Gå til innhold

Når skifte fra vinterklær til vårklær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Nå går det fra kaldt vær til varmere vær, så jeg lurer litt på når dere andre foreldre pleier å starte med å gå over fra å kle barna i vinterjakke og vintersko til vårjakke/allværsjakke og lave goretexsko/joggesko?

Lurer på hva slags ca. temperatur det er når dere skifter fra vinterklær til vårklær?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Nå går det fra kaldt vær til varmere vær, så jeg lurer litt på når dere andre foreldre pleier å starte med å gå over fra å kle barna i vinterjakke og vintersko til vårjakke/allværsjakke og lave goretexsko/joggesko?

Lurer på hva slags ca. temperatur det er når dere skifter fra vinterklær til vårklær?:)

Tempen varierer jo, så en eksakt dato vi legger vekk vinterklær er det nok ikke! Er det varmt i lufta så ta på vårjakka. Du kjenner jo selv om det er ok temp ute.

• Liker 2
Skrevet

Tempen varierer jo, så en eksakt dato vi legger vekk vinterklær er det nok ikke! Er det varmt i lufta så ta på vårjakka. Du kjenner jo selv om det er ok temp ute.

Det heter temperatur, ikke tempen.

Skrevet

Det heter temperatur, ikke tempen.

Å du forstår det ikke når jeg skriver tempen?

• Liker 1
Skrevet

Kommen an på klimaet der du bor (luftfuktighet, vind, solforhold osv), på barna, og på klærne du har. Man kan jo ikke gi noen fasit på slikt!

Her går begge ungene i joggesko og vårdress. Noen dager har de ulldress under, noen dager genser under, noen dager tykk lue, hals og votter, andre dager har de bare tynn lue, ingen hals og ingen votter.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer vel helt an på hvor du bor og hva slags temperaturer og vær det er der. Bekleding er rett og slett noe man må ta på feelingen fra dag til dag i overgangen mellom årstidene.

Her var det minusgrader i morges, men nå står sola på, så det blir nok en god del varmere utover dagen. Likevel er det kaldt i skyggen, og barnehagen ligger veldig ugunstig til ift vårsola. Ergo er påkledningen i barnehagen annerledes enn om de hadde vært ute hjemme. For tida har de ullundertøy og tynn mellomlagsull under skallklær. Regnvotter, tynn ullhals og lue. På beina har de dockboots.

Pga gjørme er det leeeenge til vi tar fram joggeskoene. Her vil det gå i vanlige gummistøvler og dockboots enda noen uker. Og ullundertøyet beholder vi nok til godt over 17.mai.

Har lagt bort vinterdresser og vinterjakker. Til hverdags bruker de skalljakker eller fleecejakker med vindstopper. Er det litt kaldt tar vi heller på en tynn ullgenser under.

Skrevet

Man må nesten bare kjenne på været idet man går ut. I barnehagen er det dobbelt opp med dresser og skotøy i denne overgangsperioden.

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet (endret)

Kjenn i nakken på ungen om h*n er kald, eller om h*n har en fin kroppstempreatur. Så justerer du type klesplagg etter det.

Endret av fr21_5ffdsa
Skrevet

28 april. Da er det slutt på vinterklea.

:fnise:

• Liker 3
Skrevet

I barnehagen er vi veldig glade for at barna har med seg både regndress og overtrekksdress+ ull/fleece ennå. Cheerox er fint nå i overgangsperioden.

Skrevet

Fikk beskjed i går om.å ta med parkdressen. Noe annet blir for varmt nå. Regntøyet skal jo fortsatt henge i barnehagen.

AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen år ga de beskjed om at vintertøy skulle fjernes fra garderoben etter påska. Og vi bor i Trondheim, og etter påska her var det ennå masse snø. Men nå er det tynn parkdress med ull under som duger.

Skrevet

Barnehagen vår er rimelig fjernstyrt når det gjelder påkledning. Det er 10 varmegrader i dag, relativt vindstille, og sol fra skyfri himmel. Og de tar på ungene tykke ullklær og vattert vinterdress. Et lite sukk, men jeg må faktisk ta med de klærne som er "feil" hver dag for at de ikke skal voldta ungen min med uvettes mye klær. (dette gjelder barna på storbarn).

Jeg legger igjen varme tursko, allværsbukse, allværsjakke, fleecejakke og tynne ullklær når våren kommer.

Det er også viktig å kjenne sine egne barn. Hvor aktive de er og hvor mye klær de tåler å ha på før de blir for varme.

AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen vår er rimelig fjernstyrt når det gjelder påkledning. Det er 10 varmegrader i dag, relativt vindstille, og sol fra skyfri himmel. Og de tar på ungene tykke ullklær og vattert vinterdress. Et lite sukk, men jeg må faktisk ta med de klærne som er "feil" hver dag for at de ikke skal voldta ungen min med uvettes mye klær. (dette gjelder barna på storbarn).

Jeg legger igjen varme tursko, allværsbukse, allværsjakke, fleecejakke og tynne ullklær når våren kommer.

Det er også viktig å kjenne sine egne barn. Hvor aktive de er og hvor mye klær de tåler å ha på før de blir for varme.

Sånn er det i barnehagen barna mine går i også. Fleece og regntøy når sola står høyt på himmelen. Sukk

I barnehagen har de liggende fleece genser og bukse, tynn hals, lue og ørevarmere, regntøy, tynn dress, vanter og regnvotter, sko og søvler.

Skrevet

Pleier å bytte ut vinterdressen med vårdress rundt påske.

Skrevet

Jeg ser an værmeldingen og tar med det jeg vil de skal bruke ute.

Stort sett har de tynn parkdress nå med fleece eller ull under. På beina har de overgangssko i skinn.

Tykk eller tynn lue tar jeg med som det passer seg.

Regntøy og støvler ligger alltid barnehagen. Samme med tynne og tkke votter. Eldste har fremdeles forete støvler.

Et permanent skifte syns jeg er for tidlig enda, været svinger fremdeles veldig mye. Det kan være iiiiskaldt innimellom, men også dager hvor solen steiker. Så..jeg ser det an.

Skrevet

Jobber i barnehage, og på de sureste dagene uten regn, så er vi fortsatt glade for dem som har de tynneste vinterdressene hengende, da tar vi bare på dem med lite klær under. Det er selvfølgelig like varmt osv med et lag med ull eller fleece under tynn dress, men innimellom er det greit å spare det mellomlaget!

Når det er sagt, så er det ikke mange gradene over 0 det skal være før vinterdressen får henge og vi regulerer klær for hver enkelt unge. Vi kjenner dem jo, og vet hvem som er frysepinn og hvem som svetter med fleece i fem plussgrader! ;)

Når det er sagt - jo flere alternativer som henger i bhg, jo enklere er det for oss voksne å kle på barna, og å regulere utover dagen om det blir mildere, f.eks.... Det gjelder tydeligvis ikke for alle barnehager, men jeg håper de fleste er ganske flinke til å regulere påkledning!

Jeg har innimellom, i overgangsperioder, fått beskjed av enkelte foreldre om at "Per SKAL ha på seg den og den dressen og den og den lua".... Når det da plutselig er 19 grader i skyggen utover dagen, så har jeg tatt mang en telefon ja, og spurt om tillatelse til å regulere påkledninga. Heller det enn å få kjeft for enten å ha tatt av, eller å ikke ha brukt huet når barnet blir hentet ;) Men de aller fleste foreldre sender med mye ulikt tøy og lar personalet ta valget, noe som er lurt!

Finnes ingen dato for sånt, med andre ord, og nå varierer jo temperaturen gjerne veldig etter om klokka er 9 om morgenen eller 17 om ettermiddagen, så det går ikke an å planlegge ETT antrekk og holde seg til det, liksom!

Gjest pysepusen
Skrevet

Det er bare å følge med på værmeldingen det, og ikke minst se hvordan været er ute! ;) Noen dager er det vårklær, andre dager er det vinterklær. Gleder meg til det kun er vårklær som gjelder! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...