Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei 23år gammel jente som kun har gått 3år på videregående, men desverre strøket i to fag. Jeg har siden den gangen jobbet, men begynner nå å bli veldig lei av "drittjobber", perioder med dagpenger, ugunstige vakter osv.

Alt i alt ønsker jeg en utdanning og en fast jobb å gå til. Problemet er at jeg eier leilighet og er redd jeg må selge den hvis jeg skal begynne med studier. Når det kommer til utdanning lurer jeg på hva slagt muligheter jeg har?

- Har jeg sjangs til å begynne på videregående igjen? 2årig yrkesfaglig (helse og sosial, salg og service, tannhelsesekretær osv) + ett år påbygning med fritak fra enkelte godkjente fag?

- Ta opp de to fagene jeg har strøket på nettstudier/privat + NKI nettstudier?

Og, vil man kunne få hjelp av NAV til noe siden jeg eier leilighet? I forbindelse med sikker jobb i perioder har jeg fått dekket enkelte kurs, slik at de skulle slippe og betale meg dagpenger i lengre perioder.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og, vil man kunne få hjelp av NAV til noe siden jeg eier leilighet? I forbindelse med sikker jobb i perioder har jeg fått dekket enkelte kurs, slik at de skulle slippe og betale meg dagpenger i lengre perioder.

Nei, jeg trpr du har fått nok!

Det finnes noe som heter STUDIELÅN. Forsøk det, du.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta studielån, det burde dekke levekostnadene dine fint.

Hvorfor skal NAV dekke noe? Planlegger du å bli sykmeldt slik at du får AAp og slipper studielånet?

AnonymBruker
Skrevet

Studielån, ja.

Denne generasjonen av mennesker synes å tro at NAV skal dekke alt for dem. Jeg blir kvalm.

AnonymBruker
Skrevet

Hva kan NAV dekke for meg?

Hva kan jeg kreve av NAV?

Hva kan jeg prøve å snylte til meg på lovlig vis?

AnonymBruker
Skrevet

Det angående NAV, var bare ett spm. Dersom man har muligheter til å få ekstra pengehjelp så hadde jeg såklart benyttet meg av det. Men da er hvertfall den biten om NAVdekning avklart.....

Og til deg som lurer på om jeg skal rett på AAP etter endt studie... Leser du ikke det jeg skriver?? Jeg ønsker en utdanning slik at jeg kan få meg en fast jobb å gå til.

Tror du jeg synes det er gøy å bytte jobb 3 ganger i året pga sesongarbeid? Tror du jeg syns det er gøy å få utbetalt 8000kr i mnd i dagpenger når jeg kunne fått det dobbelte i jobb???

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst ville jeg satset på å bli ferdig med videregående, og deretter ta et videre studie dersom du ønsker.

Lånekassen kan gi lån både til videregående og høyere studier, men siden du egentlig skulle vært ferdig med videregående så bør du sjekke opp rettighetene ift. lånekassen :)

Husk at det også som regel er mulig å ta de fagene du mangler som privatist, da kan man også jobbe litt siden av :)

Skrevet (endret)

Siden du er 23 er du vel for ung til å få "studiekompetanse" basert på alder, da må man vel være 25. Siden du bare mangler 2 fag er nok det letteste å ta opp de to fagene som privatist og deretter søke vanlige studier. Jeg mener at ved siden av en 50-100% jobb bør det gå fint å ta opp to vgs-fag.. men det er jo forskjell på folk hvor vanskelig de synes det er (og hvilke fag det er snakk om). Hvis du synes det er vanskelig å lese alene finnes det muligheter som Bjørknes, Sonans osv og sikkert også nettstudier.

Ang. å starte på yrkesfaglig videregående så kjenner jeg en som gjorde det som 27åring så det går fint det, men fristen for å søke har vel gått ut..? Snakk med opptakskontoret/skolekontoret i kommunen din.

Valget mellom disse to tingene må vel bestemmes av hva du har lyst til å bli, men hvis du bare vil ha generell studiekompetanse for å studere videre mener jeg det første er enklest og kjappest.. Jeg ville bare begynt på yrkesfag i din situasjon hvis du faktisk vil gå ut som lærling og få det som yrke.

Økonomisk så burde du kunne studere selv om du har boliglån å betjene. Ta opp fullt studielån og ha en deltidsjobb ved siden av. Du kan også spørre banken om du i en periode kan få betale kun renter på lånet istedet for renter+avdrag (jeg har fått en slik ordning fordi jeg studerer akkurat nå men har boliglån).

Endret av SoftKitty
Skrevet

Kan du ikke bare ta de to fagene da? Snakk om å overkomplisere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...