AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 Jeg har ei jente på syv og en veldig hyggelig nabo med en sønn på fire. Våre barn leker veldig ofte sammen og dette går veldig greit. Min datter har imidlertid litt større interesse av sine klassevenninner når disse er på besøk en gang i uka sånn cirka. Nabogutten ser hun omtrent hver dag. Nå leker hun så fint med venninner på rommet og nabo har spurt om jenta mi vil komme dit en tur (pr sms). Jeg har fortalt at hun har venninner på besøk, men at han gjerne kan være sammen med dem. Klarer ikke å avvise, selv om jeg ser at hun kanskje vil være med venninner alene for én gangs skyld. Ikke vil jeg være frekk heller, for jeg har skyldfølelse fordi min datter er mye hos nabo (selv om nabo påpeker at å ha min datter på besøk er en lettelse i forhold til at hennes sønn ofte maser på mor). Tøysete forklart muligens, men finnes det noen mulighet for å løse dette? Min datter har ikke så ofte venninner på besøk, og jeg synes hun noen ganger kanskje bør få være alene med dem. Selv om jeg på generelt grunnlag mener at alle bør være venner osv.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 Okay, men tar jeg feil som synes det virker som naboen bruker jenta di nesten som en slags barnepass? Hun har jo født sønnen sin, så da må hun jo tåle litt mas og kansje leke litt med sønnen selv. Det er faktisk ikke din datters ansvar at nabogutten ikke skal kjede seg. Gi jenta litt free space til å være med venninnene sine. Du trenger ikke alltid svare på mld.. 3
Gjest Piami Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 Det er jo du som inviterer gutten over..? Det er da ikke noe å ha dårlig samvittighet for, om datteren din vil leke med venninner uten en tre år yngre gutt. Jeg hadde sagt at det ikke passer siden hun har besøk. 1
suzie Skrevet 17. april 2012 #4 Skrevet 17. april 2012 Bare skriv at hun har besøk, og at de kan leke mer i morgen. Ingen problem. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Det er jo stor aldersforskjell, og jentegjengen er kanskje ikke så interessert i å leke med en fireåring? Skrev du at han kunne komme bort uten å spørre datteren din om det var greit?
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #6 Skrevet 17. april 2012 Vi bor veldig tett, og min datter er i utgangspunktet mye mer der enn han er her for å si det sånn. Tror neppe hun bruker meg som barnevakt. Men vet han kan bli veldig grinete hvis ikke han får lekt med min datter også. Går greit med alle sammen her, er ikke dét. Tenker bare som så at hun sikkert ville synes det var greit med bare jentene de få gangene hun har besøk av dem. Nabogutten er også såpass liten at han ikke går noe sted selv, og jeg har nesten al dri hørt at han har besøk av andre barn.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #7 Skrevet 17. april 2012 Det er jo stor aldersforskjell, og jentegjengen er kanskje ikke så interessert i å leke med en fireåring? Skrev du at han kunne komme bort uten å spørre datteren din om det var greit? Ja, jeg spurte henne ikke. Føler at det er et overtramp mot nabo å si nei, og mot min datter når ikke jeg spør. Har havnet i "fella" at hun har vært såpass mye der at det ikke går an å si nei uansett grunn.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #8 Skrevet 17. april 2012 Ja, jeg spurte henne ikke. Føler at det er et overtramp mot nabo å si nei, og mot min datter når ikke jeg spør. Har havnet i "fella" at hun har vært såpass mye der at det ikke går an å si nei uansett grunn. Du skylder ikke naboen noe, hun har jo god nytte av at datteren din er der, så det er ikke noe arbeid for naboen å ha henne der, tvert imot. Hvordan reagerte datteren din da? 1
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2012 #9 Skrevet 17. april 2012 Hadde en sånn nabo som deg engang. Ungene skulle alltid leke sammen, både med hverandre og med de som var på besøk hos oss. Siden vi hadde en mye større omgangskrets enn dem, dukket de alltid opp når vi hadde besøk, så ungen ble kjent med ungene som var på besøk hos oss, og moren ble plutselig fast inventar når jeg fikk mine venninner (ungenes mødre) på besøk. Men når den ungen hadde andre unger på besøk som vi ikke kjente, da var min unge IKKE velkommen. Det syntes jeg ikke var greit!
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #10 Skrevet 17. april 2012 Det er dårlig gjort å påtvinge din datter (og hennes venninner) playdate med en mye yngre gutt uten en gang å spørre de om det passer. Du skal passe deg litt for å gjøre nettopp slikt, ikke bare av respekt for datteren din (og de andre jentene), men fordi dattera di lett kan bli sett på som sær som drar rundt på denne mye yngre gutten støtt og stadig. 3
MiniSilje Skrevet 17. april 2012 #11 Skrevet 17. april 2012 Du kan jo kanskje prøve å snakke med naboen og forklare saken på en høflig måte og heller invitere deres sønn over dagen etter for å bake boller eller noe? Eller rett og slett si rett ut at hun ønsker å tilbringe tid sammen med venninnene sin som hun ikke ser så ofte. Skjønner veldig godt at dette kan være ubehagelig og kan føles litt frekt, men for din datters beste ville jeg nok prøvd på dette
Tweak Skrevet 17. april 2012 #12 Skrevet 17. april 2012 Det er absolutt ingenting i veien for at du kan si nei til ekstra besøk når jenta di allerede har besøk. Svar heller med at jenta di har besøk men at du skal spørre om hun vil leke med ham senere eller i morgen. Det er fullt lovlig å si nei når en blir spurt, selv uten noen annen forklaring enn at det ikke passer. Og når en har besøk allerede så er det jo uhøflig å invadere synes jeg... Da bør man bli invitert av de som allerede er sammen i leken. Det er normal "folkeskikk" mener jeg, en bør tåle at det ikke alltid passer å møtes samtidig som en bør tåle å møtes selv om det ikke passer helt også. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #14 Skrevet 17. april 2012 Jeg lurer på hvordan det gikk? Gutten kom ned. Ingen som reagerte negativt. Neste gang sier jeg dog fra. Det er heller ingenting som tilsier at nabo vil bli sur, men det er min egen samvittighet jeg har et strevsomt forhold til. Ikke naboen.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #15 Skrevet 17. april 2012 Så fint Den samvittigheten din må ta seg en pause tror jeg. 1
Gjest gjest Skrevet 17. april 2012 #16 Skrevet 17. april 2012 Vi bor veldig tett, og min datter er i utgangspunktet mye mer der enn han er her for å si det sånn. Tror neppe hun bruker meg som barnevakt. Men vet han kan bli veldig grinete hvis ikke han får lekt med min datter også. Går greit med alle sammen her, er ikke dét. Tenker bare som så at hun sikkert ville synes det var greit med bare jentene de få gangene hun har besøk av dem. Nabogutten er også såpass liten at han ikke går noe sted selv, og jeg har nesten al dri hørt at han har besøk av andre barn. Hun bruker nok ikke deg som barnevakt men din datter brukes nok som en slags barnevakt;) For din datters del bør du absolutt si nei neste gang og du bør ikke overkjøre henne på denne måten. Det er dårlig gjort overfor hennne. Skjønner samvittigheten gnager deg men den bør vel i første rekke ligge hos ditt eget barn? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå