AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 Jeg har blitt tilbudt en stilling, og i kontrakten er det oppgitt at jeg må ta x antall uker ferie da og da, men det er igjen 1-2 uker jeg kan ta ut som jeg selv ønsker. Er dette normalt/lovlig? Jeg har ikke opplevd dette før, og ble overrasket. Jeg ønsker helst å kunne velge dette selv... Er det slik at det gjerne er formelt i en kontrakt, men i praksis gjør man som man selv vil? Er selger stilling. Takk!
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #4 Skrevet 17. april 2012 Kalles å holde stengt for fellesferie... selgere? jobbet som selger hele arbeidstiden min.(forskjellig type selgere) men aldri opplevd det altså.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Jeg har i kontrakten min at sommerferie skal tas ut i juli, da er det dødt på kontoret. Det må være spesielle forhold til for at vi skal få jobbe i juli, og da får man annerledes oppgaver enn det vi vanligvis har. Men nå kompanseres vi med en 6. ferieuke hvert år, samt gode avspaseringsmuligheter, som tas ut hver gang det ikke er høysesong på jobb. I fjor rakk jeg både to uker til Thailand på høsten, og to uker juleferie, i tillegg til fem uker ferie over juli. Så jeg klager ikke over at arbeidskontrakten stadfester når jeg ikke får lov å jobbe.
Gjest strykebrett Skrevet 17. april 2012 #6 Skrevet 17. april 2012 Det er lov ja, og ganske vanlig i en del bransjer.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #7 Skrevet 17. april 2012 Dette er veldig vanlig. Jeg er oppvokst med foreldre som bare har ferie sammen hvert tredje år sammen om sommeren. En brannmann som har rulerende ferie etter fast plan og en SFO-ansatt som har fellesferie. Og nå har samboer fastsatt ferie om sommeren som konsulent.
Glitnir Skrevet 17. april 2012 #8 Skrevet 17. april 2012 Det er både lov og ganske vanlig i en del bransjer. Eneste krav er at minst tre uker er sammenhengende på sommeren, og at du varsles minst to måneder før ferien starter.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #9 Skrevet 18. april 2012 selgere? jobbet som selger hele arbeidstiden min.(forskjellig type selgere) men aldri opplevd det altså. Høres smart ut. Min erfaring med salg er at dersom man blir for få på jobb vil de ansatte bare surre rundt uten å gjøre noe fornuftig. Midt på sommeren vil også mange av kundene være borte, så da er det bedre å bare stenge sjappa.
Gjest Spinell Skrevet 18. april 2012 #10 Skrevet 18. april 2012 Høres smart ut. Min erfaring med salg er at dersom man blir for få på jobb vil de ansatte bare surre rundt uten å gjøre noe fornuftig. Midt på sommeren vil også mange av kundene være borte, så da er det bedre å bare stenge sjappa. Enig i dette. Særlig dersom stillingen gjelder salg mot bedriftsmarkedet. I mange bransjer foregår det lite aktivitet på sommeren (med unntak av isfabrikanter, produsenter av grillmat etc), og man trenger rett og slett færre salgsansatte hos underleverandører også. Det rare her er at dette er nedfelt i en arbeidskontrakt. Dette innebærer jo at dersom arbeidsgiver skulle finne på å endre feriepraksisen sin, må det skrives nye kontrakter med alle ansatte. Siden slike forhold fint reguleres av ferieloven kunne arbeidsgiver like gjerne latt være å skrive noe om det i kontrakten, og tatt det opp via andre kanaler.
