Gjest Starlit Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 (endret) Vanligvis venter man til det har gått 3 måneder med offentliggjøringen, men er det greit om jeg gjør det litt tidligere til svigerfamilien osv? Tror nok jeg kommer til å få vansker med å holde meg den dagen det skjer, men skal da kunne greie 1 måned! Redd jeg skal springe sokkeløs over plena av ren lykkerus den dagen Hehehe!^^ Endret 17. april 2012 av Starlit
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 Ville ventet, men tanke på at det er en del ting som kan gå gale.. 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 Ja hvis du vil at familien skal vite om det går galt også så... Faren for spontanabort er størst før uke 12. 2
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Vi fikk vite det 6 dager etter positiv test, da var hun 5 uker på vei etter dato for siste mens, og så var det 8 mnd og 1 uke å vente til knøttet var her :-) Koselig å være med og vente på noe godt, om det så skulle gå galt. I vår familie har vi opplevd det også, helt opptil den magiske 12-ukersgrensen. Foreldreparet som hadde spontanaborten, valgte å fortelle enda tidligere om neste graviditet, på ca 8 uker. Det er ingen fasit på sånt. Lykke til når det blir aktuelt :-) 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #6 Skrevet 17. april 2012 har prøvd lenge å bli gravid her i gården,så om jeg hadde klart å holde meg lenge med å si noe til familien det vet jeg ikke,men hadde prøvd en stund å holde det hemmelig. men folk gjør mye forskjellig noen sier det med engaang testen er positiv noen venter en stund. men det vanligste er vel vente til 3 mnd ca:)
~umulia~ Skrevet 17. april 2012 #7 Skrevet 17. april 2012 Jeg syns det er greit å fortelle det til de nærmeste med en gang jeg. Skulle det gå galt er det greit å vite det så man kan få litt ekstra omsorg og støtte og at det er rom for å være lei seg. Venner, bekjente og kollegaer derimot kan man godt vente med de magiske 12 ukene. 5
Klematis Skrevet 17. april 2012 #8 Skrevet 17. april 2012 Du forteller når du vil, ingen bestemmer at du MÅ vente til uke 12. Første gangen jeg ble gravid fikk min familie vite en liten uke etter at jeg testet positivt. Dagen etter jeg fortalte det, mistet vi dessverre. Mens jeg var hjemme hos foreldrene mine, så de fikk jo naturlig nok vite også det. Svigers fikk ikke vite om denne graviditeten før etter jeg ble gravid igjen måneden etter. De to andre gangene jeg har blitt gravid har det vel gått et par dager fra positiv test til mine foreldre har fått vite, og kanskje en dag eller to mer før svigers har fått vite. Venner og kollegaer fikk vite om graviditet nummer to relativt tidlig, rundt uke 8. Da fortalte vi også at vi hadde mistet måneden før. Må bare presisere at det ikke er mitt valg at svigers har fått vite senere enn mine foreldre. Vi ble enige om at jeg fortalte min side når det passet meg og mannen sin side når det passet ham. For meg ville det vært utenkelig å ikke fortelle familien min om en spontanabort. Og synes det ville vært vanskeligere å fortelle om den om de ikke faktisk visste at jeg var gravid. Hvor nær du er familien og hva du ønsker å dele med dem bør avgjøre når du forteller, ikke hvor lenge andre synes du bør vente.
Gjest Starlit Skrevet 17. april 2012 #9 Skrevet 17. april 2012 Vi fikk vite det 6 dager etter positiv test, da var hun 5 uker på vei etter dato for siste mens, og så var det 8 mnd og 1 uke å vente til knøttet var her :-) Koselig å være med og vente på noe godt, om det så skulle gå galt. I vår familie har vi opplevd det også, helt opptil den magiske 12-ukersgrensen. Foreldreparet som hadde spontanaborten, valgte å fortelle enda tidligere om neste graviditet, på ca 8 uker. Det er ingen fasit på sånt. Lykke til når det blir aktuelt :-) Takk for det:) Det blir en gledens dag når det skjer! ^^
SmallTalk Skrevet 17. april 2012 #10 Skrevet 17. april 2012 Du bør offentliggjøre noe når du og samboeren begge føler at det er riktig. Her fikk både mine foreldre og svigers vite noe rundt uke 8. Da var jeg uansett så ubrukelig trøtt og kvalm at både mamma og svigermor sannsynligvis hadde lukta lunta ganske så fort dersom vi ikke hadde sagt noe selv. Resten av familien fikk vite noe noen uker senere, etter at vi hadde vært på ultralyd.
Gjest Starlit Skrevet 17. april 2012 #11 Skrevet 17. april 2012 Du forteller når du vil, ingen bestemmer at du MÅ vente til uke 12. Første gangen jeg ble gravid fikk min familie vite en liten uke etter at jeg testet positivt. Dagen etter jeg fortalte det, mistet vi dessverre. Mens jeg var hjemme hos foreldrene mine, så de fikk jo naturlig nok vite også det. Svigers fikk ikke vite om denne graviditeten før etter jeg ble gravid igjen måneden etter. De to andre gangene jeg har blitt gravid har det vel gått et par dager fra positiv test til mine foreldre har fått vite, og kanskje en dag eller to mer før svigers har fått vite. Venner og kollegaer fikk vite om graviditet nummer to relativt tidlig, rundt uke 8. Da fortalte vi også at vi hadde mistet måneden før. Må bare presisere at det ikke er mitt valg at svigers har fått vite senere enn mine foreldre. Vi ble enige om at jeg fortalte min side når det passet meg og mannen sin side når det passet ham. For meg ville det vært utenkelig å ikke fortelle familien min om en spontanabort. Og synes det ville vært vanskeligere å fortelle om den om de ikke faktisk visste at jeg var gravid. Hvor nær du er familien og hva du ønsker å dele med dem bør avgjøre når du forteller, ikke hvor lenge andre synes du bør vente. Sant. Ja det hele er ganske så uforutsigbart :/ Håper værtfall at min første spire sitter! Men får bare godta at ting i blandt kan gå galt.. Er det en myte om at man bør være forsiktig med voldsom aktivitet (trening), før de 12 ukene er omme? Har hørt at man da kan risikere å spontanabortere
Gjest Starlit Skrevet 17. april 2012 #12 Skrevet 17. april 2012 Ved tanke på at jeg og samboeren min ofte er på besøk hos hans bestemor..osv, bør jeg vel gjøre de oppmerksom på at de ikke kan røyke grunnet min graviditet.. Så er det jo ikke sikkert at jeg er i så god form (kvalm osv).. Kanskje like greit å gjøre de oppmerksom da.
SmallTalk Skrevet 17. april 2012 #13 Skrevet 17. april 2012 (endret) Sant. Ja det hele er ganske så uforutsigbart :/ Håper værtfall at min første spire sitter! Men får bare godta at ting i blandt kan gå galt.. Er det en myte om at man bør være forsiktig med voldsom aktivitet (trening), før de 12 ukene er omme? Har hørt at man da kan risikere å spontanabortere Kun en myte. Det er derimot riktig at man ikke anbefales å begynne å trene hardere som gravid enn hva man gjorde før, men man kan fint opprettholde det aktivitetsnivået man er vandt til så lenge kroppen ikke protesterer. Ved tanke på at jeg og samboeren min ofte er på besøk hos hans bestemor..osv, bør jeg vel gjøre de oppmerksom på at de ikke kan røyke grunnet min graviditet.. Så er det jo ikke sikkert at jeg er i så god form (kvalm osv).. Kanskje like greit å gjøre de oppmerksom da. Hva de velger å gjøre i sitt eget hjem har nok ikke du noen rett til å diktere. Den dagen du blir gravid, så kan du selvfølgelig si at du er gravid og dermed håpe på at de tar hintet om ikke å røyke inne når du er der, men hva de velger å gjøre skal ikke du legge deg opp i. Endret 17. april 2012 av SmallTalk 2
Gjest Starlit Skrevet 17. april 2012 #14 Skrevet 17. april 2012 Du bør offentliggjøre noe når du og samboeren begge føler at det er riktig. Her fikk både mine foreldre og svigers vite noe rundt uke 8. Da var jeg uansett så ubrukelig trøtt og kvalm at både mamma og svigermor sannsynligvis hadde lukta lunta ganske så fort dersom vi ikke hadde sagt noe selv. Resten av familien fikk vite noe noen uker senere, etter at vi hadde vært på ultralyd. Tenkte akkurat det samme Kroppen kan man jo likevel ikke styre i 3 måneder (da man vanligvis blir sårlig), så kan være greit å kanskje nevne det ja
Gjest Starlit Skrevet 17. april 2012 #15 Skrevet 17. april 2012 Kun en myte. Det er derimot riktig at man ikke anbefales å begynne å trene hardere som gravid enn hva man gjorde før, men man kan fint opprettholde det aktivitetsnivået man er vandt til så lenge kroppen ikke protesterer. Hva de velger å gjøre i sitt eget hjem har nok ikke du noen rett til å diktere. Den dagen du blir gravid, så kan du selvfølgelig si at du er gravid og dermed håpe på at de tar hintet om ikke å røyke inne når du er der, men hva de velger å gjøre skal ikke du legge deg opp i. Selvsakt ikke. Men å puste inn kvelende røyk tror jeg nok ikke er forsvarlig...
Silfen Skrevet 17. april 2012 #16 Skrevet 17. april 2012 Jeg har aldri sett poenget med å vente i månedsvis.
Gjest "gjest" Skrevet 17. april 2012 #17 Skrevet 17. april 2012 Ved tanke på at jeg og samboeren min ofte er på besøk hos hans bestemor..osv, bør jeg vel gjøre de oppmerksom på at de ikke kan røyke grunnet min graviditet.. Så er det jo ikke sikkert at jeg er i så god form (kvalm osv).. Kanskje like greit å gjøre de oppmerksom da. Hvis du er på besøk der kan du da ikke kreve det. 3
Gjest Starlit Skrevet 17. april 2012 #18 Skrevet 17. april 2012 Jeg har aldri sett poenget med å vente i månedsvis. Hehe, ikke jeg heller Tror uansett mange sprekker lenge før, og betror seg til noen..
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #19 Skrevet 17. april 2012 Jeg har aldri sett poenget med å vente i månedsvis. Jeg har ikke noe ønske å dele "sorgen" hvis det skulle gå galt. Jeg syns det er noe som er mellom meg og mannen min.. Men det er jo opp til hver enkelt. 1
SmallTalk Skrevet 17. april 2012 #20 Skrevet 17. april 2012 Selvsakt ikke. Men å puste inn kvelende røyk tror jeg nok ikke er forsvarlig... Du har fortsatt ikke noen rett til å be dem la være å røyke innendørs i sitt eget hjem. Du har derimot rett til å la være å dra på besøk dit. Og om formen blir dårlig eller ikke er direkte håpløst å si, så du burde ikke ta utgangspunkt i at du kommer til å bli dårlig. Håp heller på det beste, og ta ting som de kommer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå