten i det du leser, istedenfor å bare huske ordrett det som står i bøkene?

Jeg går selv på universitetet og der har det ingenting å si hvor mye du pugger så lenge du ikke skjønner de "røde trådene" og sammenhengen av det du leser. Hvis du mener det alvor med å få opp karakterene dine, kanskje du kan sjekke alternativ litteratur, lese deg litt mer opp på temaer slik at du kan vise til at du har forstått det, ikke bare husket det! :)

Hvis du tror at det er lærerne som har stemplet deg, så foreslår jeg at du tar deg en prat med en rådgiver eller noe på skolen og prater litt om dette, si at du mener alvor med at du vil ha en skikkelig tilbakemelding på hva du kan gjøre for å gjøre det bedre. :) Alle lærere vil vel ha en elev som vil gjøre det godt i fag! :)

Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mener at du ikke har fortjent den karakteren du har fått, er det best å spørre om besvarelsen din kan bli vurdert av en annen lærer som ikke underviser deg.

Det kan være lærerne har "stemplet deg som en firer-elev", men siden dette er gjennomgående i flere fag, tviler jeg på at det er faktum.

Alle kan ikke forvente å få 5'ere og 6'ere på skolen, dessverre. Det viktigste er at du gjør ditt beste, og det høres ut som du har en høy arbeidsmoral og ønsker å gjøre det bra, og det tror jeg vil gagne deg senere i livet, og spesielt på høyere studier. Finner du et studie som passer deg og dine interesser, kan det være at du er den som gjør det best på det studiet, selv om du ikke var blant de beste på vgs.

Og - som du sier - 4 er en helt kurant karakter.

Skrevet (endret)

Har hatt samme problemet, bare at jeg var "femmer elev". Var ganske fornøyd med det, var egentlig litt sånn du beskriver andre, en som ikke gjør noe særlig, men får allikevel gode karakterer. Jeg er ikke rutinert, gidder ikke ta notater over tid, og de notatene jeg faktisk tar, ligger krøllet i en skuff. Men jeg er kreativ og klarer å gi et inntrykk av at jeg kan mer enn det jeg faktisk kan (spesielt skriftlig). Jeg reflekterer også mye, og har mange (kanskje litt ukonvensjonelle) meninger.

Så fant jeg ut at jeg måtte få noen seksere for å komme inn på det jeg ville, og det var tilsynelatende umulig. Uansett hva jeg forsøkte, fikk jeg 5. Så leste jeg et innlegg fra en lærer (på nettet et sted). Der sto det at for at en oppgave skulle få 6, måtte den vare en pageturner. Den måtte være overraskende og anderledes. Den lille setningen forandret alt for meg.

I norsk på vgs, brukte jeg det vi kalte for "bullshitmetoden". Da pugger man f.eks. analyseterminologien, velger analyseoppgave på tentamen/eksamen, og lar fantasien flyte fritt. Eller man kan velge en oppgave som har med meninger å gjøre. Husker jeg skrev en stil om kunst, noe jeg slettes ikke er interessert i. Jeg skrev en lang avhandling om hva jeg mente om "kunstverkene" i forberedelsesheftet. Og fikk 6.

Fortsett med det du gjør nå, ta notater og stå på! Men tenk hele tiden: hva kan jeg gjøre for at denne innleveringen skal være spesiell? Finn fakta som ikke andre har, kilder som ikke andre har (f.eks. forskingsrapporter, du kan søke etter den på Google scholar), formuler deg på morsomme måter. Lær deg kildehenvisning i APA stil, det imponerer. Overrask læreren! Bruk fantasien din! Få læreren til å le!

Endret av amonyn
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får nok tilbakemelding fra oss hvis du legger ut oppgavetekst + en av dine besvarelser her.

Uansett synes jeg du skal snakke med noen av lærerne og spør om de har et par minutter til å fortelle deg hva det er som mangler i tekstene dine. Det kan være tonen du har i teksten, at du virker som du går rundt grøten i stedet for å komme rett til poenget. Det å være skarp, kort og konsis når man skriver er veldig positivt.

• Liker 1
Skrevet

Hvis alt, mot formodning, skulle feile, så kan du tenke på at det kunne vært mye verre.

Hadde en venninne på videregående som leste hele tiden. Hun strevde og sto virkelig på. Hun tok alltid flotte notater, og droppet russetiden for å få gode karakterer på tentamen og eksamen. Vet du hva hun fikk igjen for det? Et snitt i overkant av 2.

Var en gang vi leste til kjemitentamen sammen, på høsten i vg3. Jeg hadde vært lite engasjert i dette faget, og hadde ikke tatt Kjemi 1 året før. Så hun skulle hjelpe meg, da hun hadde fulgt med og hadde (virkelig!) flotte notater. Hun leste 56 timer til tentamen. Jeg leste totalt 4 timer, de to dagene før. Hun fikk 2 og jeg fikk 5. Da hadde jeg skikkelig dårlig samvittighet :sjenert:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis alt, mot formodning, skulle feile, så kan du tenke på at det kunne vært mye verre.

Hadde en venninne på videregående som leste hele tiden. Hun strevde og sto virkelig på. Hun tok alltid flotte notater, og droppet russetiden for å få gode karakterer på tentamen og eksamen. Vet du hva hun fikk igjen for det? Et snitt i overkant av 2.

Var en gang vi leste til kjemitentamen sammen, på høsten i vg3. Jeg hadde vært lite engasjert i dette faget, og hadde ikke tatt Kjemi 1 året før. Så hun skulle hjelpe meg, da hun hadde fulgt med og hadde (virkelig!) flotte notater. Hun leste 56 timer til tentamen. Jeg leste totalt 4 timer, de to dagene før. Hun fikk 2 og jeg fikk 5. Da hadde jeg skikkelig dårlig samvittighet :sjenert:

Kanskje hun hadde fått 5 hun også om hun ikke stresset sånn med fine og flotte notater? Og forstod hun egentlig hva hun drev med?

Notater kan være så fine og flotte som man bare vil, men det viktigste er å forstå hva man skriver ned.

Jeg husker jeg alltid skrev fine notater, og fine overskrifter som jeg fargela. Og jeg var mer opptatt av å tegne fine tegninger til notatene mine enn jeg var til å lese og virkelig forstå :fnise:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...