Gå til innhold

Sette bort hunden på pensjonat

Xora

Anbefalte innlegg

Igår var jeg og tittet på et dyrepensjonat med tanke på å la min kjære hund få være der i helgen når jeg skal bort. Det hørtes så bra ut og stedet har fått god kritikk. Så jeg reiste ut med en positiv holdning og ganske åpen for at hunden min skulle få "hotellferie" til helgen for første gang.

Hadde et annet alternativ innen rekkevidde, nemlig ei venninne. Men så for meg at det kanskje ville bli litt stressende for hunden min da, å være hos en familie med to små barn (3 og 5 år) og en katte. Det har gått bra tidligere det altså, men han har liksom ikke helt klart å roe seg helt ned når vi har vært på besøk noen timer... Så derfor tenkte jeg at det kanskje hadde vært lurt å latt henne passe gutten noen timer til å starte med, istedenfor en hel helg.

MEN hva tror dere jeg har valgt da?

Joda, ble venninna mi....... :roll:

For da jeg var med inn på dyrepensjonatet og så der hvor hundene var inni burene sine så fikk jeg helt ANGST!!! Der var det en uendelig bjeffing i det vi åpnet døra og gikk inn. Og ca 20 nyyyydelige hunder som kikket forventningsfullt opp på deg, ønsket kontakt og oppmerksomhet. De satt der med de øynene som kan gi hvemsomhelst dårlig samvittighet! Hjertet mitt holdt på å briste og jeg gikk ganske raskt ut igjen.... Idag er det øynene til disse hundene som forfølger meg...

Jeg er ikke i tvil om at de hadde det bra på dette pensjonatet, de får lufting og turer og mat og alt mulig. Og ikke minst være ilag med andre hunder. Får lov å være en hund - ikke en baby eller et menneske, slik jeg behandler min hund, som et familiemedlem.... Hvordan kan jeg vite om min hund ville syns en helg på pensjonat hadde vært toppen eller om han ville sturet og bare ventet på "mor" slik det for meg så ut som alle de andre hundene gjorde med "de øynene".

Ville han hatt det best på pensjonatet eller hos min venninne? Jeg følger hjertet mitt og magefølelsen. Vet at venninna mi vil ta seg godt av han og at han kommer til å bli overøst med kjærlighet, nærhet og kos, få turer og all den oppmerksomheten han ønsker. Men samtidig kan det kanskje bli en veldig slitsom helg for han.

Noen som har noen kommentarer til mitt valg? Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har alltid hundene våre på pensjonat (til en venn av oss) når vi er borte noen dager. På det pensjonatet får hundene egne rom tilknyttet en stor luftegård, de får daglige turer i fjellet og god kvalitetsmat.

I begynnelsen var jeg skeptisk til å la vovvene være der, men vi bestemte oss for å prøve. De elsket det. Hver gang vi kjører dem dit blir de helt ville allerede når vi svinger inn på veien som går dit, og når de treffer eieren er de bare lykkelige. Et tegn på at de trives og har det bra sammen med dem der. Der får de treffe andre hunder og leke med artsfrender - for en hund er ikke et menneske, og en hund har godt av å være sammen med andre hunder.

Vi har mange venner og familie som gjerne vil passe hundene, men vi velger alltid pensjonatet. Hjelper også på sosialiseringen av hundene i forhold til andre hunder. Noe som er viktig for toleransen de har til andre. Kanskje spesielt viktig for oss som har hannhunder. Vi vil absolutt ikke at de skal utvikle seg til å "ikke tåle" andre hanner. Derfor ser vi på pansjonat opphold som en positiv opplevelse for hundene, og så lenge de ikke viser tegn til at de mistrives eller ikke vil dit, fortsetter vi å ha dem der.

Synes absolutt du kan prøve å ha hunden din der et døgn for å se hvordan det går. Men har du ikke vært borte fra hunden din mye før vil den nok få "hjemlengsel" til å begynne med. Hvilken hund har du forresten?

Synes det er flott at folk er kritiske til hvordan pensjonatene er, for det er jeg og, men virker pensjonatet greit synes jeg også at man kan prøve å ha dem der litt. Tror de har bare godt av en sånn "ferie".

Og husk - de fleste hunder bjeffer når det kommer noen, så det er ikke så merkelig at de bjeffet når du var der for å se. Når de får være alene igjen roer de seg fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt hunden på pensjonat (midt i skauen) noen ganger. Og jeg er overbevist om at hunden har det bedre der enn hjemme! Får fly løs og leke nesten hele dagen sammen med en drøss andre bikkjer. Bade og løpe og bite og gnaske på alt.

Jeg har aldri sett hunden så utslitt og godt trent som etter en uke på det pensjonatet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser med interesse, en hundeeier jeg kjenner har en liten hund, som hun vurderer å sette på pensjonat.

Men saken er at han veier 3,5 kg og er hissig på andre hanner. Så hun er i sterk tvil - en sånn liten sak vil jo bli nedrent om han skal løpe fritt med de andre. Til og med en dachs blir for voldsom for han...

Jeg har anbefalt henne å i stedet prøve å finne en pensjonist som kan passe tassen de helgene hun trenger det. Eller finnes det avdelinger for små skjødehunder på disse pensjonatene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser med interesse, en hundeeier jeg kjenner har en liten hund, som hun vurderer å sette på pensjonat.

Men saken er at han veier 3,5 kg og er hissig på andre hanner. Så hun er i sterk tvil - en sånn liten sak vil jo bli nedrent om han skal løpe fritt med de andre. Til og med en dachs blir for voldsom for han...

Jeg har anbefalt henne å i stedet prøve å finne en pensjonist som kan passe tassen de helgene hun trenger det. Eller finnes det avdelinger for små skjødehunder på disse pensjonatene?

Jeg mener det ikke er noen fare. De som driver pensjonatet holder bare hunder som passer sammen sammen. Dersom de ikke gjør det, ville det bli skader. Og skader er de ikke interessert i (med mindre de er stokk dumme og bare driver for å tjene penger meget kortsiktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppbevarer min sosiale Schäfer med glede på "hunde-hotell" (untatt prisen da....) og ser på det som rene leirskolen med masse nye, venner, store luftegårder, masse lek osv. Og de som driver stedet vet hva de holder på med, setter aldri sammen kranglete hunder, klarer å holde min unna hann-hunder dersom hun f.eks. har løpetid.

Til sommeren blir det nok 3 uker på "leirskole" for min hund, og selv om det er en uke lenger enn hva hun tidligere har opplevd tror jeg det kommer til å gå kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Hunden til min kusine tilbrakte en uke på et slikt pensjonat, det var et flott opplegg og alt skulle være bra, og det var det nok også, men den hunden blir aldri plassert slik igjen, for vet dere? Hun FURTET! Ja, når de kom og hentet henne, så ignorerte hun dem. Hun ble selvsagt med hjem, men hun rett og slett furta i over ei uke, viste ikke glede når de kom, hun var rett og slett fornærma...

Men jeg trur nok det har mer å gjøre med denne spesielle hunden enn pensjonatet (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...