Gå til innhold

Hund som bjeffer på andre hunder på tur

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har en omplasseringshund som nok har gått lite tur og som nok heller ikke har blitt så sosialisert med andre hunder. Når vi går tur, bjeffer hun på andre hunder vi går forbi. Har forsøkt avledning med godbit, men hun bryr seg ikke engang om yndlingsgodbitene sine. Har også forsøkt å gå fort forbi, men det har heller ikke hjulpet. Noen som har tips til hva jeg gjør med dette og hvordan jeg kan trene det bort? Hun går fint sammen med den andre hunden min og søsteren min sin hund. Hun kan oppleves som litt dominant.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

google kindereggmetoden.

Skrevet

Jeg har en omplasseringshund som nok har gått lite tur og som nok heller ikke har blitt så sosialisert med andre hunder. Når vi går tur, bjeffer hun på andre hunder vi går forbi. Har forsøkt avledning med godbit, men hun bryr seg ikke engang om yndlingsgodbitene sine. Har også forsøkt å gå fort forbi, men det har heller ikke hjulpet. Noen som har tips til hva jeg gjør med dette og hvordan jeg kan trene det bort? Hun går fint sammen med den andre hunden min og søsteren min sin hund. Hun kan oppleves som litt dominant.

Først kan du prøve å kontakttrene henne, få henne til og følge med deg på tur, gå rundt i ring, da blir hun "tvingt" til og følge med deg, da hun må se hvor du skal gå. Eller bruke en leke for å fange oppmerksomheten hennes og godbit selfølgelig :)

så når du går tur, så ska du aldri la hunden hilse på de andre hundene du møter, for går du forbi 4 hunder, og lar hunden din hilse på 3 av de, og nekter den og hilse på den 4, så vil den jo helst d og, derfor bjeffer den, for den vil bort til den "siste" også.. så når du ser hunden som du evt møter, og hunden din begynner og bjeffe, så snur du, og går tilbake noen meter, åsså snur du tilbake og fortsetter framover, bjeffer den igjen, så snur du og går andre veien igjen osv.. Slik gjør du til hunden gir seg. og husk, hunden skal ikke hilse på andre hunder(med mindre den kjenner hunden du møter da)

Jeg hadde dette problemet jeg også, det tar tid, men du vil få en fin og rolig hund til slutt, så det er bare og jobbe med det :)

ble kanskje litt rotete innlegg, men har prøvd så godt jeg kan og forklare :)

Skrevet

Min omplasseringshund gjorde dette hele det første året jeg hadde han. Så sluttet han helt av seg selv. Har en bror som driver hundetrening, og han mener at hunder med litt ustabil bakgrunn gjerne vil markere ovenfor andre når de først har fått en fast flokk. Kan ikke si at jeg vet hvorvidt det stemmer, men isåfall så trenger det ikke være varig :)

Gjest Survival
Skrevet (endret)

La henne gå bort til de andre hundene og lukte på de og hilse? Ser for meg at det kan ta bort den eventuelle frykten eller nysgjerrigheten som gjør at hun bjeffer.

Endret av Survival
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Takk for svar! :)

Vi har forsøkt kindereggnetoden også siden vi bruker boka om positiv hverdagslydighet. Har god nytte av denne treningen på den andre hunden vår, men det fungerer altså ikke på omplasseringshunden. Problemet er at hun ikke bryr seg om verken kontaktlyd eller godbit, hun blir bare fokusert på den andre hunden og jeg greier ikke å oppnå kontakt med henne i det hele tatt. Hun er flink på kontaktlyd hjemme og har lært fort, for da jeg fikk henne kunne hun ikke engang vanlige ting som sitt eller dekk. Så hun virker absolutt veldig smart og lærevillig.

Når det gjelder det å få gå bort til de andre hundene selv om hun bjeffer, har jeg lest at hun da vil fortsette med bjeffingen fordi hun opplever at det da funker? (Slik som Syden skriver). Det kan godt være en gammel myte altså, jeg er ingen hundetrener :gjeiper: Jeg har altså ikke latt henne få lov til det, så fremt hun ikke roer seg. Hun er verre når vi går på tur der vi møter hunder sjeldnere, enn hva hun er om vi f.eks går i parken i Oslo hvor det er hunder overalt.

Har vanligvis hatt så overlegne hunder, så jeg føler meg veldig dårlig på denne treningen.

Olive: det du sier er interessant, for i starten var hun ikke så bjeffete. Men da satte hun seg helst ned og ville ikke gå tur, og virket generelt veldig usikker. Nå har hun blitt i overkant tøff, markerer mye og virker som sagt litt dominant. Jeg har ikke hatt henne så lenge, bare 4 måneder, og hun er jo en unghund.

Får inderlig håpe at det går over, for nå er det sånn at jeg ikke får gått med begge hundene samtidig. Den andre bjeffer jo ikke, og jeg vil ikke at hun skal begynne med det heller..

Endret av Badabing
Skrevet

Hunden er nok usikker på andre hunder og føler at den går for nærme. Har evt fått kjeft og/eller rykk og napp i båndet når den har bjeffet mot andre hunder før, og vil derfor reagere på denne måten nå i og med at den har fått bekreftet at dette er skummelt hvis det siste er tilfelle.

Det som hjelper er at du holder avstand. Må begynne i det små, og gjerne trene sammen med andre hunder. Dere begynner med å gå såkalt "paralellgåing". Her går du sammen med den annen hund på en liten tur, eller frem og tilbake på feks en slette. Dere har stooor avstand til å begynne med. Så stor at hunden din ikke bjeffer. Deretter går dere nærmere og nærmere hverandre. Aldri så nærme at hunden bjeffer. Gå ved siden av hverandre i samme retning.

Dette trenes på så mange ganger til hunden kan gå nærme uten å bjeffe. Deretter økes vanskelighetsgraden og du gjør det samme i møtesituasjoner.

Det er her snakk om trening over tid. Når du ellers går tur med hunden må du være oppmerksom på når du møter andre hunder. Du bør opptage det før hunden, og da ta en stor runde eller omvei med stor avstand til den andre hunden. Inntil din har lært at det er trygt å passere andre hunder.

Jeg kan garantere at dette virker og er en fin måte å trene hunden på.

Når du møter andre hunder så ikke gjør noe stort nummer ut av det. Bare lat som ingenting å gå videre - ikke bli stående så hun kan bjeffe. Dra heller ikke hunden etter deg.

Lykke til :-)

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Kjempeflott med tips til hvordan trene rent praktisk. Har forsøkt noe lignende med hunden til ei venninne som gikk i nærheten av oss på tur, men utfra det du sier kan det virke som vi gikk for nærme. Skal forsøke dette igjen, men med mer avstand. Tusen takk :)

• 6 år senere...
Skrevet
På 19.4.2012 den 0.40, Portvinpiken skrev:

Hunden er nok usikker på andre hunder og føler at den går for nærme. Har evt fått kjeft og/eller rykk og napp i båndet når den har bjeffet mot andre hunder før, og vil derfor reagere på denne måten nå i og med at den har fått bekreftet at dette er skummelt hvis det siste er tilfelle.

Det som hjelper er at du holder avstand. Må begynne i det små, og gjerne trene sammen med andre hunder. Dere begynner med å gå såkalt "paralellgåing". Her går du sammen med den annen hund på en liten tur, eller frem og tilbake på feks en slette. Dere har stooor avstand til å begynne med. Så stor at hunden din ikke bjeffer. Deretter går dere nærmere og nærmere hverandre. Aldri så nærme at hunden bjeffer. Gå ved siden av hverandre i samme retning.

Dette trenes på så mange ganger til hunden kan gå nærme uten å bjeffe. Deretter økes vanskelighetsgraden og du gjør det samme i møtesituasjoner.

Det er her snakk om trening over tid. Når du ellers går tur med hunden må du være oppmerksom på når du møter andre hunder. Du bør opptage det før hunden, og da ta en stor runde eller omvei med stor avstand til den andre hunden. Inntil din har lært at det er trygt å passere andre hunder.

