Gå til innhold

Paracet, haster!

Anbefalte innlegg

Gjest Karina
Skrevet

Hei!

Lurer på om 8,5 g paracetamol inntatt på samme tidspunkt gjør det nødvendig å søke medisinsk hjelp? Det gjelder en venninne, hun tok dem igår sammen med noen få valiumtabletter. Er det noen som vet om dette er farlig? Har lest at det ikke er farlig med doser under 10 g så er usikker på om hun kan få skader av dette. Hun angrer veldig.. Vet at dette ikke er det samme som å spørre en lege, men noen der ute må vel kunne gi en liten pekepinn.

Takk for svar på forhånd!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet

Tviler på at det er noen stor fare, ettersom at hun tok dem i går og fortsatt er i fin form.

Men uansett, ring legevakten :)

AnonymBruker
Skrevet

Ingen her kan gi et sikkert svar.

Det kan derimot Giftinformasjonen tlf 22 59 13 00

• Liker 4
Skrevet (endret)

Tenker du på langstidsskader?

Dette er så absolutt ikke mitt fagfelt, men jeg tror ikke det vil bli skader så lenge dette er noe som skjedde en gang. På generelt grunnlag vil jeg nok fraråde så store mengder paracet kombinert med valium, og er dette noe som skjer ofte kan det tenkes at skader kan oppstå.

Redigert: Jeg vet ikke. Ring Giftinformasjonssentralen. De kan gi deg et skikkelig svar som du med sikkerhet vet stemmer.

Endret av Grønt blad
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så sant hun ikke har vondt under ribbeina på høyre side så har det gått greit denne gangen, men om hun gjør det flere ganger så sliter det veldig på leveren for det er den som må rense kroppen for paracetamol og den kan bli forgiftet og det er livsfarlig.

Paracet gjør ingenting mot depresjon e.l så det er ikke noe vits i å ta det av den grunn. Ved sterke smerter er den heller ikke så god, så da bør man høre med lege.

Gjest Spinell
Skrevet

Tviler på at det er noen stor fare, ettersom at hun tok dem i går og fortsatt er i fin form.

Men uansett, ring legevakten :)

Så sant hun ikke har vondt under ribbeina på høyre side så har det gått greit denne gangen, men om hun gjør det flere ganger så sliter det veldig på leveren for det er den som må rense kroppen for paracetamol og den kan bli forgiftet og det er livsfarlig.

Paracet gjør ingenting mot depresjon e.l så det er ikke noe vits i å ta det av den grunn. Ved sterke smerter er den heller ikke så god, så da bør man høre med lege.

Det er nettopp slike svar som jeg siterer her som gjør at man skal være varsom med å stille helsespørsmål på forum, og ikke minst å å ta svarene man får for god fisk. I følge Giftinformasjonen kan det ta 1-2 døgn før man får symptomer, og innen symptomene kommer kan man allerede ha fått helseskade. Mengden står det ingen ting om på deres sider. Kilde.

Man bør derfor heller forhøre seg med fagfolk om dosen kan være kritisk enn å vente på symptomer.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Karina, har du ringt Giftinformasjonssentralen?

Hvis ikke, så ring NÅ.

Giftinformasjonssentralen er åpen hele døgnet.

• Liker 1
Skrevet

Fra felleskatalogen.no

Toksisitet: Spedbarn/premature 0-3 måneder: Risikogruppe, kontakt Giftinformasjonen. Barn 3 måneder-6 år: <200 mg/kg forventes ingen eller lette symptomer. Voksne og barn >6 år: <150 mg/kg forventes ingen eller lette symptomer (inntil 12 g, som alltid er toksisk). Ved doser over dette, til sykehus (gjelder barn og voksne). Risikofaktorer er underernæring, dehydrering, medisinering med enkelte enzyminduserende legemidler og ev. kronisk høyt alkoholforbruk. Subakutt og terapeutisk overdosering kan gi forgiftning.

Klinikk: Kvalme, brekninger og magesmerter i løpet av det første døgnet. Pasienten kan også være uten symptomer. Innen 1,5 døgn starter vanligvis tegn på leverskade: Smerter i øvre mageregion, økning i ALAT/ASAT, INR og bilirubin (lett forhøyet INR forekommer uten tegn til levernekrose). Innen 3-4 døgn utvikling av maks. levertoksisitet: Leverkoma, koagulasjonsforstyrrelser og hypoglykemi. Akutt nyresvikt kan forekomme.

Gjest karina
Skrevet

Var visst 9,5 g paracet hun hadde tatt, ikke 8,5.. Tror jeg blir nødt å ringe giftsentralen ja, selv om hun sier at det ikke er nødvendig..

Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

herregud, det er da ikke noe å bry seg om. Hun lever jo, gjør hun ikke?

Skrevet

herregud, det er da ikke noe å bry seg om. Hun lever jo, gjør hun ikke?

Unnskyld meg?! Er du klar over at slike doser kan føre til leverskader i løpet av få dager uten behandling? Skaff deg informasjon før du kommer med slike frekke uttalelser.

• Liker 4
Skrevet

Er det mulig!? Ingen av dere her inne som har foreslått at man uansett bør kontakte lege eller noen andre profesjonelle så hun kan få snakke med noen om grunnen til at hun tok alle de tabellettene..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok 4 ibux 400mg samtidig engang. jeg hadde så utrolig mens-smerter at jeg ville dø. var desperat etter og få bort den grusomme smerten så tenkte ikke klarere enn at "4 må funke raskere enn 2"...

jeg sier bare ALDRI mer.. leiligheten snurra og jeg var svimmel og så hvite prikker og stjerner på svart bakgrunn i mange timer mens jeg kaldsvetta og virkelig trodde at min tid var kommet... sååeh

DRA PÅ LEGEVAKTA! det er farlig og ta for mye av smertestillende.

Skrevet (endret)

Kjære trådstarter.

KG er ikke stedet å få svar på dette spørsmålet. Her inne er det vanskelig å vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med fastlege, legevakt eller giftsentralen for å få svar på ditt spørsmål.

mvh ninuska_, moderator

Endret av ninuska_
AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig!? Ingen av dere her inne som har foreslått at man uansett bør kontakte lege eller noen andre profesjonelle så hun kan få snakke med noen om grunnen til at hun tok alle de tabellettene..

Lurt.

Noen må ihvertfall fortelle henne at det finnes andre ting enn Paracet å ta når man føler livet er kjipt.

Paracet er for hodepine, hjelper ikke mot annet enn milde fysiske smerter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...