Gå til innhold

foto-tips før ferietur?

aline

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg ett digitalt kamera type Canon Ixus ll.

Det er flere muligheter til å bruke kameratet litt små-manuellt, men det er lenge siden jeg hadde foto, og husker minimalt.

Jeg skal nå til Gambia, og det er hovedsaklig det og bilder av tantebarn (baby) som skal taes i første-omgang.

I gambia er det veldig skarpt lys om dagen og veldig køl-mørkt om kvelden/natten, og mange muligheter til å få spennende bilder dersom jeg vet å bruke kameraet litt mer en bare automatisk.

Dere som vet litt, kan dere tipse meg om hvordan jeg kan bruke de forskjellige manuelle valgene?

- Eksponeringskompensasjon -2 til +0 til +2

- langsom lukker 1 til 15 sekunder

- hvitbalanse (flere forhåndsinnstilte + egeninnstillingsmulighet)

- ISO følsomhet 50/100/200/400

Hvordan bør jeg bruke blitz i forhold til valgene ovenfor?

Iso har jeg heelt glemt hvordan man bruker.

det er flere muligheter, men de går på farger etc og er lette å forstå, så jeg spør ikke om dem. (som sepiafarget, svart/hvitt, naturlig, sterke farger etcetc)

Dette blir sikkert skrekkelig stort og vanskelig å svare enkelt på, men om du kan hjelpe, så takker og bukker jeg.

Evt om du vet om sider der jeg kan lese om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Lisa* i.i.

Har ikke noe særlig snøring, men det er mange fotokyndige på www.foto.no, kanskje du kan spørre der?

(Dessuten er det mye fine bilder og inspirasjon å hente under "bildekritikk")

*Lisa*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme kamera som deg, og har funnet ut at blitsen er veldig kraftig på det. Om det er tussmørkt ser det ut som om det er midt på dagen. Fikk bedre resultat med å stille på høy lysfølsomhet (ISO 400) og fotografere uten blits noen ganger. Da er det et kriterium at du holder kameraet helt i ro, så dette funker ikke om du er i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk, har lurt på akkurat det.

tar jeg bilder om kvelden, så skal det jo ikke lyses opp så det ser ut som det er dagen!!

skal prøve ut litt uten blitz og trene på å holde kameraet stille... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Når du er der: ta "samme bildet" med flere ulike innstillinger... så ser du etterpå hva som ble best :) Det er det fine med digitalkamera, du kan ta MASSER av bilder.

Sørg for å ha en stor nok minnebrikke da, den som følger emd kameraet pleier somregel være ganske så liten, og du har kanskje ikke med pc til Gambia, som du kan lagre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Eksponeringskompensasjon -2 til +0 til +2

Her overstyrer du den automatiske lysmåleren med hhv 1 eller 2 trinn. Det kan være aktuelt å undereksponere dersom motivet har veldig skarp kontrast eller det er sterkt lys. Motsatt kan du prøve å overeksponer motiver med svak kontrast og dårlig lys for å få mer "smell" i bildene.

- langsom lukker 1 til 15 sekunder

Forutsetter stativ el. Kan brukes til fotgrafering av nattmotiv med kun naturlig lys, som f.eks. solnedgang.

- hvitbalanse (flere forhåndsinnstilte + egeninnstillingsmulighet)

Kan justeres når du fotograferer i spesielle lysforhold. Eksempler er kysstoffrør (som gir grønnaktige bilder), og inne uten blitz, noe som gir gulaktige bilder.

- ISO følsomhet 50/100/200/400

ISO indikerer lysfølsomhet. Jo høyere tall, jo høyere følsomhet. Høy ISO bruker du i dårlig lys og når du vil fryse raske bevegelser. Andre bruksområder er når du bruker zoomen eller om du vil minske kontrasten i bildet. Høy ISO gir grove korn og slappere farger enn lav ISO.

Lav ISO bruker du i godt lys.

.

Håper dette kan være til litt hjelp. Vil også anbefale deg å teste ut hjemme på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv deg masse før du reiser.

Prøv deg frem i ulike miljøer: innendørs og utendørs, solskinn og overskyet, med blitz og uten blitz.

Skriv ned hvilke innstillinger du har gjort for hvert bilde, og lær av dette.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk, det var gode og enkle svar på det jeg lurte på.

Har prøvd masse hjemme, men er stort sett kun hjemme etter jobb, og da er det jo mørkt.. blir ikke de største variasjons muligheter.

Men til helga kan jeg prøve meg frem.

det med å skrive ned, er lurt, for jeg glemmer alt jeg innstiller på til tider.

leser og knipser og lærer som en helt, og er direkte forelsket i mitt deilige Ixus-kamera!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:enig: heldigvis tar mamma bilder også, så om jeg ikke blir med på mine egne, så kommer jeg helt sikker med på mammas. :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sterkt sollys kan det være en ide å fotografere med blitz.

Dette fordi lysmåleren i ditt kamera ikke skjønner at det er SÅ stort sprik mellom høylys og skyggepartier som det kan være rundt ekvator. Så vet du sikkert at lys skal måles iskyggen ( bakken er stort sett greit å forholde seg til)

En anne ting er at en arikaner ofte kan være veldig mørk i huden. Dette har filmen din problem med å forstå, den tror egentlig at alle er som "franskmenn" i huden :-) Derfor kan en utfyllingsblitz være lurt i så måte også.

God tur!

p.s det er et veldig bra kamera du har kjøpt deg!. Ikke bry deg om mere funksjoner på kamerea enn du skjønner godt. Det enkleste blir oftest det beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk snuppelure.

kjempetips, spesiellt med tanke på at stefaren min, som vi bor hos, er noe av det svarteste man kan bli!! :lol:

skal ikke sette meg inn i for mye, men det er greit å kunne bruke litt ekstra en auton, + at det er fryktelig gøy å leke litt med lys og skygger. :sjarmor:

Er veldig fornøyd med kameraet ja, enkelt, men kan også gi mer for en nysgjerrig amatørfotograf som meg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...