Jeg kan garantere at dette virker og er en fin måte å trene hunden på.

Når du møter andre hunder så ikke gjør noe stort nummer ut av det. Bare lat som ingenting å gå videre - ikke bli stående så hun kan bjeffe. Dra heller ikke hunden etter deg.

Lykke til 🙂

Vi trener på dette, men fy så tid det tar:( 

Vært 10 skritt fram og 100 tilbake føler jeg. 

Men hva når: vi aner fred og ingen fare og brått er det hund som er nærme oss. Hunden stivner og vil ikke gå. Da må jeg vel dra han med meg? 

Anonymkode: cdf9f...5f4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi trener på dette, men fy så tid det tar:( 

Vært 10 skritt fram og 100 tilbake føler jeg. 

Men hva når: vi aner fred og ingen fare og brått er det hund som er nærme oss. Hunden stivner og vil ikke gå. Da må jeg vel dra han med meg? 

Anonymkode: cdf9f...5f4

Da er det "brannslukking" som gjelder. Altså å få situasjonen over på så kort tid som mulig. Jeg ville ikke dratt hunden med meg, men stått stille, holdt i selen til hunden og latt de andre passere. Det er ingen vits å prøve å lære hunden noe når den utagerer for da hører den uansett ikke etter fordi kroppen er i et annet modus.

Jeg ville også i treningsperioden gått på steder der du har så god oversikt som mulig sånn at ingen kommer bardus på. For hver utagering som skjer, jo lengre tid tar treningen.

Skrevet

Hvilken rase er hunden din? Jeg har vert borti mange instruktører som sverger til godbiter og kontaktlyd - dette er vel og bra, men bare hvis det funker for deg og din hund.

Er godbit/mat nr1 som belønning for din hund? Hvis svaret er nei så ikke bruk godbiter!

Mat og godbit er ikke en god belønning for alle hunder. For noen så er verdien av godbit 0 i møtesituasjoner hvor den andre hunden oppfattes som truende. Da er det bortkastet tid å bruke noe som hunden ikke husker eller har glede av når den opplever noe ubehagelig.

Vi fikk beskjed om at ball og leker var ikke bra fordi det bare var «distrahering» og kurerte ikke problemet ifølge instruktør. Selv så er min erfaring at hvis leke er utelukkende positivt å hunden elsker det så er det mer sannsynlig at den oppfører seg å gjør som du sier når du har noe hunden vil ha... enn å lokke med en belønning som ikke er god nok når hunden er stresset.

Et eksempel: Nå på vinteren så er store grupper med joggere i refleksvest i lysløypa kjempeskummelt synes min hund. Bjeffer, utagerer å stresser av at de lager lyd å kommer fort mot oss. Jeg har gjerne både en ball med snor i, å godbiter. Hvis hunden min har panikk omtrent så tar jeg ikke frem godbitene... da blir det «se her» «sitt» belønne med ball.(kommando å triks som hunden kan å synes er gøy) Hunden gjør som hun får beskjed om å vi går videre mot joggerene. Nå går hun ved siden av meg, jeg kan gi noen godbiter å be henne om å snu ryggen til det som er skummelt å gå litt ut i grøfta. Når de er jogget forbi belønner jeg igjen og hunden «rister av seg stresset» om hun ikke har gjort det allerede. I begynnelsen av en så stresset situasjon så bruker jeg leke fordi hunden min skal vite at det lønner seg å fokusere på meg, å når jeg har belønnet henne med det beste i hele verden i starten så vil hun ikke gå tilbake til «monster som utagerer» modus. Hvis jeg hadde brukt godbiter eller prøvd å fått for mye avstand for fort så hadde min hund oppfattet det som at jeg var like redd som henne. Istedenfor at jeg er helt rolig, positiv og forteller henne hva hun skal gjøre i en situasjon hvor hun er usikker å ikke vet hva hun skal gjøre.

Anonymkode: 6282a...855

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...