Gå til innhold

Importerte gatehunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at det annonseres stadig oftere etter nye hjem til gatehunder fra land lenger sør i verden. Det er sikkert vell og bra, men hvorfor ikke heller bruke den energien på hunder her til lands som trenger nye eiere? Mange som lider her også ... laaaange dager hjemme i bur! Eiere prøver å omplassere, men finner ingen nye eiere.

Hundeholdet i andre land greier vi å gjøre fint lite med, selv om vi importerer noen hunder til Norge.

Jeg tror det er litt trendy å ha adoptert en "gatehund". Hva mener DU?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror de hundene "her til lands" er lettere å få omplassert enn det hunder fra sør er, og dermed blir det naturlig nok mer oppstyr og oppmerksomhet rundt det. Jeg for min del synes det er kjempe fint at folk bruker energi på det, hunder der nede er jo like mye verdt som hunder her opp.

Skrevet

Jeg tror de hundene "her til lands" er lettere å få omplassert enn det hunder fra sør er, og dermed blir det naturlig nok mer oppstyr og oppmerksomhet rundt det. Jeg for min del synes det er kjempe fint at folk bruker energi på det, hunder der nede er jo like mye verdt som hunder her opp.

Jo, det er fint at de også blir tatt vare på ... men jeg synes vi kan ta vare på de vi har i Norge først. Det blir som om du ikke tar vare på dine egne barn fordi du ser hvor mye naboens lider ... Litt satt på spissen da. Men jeg tror det er mer trendy å adoptere gatehunder enn de "vanlige norske omplasseringshundene" :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sett en eneste slik annonse, hvor står disse?

Skrevet

Kjenner noen som har importert en "budadog", rett og slett fordi de mente hunden ville passe perfekt hos dem.

http://budadogs.no/

Det er jo en god sak!:)

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er fantastisk at folk bryr seg om gatehundene og gir dem en ny sjanse.

Hvorfor er det så fælt å adoptere en hund fra Romania vs Norge? Her i landet finnes det ikke løshunder, de slipper å plages med midd, lopper, spark og slag fra mennesker, konstant leting etter mat, kulde etc. De hundene som er til omplassering her i Norge sitter på kennel, og det verste som kan skje (utenom kjøpere med uærlige hensikter) er avliving. Er det pga at det er blandingsraser og man ikke vet hva man får folk er så imot det?

Det er som å si at man vil støtte barnehjem i Norge, fremfor å sende penger til barn som virkelig trenger det, f.eks i Sudan... (Litt satt på spissen)

Gjest Normalfordeling
Skrevet

Jeg er helt enig med TS her.

Jeg skjønner ikke dette med å adoptere en hund eller katt fra utlandet. Vi har mer enn nok hunder og katter her i landet som trenger hjelp og omsorg. De kronene som blir betalt for å få en hund til Norge kunne vært brukt på dyr her i landet. Bare tenk på hva en omplasseringsorganisasjon kunne ha gjort for de kronene.

Vi må bare innse at vi ikke kan redde hele verden.

Skrevet

Jeg synes også det ville ha vært mye bedre å hjelpe disse hundene der de er. Jeg vet heller ikke om jeg synes det er noen spesielt god idè å frakte hunder gjennom halve Europa til en tilværelse svært langt fra den de tross alt er vant til. En god del av disse hundene er nok svært tilpasningsdyktige, men jeg vet jo også at det er mange nye eiere som får problemer på grunn av den noe spesielle mentale bagasjen disse hundene har.

En annen ting som bekymrer meg enda mer er smitsomme sykdommer og parasitter som disse hundene kan bringe med som og som vi her i Norge hittil har vært forskånet for. Kravene for å kunne importere hund til Norge er drastisk senket og i prinsippet trenger man ikke annet enn rabiesvaksine og ormekur. En vanlig helsundersøkelse avdekker ikke på langt nær alt og det finnes faktisk eksempler på mennesker som har blitt alvorlig syke av smitte fra importerte hunder. For ikke å snakke om de sykdommene hundene våre kan pådra seg og som våre veterinærer er dårlig kjent med. Resultatet kan da bli at hunden ikke får riktig behandling så raskt som den burde og følgene blir fatale.

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Selv kjenner jeg noen som har en budadog, og jeg vurderte det selv da jeg bestemte meg for å gi hjem til en omplasseringshund. Det er en del hunder som har det vondt i Norge også, men det er sjelden det kan sammenlignes med disse hundene i Ungarn. Jeg har sett noen av bildene av hundene, og noen av de er sterkt neglisjert, f.eks med bånd som har vokst inn i halsen og slike ting. Jeg kjenner litt til hun ene som driver budadogs, og har bare godt å si om den organisasjonen. Hun er veterinærstudent, og gjør en fabelaktig jobb. Hun ønsker virkelig det beste for hundene, og jeg synes det virker som de er veldig nøye og seriøse.

Vil legge til at jeg har fått det inntrykket av at de også hjelper hundene der de er og også finner nye hjem til dem i Ungarn og Sentral-Europa. Hvorfor så mange kommer til akkurat Norge, er fordi veterinærstudentene har mulighet til å ta dem med hit når de reiser hjem på ferie.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...