Gjest Cuntzilla Skrevet 18. april 2012 #11 Skrevet 18. april 2012 Jeg jobber også i salgsbransjen, og normen her (tror ikke det er en kontraktfestet regel helt uten unntak) er at man tar 3 uker i fellesferien. Det spørs vel kanskje litt på hva du selger, men for oss så er markedet helt dødt da. Folk passer på å bestille det de skal ha før sommeren og avslutte alle prosesser før de hopper på charterflyet, og når jobben er å ringe kunder, sende tilbud og gå i møter så blir det lite å gjøre med hele landet på ferie. Det er ganske logisk, bedriften taper jo penger på at du sitter der i hele juli og rydder i mail-innboksen uten å dra inn særlig med kontrakter, for så å stikke til Rhodos når det er høyt tempo og masse penger å hente i markedet.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #12 Skrevet 18. april 2012 Jeg har i kontrakten min at sommerferie skal tas ut i juli, da er det dødt på kontoret. Det må være spesielle forhold til for at vi skal få jobbe i juli, og da får man annerledes oppgaver enn det vi vanligvis har. Men nå kompanseres vi med en 6. ferieuke hvert år, samt gode avspaseringsmuligheter, som tas ut hver gang det ikke er høysesong på jobb. I fjor rakk jeg både to uker til Thailand på høsten, og to uker juleferie, i tillegg til fem uker ferie over juli. Så jeg klager ikke over at arbeidskontrakten stadfester når jeg ikke får lov å jobbe. Men det er kjedelig hvis man ønsker en lenger ferie, f eks USA eller Australia hvor man gjerne blir 3-4 uker og helst vil unngå dyreste feriemnd som juli
Gjest Spinell Skrevet 18. april 2012 #13 Skrevet 18. april 2012 Men det er kjedelig hvis man ønsker en lenger ferie, f eks USA eller Australia hvor man gjerne blir 3-4 uker og helst vil unngå dyreste feriemnd som juli Det kan faktisk arbeidsgiver kun ta begrenset hensyn til. Arbeidsgivers oppgave er å få bedriften til å gå rundt, og det innebærer bl.a. at man har nok bemanning når man trenger det. Hvorfor tror du det er dyrest akkurat da? Nettopp, fordi det er da flest har anledning til å reise. Hvis det er slik at du ønsker en lengre reise på andre tider av året kan du eventuelt søke ulønnet permisjon fra jobben din (og eventuelt ta deg en ekstrajobb i den perioden du er pålagt fri).
Glitnir Skrevet 18. april 2012 #14 Skrevet 18. april 2012 Men det er kjedelig hvis man ønsker en lenger ferie, f eks USA eller Australia hvor man gjerne blir 3-4 uker og helst vil unngå dyreste feriemnd som juli Ser den, men ferie er det altså arbeidsgiver som setter, så da må du enten snakke med dem om det er noen vei utenom, eller finne en annen jobb om dette er viktig for deg. Som Spinell sier så trengte de ikke (og burde kanskje heller ikke) ha dette i kontrakten, å sette ferien er arbeidsgivers rett uansett.
Rosalie Skrevet 18. april 2012 #15 Skrevet 18. april 2012 Ja, det er kjedelig, men arbeidsgiver har styringsrett over ferien. Eneste arbeidstaker kan kreve er at hovedferien er tre uker sammenhengende og i perioden 1. juni til 30. september. Ferieloven 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #16 Skrevet 18. april 2012 Ikke meningen å kuppe tråden, men kan arbeidsgiver da også kreve at alle feriedager er brukt opp før feks 1.november? Har prøvd å se i ferieloven, men finner ikke noe om det.. overser jeg det helt?
Glitnir Skrevet 18. april 2012 #17 Skrevet 18. april 2012 Ikke meningen å kuppe tråden, men kan arbeidsgiver da også kreve at alle feriedager er brukt opp før feks 1.november? Har prøvd å se i ferieloven, men finner ikke noe om det.. overser jeg det helt? Ja, det kan han.
Rosalie Skrevet 18. april 2012 #18 Skrevet 18. april 2012 Ikke meningen å kuppe tråden, men kan arbeidsgiver da også kreve at alle feriedager er brukt opp før feks 1.november? Har prøvd å se i ferieloven, men finner ikke noe om det.. overser jeg det helt? Ja, siden arbeidsgiver har styringsrett over feriefritidrn, så kan han det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå