Gjest sweetlittlemiss Skrevet 18. april 2012 #1 Skrevet 18. april 2012 Hei! Jeg ELSKER alt som har med overnaturlige ting å gjøre, og kan selv se mye rart og høre mye rart. I det siste har jeg lest litt om det å " Cast Spells".... Noen som har erfaring med dette?
Okapi Skrevet 19. april 2012 #4 Skrevet 19. april 2012 Det står endel om det her. Bra for nybegynnere iallefall. 1
Binta Ba Skrevet 19. april 2012 #5 Skrevet 19. april 2012 Er jo veeeldig mye å fortelle om dette, da. Men, det finnes i alle kulturer. I Norge er jo samene kjent for å "ganne" folk som gjør de urett.
Gjest Tekola Skrevet 19. april 2012 #6 Skrevet 19. april 2012 Er jo veeeldig mye å fortelle om dette, da. Men, det finnes i alle kulturer. I Norge er jo samene kjent for å "ganne" folk som gjør de urett. Samer og trønderkjerringer
Binta Ba Skrevet 19. april 2012 #7 Skrevet 19. april 2012 Pft..ganning er noe som er forbeholdt samer, å kaste forbannelser på andre vis kan hvem som helst, i teorien, gjøre;)
Gjest Tekola Skrevet 19. april 2012 #8 Skrevet 19. april 2012 Vel, min trønderske venninne, som ikke har noe samisk i seg eller noe sånt, mener å ha gannet på en forelser vondt i ryggen etter å ha blitt urettferdig behandlet. Hun sier at hun har lært det av sine kvinnelige slektninger da det er vanlig hos dem. Derav mitt utsagn.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #9 Skrevet 19. april 2012 jeg er samisk men driver ikke med slikt.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #10 Skrevet 19. april 2012 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=649631
Binta Ba Skrevet 19. april 2012 #11 Skrevet 19. april 2012 Som sagt, da ville jeg heller kalt det å kaste forbannelse. Rimelig dum ting å gjøre, da alt slikt man gjør, både godt og vondt, vil komme tilbake på deg selv ganger tre. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #12 Skrevet 19. april 2012 jeg er samisk men driver ikke med slikt. Hvordan kan vi vite at du snakker sant?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #13 Skrevet 19. april 2012 Som sagt, da ville jeg heller kalt det å kaste forbannelse. Rimelig dum ting å gjøre, da alt slikt man gjør, både godt og vondt, vil komme tilbake på deg selv ganger tre. Det kalles nå å ganne noe på folkemunne her i trøndelag jeg bor også, hvorfor er du så nøye på forskjellen?
Binta Ba Skrevet 19. april 2012 #14 Skrevet 19. april 2012 Det kalles nå å ganne noe på folkemunne her i trøndelag jeg bor også, hvorfor er du så nøye på forskjellen? Fordi for meg blir det som og/å.
Gjest "gjest" Skrevet 19. april 2012 #15 Skrevet 19. april 2012 Ganding er noe som var vanlig å prøve seg på folk nord for Dovre i århundrerer. Ikke bare samene. Du gjør det veldig enkelt slik: Du holder deg for ørene, tenke stygge ønsker som du vil påføre det her objektet for din hevn f. eks" Jeg vil at Ole skal hogge seg i fingeren neste gang han hogger ved", rugge frem og tilbake og lage en summelyd mens du holder på. Det vil for dem som kikker på deg se ut som at du har vondt et sted, men ikke bry deg om dem, gand dem også hvis de irriterer deg. 2
Tullepia Skrevet 20. april 2012 #16 Skrevet 20. april 2012 Vel, min trønderske venninne, som ikke har noe samisk i seg eller noe sånt, mener å ha gannet på en forelser vondt i ryggen etter å ha blitt urettferdig behandlet. Hun sier at hun har lært det av sine kvinnelige slektninger da det er vanlig hos dem. Derav mitt utsagn. Så trist for denne venninna di. Grunnlærdommen enhver heks tar med seg er at det som blir sendt ut kommer trefoldig tilbake. Det verste er holdningen denne jenta har til sine medmennesker, enten man tror på forbannelser eller ei. Å prøve å påføre et annet menneske smerte og sykdom på grunn av en subjektiv følelse av å bli behandlet urettferdig på høyskolen er både umodent og ondt, og hvis man tror på forbannelser blir dette like ille som å skulle ha utøvd fysisk vold. Det hun skulle ha gjort var å ta en prat med foreleseren og evt sendt inn en formell klage. 3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #17 Skrevet 20. april 2012 Ganding er noe som var vanlig å prøve seg på folk nord for Dovre i århundrerer. Ikke bare samene. Bravo! Flink du er som vet at det staves med D og for at du vet at det ikke bare er forbeholdt samene. Faktisk forekommer uttrykket "gande" i Snorres kongesager.
Gjest Candy Pie Skrevet 21. april 2012 #18 Skrevet 21. april 2012 Kaste forbannelser? :gjeiper: Hadde vært morsomt om det gikk an... Lurer på hvor mange år man hadde fått i fengsel om man drepte noen ved en forbannelse eller noe. Hadde jo blitt litt rart, tehe:P 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå