AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #1 Del Skrevet 17. april 2012 Har et par venninnner med solbriller som koster alt fra 1000-2000, mine er billigvarianten (200kr) Det jeg lurer på er om det faktisk er en forskjell ? Er dyre briller bedre? Lurer på om solen kan skade øynene mer, når man har billigbriller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 17. april 2012 #2 Del Skrevet 17. april 2012 Skikkelige glass er iallfall bedre og det får man ikke til 200 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 17. april 2012 #3 Del Skrevet 17. april 2012 Har et par venninnner med solbriller som koster alt fra 1000-2000, mine er billigvarianten (200kr) Det jeg lurer på er om det faktisk er en forskjell ? Er dyre briller bedre? Lurer på om solen kan skade øynene mer, når man har billigbriller? prisen! det er den eneste forskjellen jeg har lagt merke til ihverfall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #4 Del Skrevet 17. april 2012 Hmm, det var ikke mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Compaq Skrevet 17. april 2012 #5 Del Skrevet 17. april 2012 Jeg går rundt og innbiller meg at "dyre" solbriller har bedre kvalitet enn de fra Lindex, men om de faktisk er noe særlig bedre vet jeg ikke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noteknekk Skrevet 17. april 2012 #6 Del Skrevet 17. april 2012 Beskyttelsen er i alle fall lik på begge type brillene. I Norge har man såpass strenge krav til solbriller at selv ikke billigbrillene vil være skadelige. Men kvaliteten på både glassene og selve innfatningen er bedre ved merkebriller. Jeg merker mye bedre komfort med merkebriller enn med billigbriller, og de tåler og varer ofte mye lenger også. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bobler Skrevet 17. april 2012 #7 Del Skrevet 17. april 2012 Det går jo på kvalitet. Et par briller fra Ray Ban holder mye lenger enn et par fra h&m. Men for slike surrehuer som meg som roter bort, tråkker på eller glemmer igjen 10par solbriller hver sommer, så blir det i overkant dyrt med solbriller til 2000kr stk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #8 Del Skrevet 17. april 2012 ...men kvalitet på "rammen" da? altså ikke selve glasset? må virkelig få ting inn med teskje jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #9 Del Skrevet 17. april 2012 Vel.. mine RayBan har kvalitet! i forholt til mine pilotbriller fra jallaboden på youngstorget. itilegg er det 2års garanti. dvs bytte av glass om det blir riper osv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noteknekk Skrevet 17. april 2012 #10 Del Skrevet 17. april 2012 ...men kvalitet på "rammen" da? altså ikke selve glasset? må virkelig få ting inn med teskje jeg Både rammen og glasset. Har et par rayban selv og syns glassene her er mer behagelige enn billigbriller. Dette går mye på refleksjoner og slikt. Er de i tillegg polariserte vil forskjellen være enda større. RayBan koster ikke 2000 forresten, mer 1300-1600;). Kan være vimsete og klumsete selv men har klart å passe på de ganske lenge nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #11 Del Skrevet 18. april 2012 Både rammen og glasset. Har et par rayban selv og syns glassene her er mer behagelige enn billigbriller. Dette går mye på refleksjoner og slikt. Er de i tillegg polariserte vil forskjellen være enda større. RayBan koster ikke 2000 forresten, mer 1300-1600;). Kan være vimsete og klumsete selv men har klart å passe på de ganske lenge nå. Ja, for det er viktig å påpeke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 18. april 2012 #12 Del Skrevet 18. april 2012 Lurer på om solen kan skade øynene mer, når man har billigbriller? Det gjør den ikke. Det er gjort undersøkelser av dette, og her refereres f.eks til en undersøkelse gjort av Strålevernet. Her refereres det til en annen undersøkelse som også viser at det ikke trenger være sammenheng mellom pris og beskyttelse. Slitestyrken kan være ulik på billige og dyre modeller, og ikke minst har merket mye å si for prisen. Dyre briller trenger ikke ha bedre passform enn de billige i utgangspunktet, men kjøper man dem hos optiker kan man få dem tilpasset. Noe skal man jo ha igjen for å bruke 1500 kroner istedenfor 50. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noteknekk Skrevet 18. april 2012 #13 Del Skrevet 18. april 2012 Ja, for det er viktig å påpeke. Hehe, kanskje ikke det mest vesentlige å påpeke i denne tråden nei, men i alle fall jeg syns det er en viss forskjell mellom 1300 og 2000 kr så derfor påpekte jeg det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 18. april 2012 #14 Del Skrevet 18. april 2012 (endret) Det går jo på kvalitet. Et par briller fra Ray Ban holder mye lenger enn et par fra h&m. Men for slike surrehuer som meg som roter bort, tråkker på eller glemmer igjen 10par solbriller hver sommer, så blir det i overkant dyrt med solbriller til 2000kr stk. njaaaa, ikke si det, det kommer jo helt ann på hvor uforsiktet eieren av brillene er... mitt eldre par fra h&m brukes for 9. sesongen denne sommeren, og de ser ut som de like gjerne kunne vært kjøpt i går. og jeg er en veldig klønete og uforsiktig person! og jeg har ikke brille-etui en gang, så ligger ofte i veska uten beskyttelse Endret 18. april 2012 av NozMonster Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måndagsbarn Skrevet 18. april 2012 #15 Del Skrevet 18. april 2012 (endret) Her ser dere en test som er gjort på dyre og billige solbriller: http://svtplay.se/v/2770668/plus_testar_solglasogon og her: http://svt.se/2.146563/1.2770558/aven_billiga_brillor_ger_fullgott_skydd Billige briller og dyre briller blir (generelt sett, gjelder altså ikke alle typer briller, men denne testen er et godt utgangspunkt) like fort ripete, det er ikke prisen, men hvordan de behandles som spiller en rolle. Om det er glass-glass eller plastikk-glass spiller heller ikke så stor rolle som mange tror. De billige brillene som koster 20,- i testen, fåes forresten i Norge også. Ikke så lekre kanskje, men veldig rimelige da:) http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=610002&title=Solbriller%20Tj%f8me%20-%20Red& Endret 18. april 2012 av frøkenfryd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 18. april 2012 #16 Del Skrevet 18. april 2012 En stor fordel med å kjøpe dyrere briller er at du kan få satt inn styrkeglass i flere av de, eller du kan få tak i reservedeler om du ødelegger noe. Selv kjøper jeg solbriller hos optiker da jeg foretrekker styrke i glassene (bruker ikke linser), men da jeg jobbet hos optiker hadde vi disse diskusjonene og som testen som frøkenfryd linker til, var det da sagt at dyre og billige briller beskytter øynene like bra mot UV, men at man har andre fordeler (glass og reservedeler). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miss89 Skrevet 18. april 2012 #17 Del Skrevet 18. april 2012 Her ser dere en test som er gjort på dyre og billige solbriller: http://svtplay.se/v/2770668/plus_testar_solglasogon og her: http://svt.se/2.146563/1.2770558/aven_billiga_brillor_ger_fullgott_skydd Billige briller og dyre briller blir (generelt sett, gjelder altså ikke alle typer briller, men denne testen er et godt utgangspunkt) like fort ripete, det er ikke prisen, men hvordan de behandles som spiller en rolle. Om det er glass-glass eller plastikk-glass spiller heller ikke så stor rolle som mange tror. De billige brillene som koster 20,- i testen, fåes forresten i Norge også. Ikke så lekre kanskje, men veldig rimelige da:) http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=610002&title=Solbriller%20Tj%f8me%20-%20Red& Oi, dette var veldig greit å se Tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Syns Skrevet 18. april 2012 #18 Del Skrevet 18. april 2012 UV-strålene slipper mye lettere inn i billigbriller enn dyre briller, det lærte jeg i naturfagstimen i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 18. april 2012 #19 Del Skrevet 18. april 2012 UV-strålene slipper mye lettere inn i billigbriller enn dyre briller, det lærte jeg i naturfagstimen i dag! Da er du utsatt for vranglære. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noteknekk Skrevet 18. april 2012 #20 Del Skrevet 18. april 2012 UV-strålene slipper mye lettere inn i billigbriller enn dyre briller, det lærte jeg i naturfagstimen i dag! Det må i så fall gjelde utenlandske billigbriller, hvor kravet for UV-beskyttelse gjerne ikke er så høyt som i Norge. For her i Norge er det som sagt god beskyttelse mot UV-stråler i både merke og billigbrille. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå