Gå til innhold

Flytting med katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi har nettopp flyttet, og har holdt katten inne på ett rom hele tiden, med unntak av et par ganger hvor vi har vist han stuen og badet. Vi tenkte det var greit å venne han til et rom av gangen. Han sover i samme rom som oss, og har også maten sin her. Tissekassen står inne på badet.

Vi har bare bodd her et par dager, og alt har gått flott med katten vår. Helt til nå.

Vi lot han være litt inne i stuen alene, for at han skulle bli vant til det rommet også. Plutselig hørte vi han pipe, og gikk inn for å se til han. Da oppdaget vi at han hadde bæsjet i sofaen! Hvorfor har han gjort dette, tro? Nervøsitet pga flyttingen? Utrygg?

Har dere noen tips til hvordan vi burde gå frem den kommende tiden?

Takk:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere burde la ham få lov til å bevege seg fritt rundt i leiligheten.

• Liker 1
Skrevet

Kan fortelle hva vi gjorde når vi flyttet. Vi har en pysete katt og en tøffing. vi viste de hvor toalettet og maten var, lot de utforske alle rom alene. Ville aldri falt meg inn å stenge de inne på et rom, da tror jeg de ville blitt "prega".

Skrevet

La katten få bevege seg fritt tror jeg absolutt er best.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg flytta sammen med kjæresten fra hybel til hus, så bare slapp vi de rett inn, så løp de rundt og utforska alle kriker og kroker med en gang.

Det gikk veldig fint, har ikke noen uhell med tissing eller bæsjing inne eter flyttingen. Vi holdt de inne en ganske god stund før vi begynte å slippe de ut på det nye stedet og, men det var heller ikke noe problem, huset var jo tross alt mye større enn hybelen de var vant til. :)

Skrevet

Helt nytt rom for pusen, og alene.

Og kanskje han ikke skjønte at dette nye rommet var "på samme sted" som doen han hadde på badet?

Så lenge han kun har fått blitt kjent med soverom + bad, og blitt utestengt fra de andre rommene, kan det jo være at han fikk litt panikk helt alene i det nye rommet?

AnonymBruker
Skrevet

Dere har nok helt rett, han burde få beveget seg mer fritt rundt her. Men det som er problemet er at vi pusser opp resten av huset, så det er maling og litt av hvert som står i de andre rommene. Må bare prøve å finne en løsning på det. Rydde all maling osv inn på ett rom av gangen kanskje... Er jo så glad i lillepus, og vil at han skal trives <3

Skrevet

Avføring er den sterkeste formen for markering en katt kan foreta seg, og er gjerne et signal om at den er utrygg. La katten få være sammen med dere i de rommene dere oppholder dere så mye som mulig, og gi den så snart som råd en fast, permanent plass til do, mat og drikke. :)

Skrevet

Det minner litt om når vi dro på ferie. Og pus tisset i kofferten min på natta selv om han hadde en dokasse. Kan det være at sofaen var det "kjente" i et så "ukjent" rom? jeg mener å huske at det var det jeg fikk beskjed om. At det var det som luktet oss, altså kofferten i mitt tilfelle, med alle klærne.

Han kommer nok til å trives når han får utforsket litt! :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har du nok rett i! For han har ligget mye i den sofaen på det tidligere stedet vi bodde. =) Nå har vi åpnet opp alle rom og han kan bevege seg fritt. Alikevel har han ligget mesteparten av dagen i senga og kosa seg. Han maler veldig og det virker som om han er fornøyd. Men er det ikke slik at katter kan male når de ikke har det bra også? Mener å ha hørt noe sånt..

Det verste nå er om natta. Da står han å gauler og gauler noe helt vilt (sikkert fordi han vil ut). Og holder oss våkne hele natta... hehe.

Hvis noen har tips til hva vi burde gjøre fremover så er det kjempeflott:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...