Gjest Cass Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 Jeg er ei jente på 21 år og har et veldig anstrengt forhold til min mor. Gjennom oppveksten har min mor vært veldig kontrollerende og prøvd å styre livet mitt. Som barn hørte jeg på og så veldig opp til mine foreldre, spesielt min mor. Min far har vært ganske fraværende i forbindelse med skole osv, det har vært og er fortsatt et veldig overfladisk forhold. Det er ikke før de siste årene at jeg har begynt å tenke over hvor ustabil min mor er, hun virker nesten som en psykopat. Tidligere har jeg bare tenkt at hun har vært veldig spesiell og sær. Hun snoker rundt i mine ting, går gjennom mine brev osv. Hun gjorde det samme med min far da de fortsatt var sammen (åpnet hans brev bl.a.). I helgen overhørte jeg en samtale hvor hun snakket med sin kjæreste om min økonomi/situasjon osv (hun hadde tydeligvis sett igjennom mine brev mens jeg ikke var hjemme). Jeg kjenner ikke hennes kjæreste særlig godt, så han har ikke noe med meg og min økonomi å gjøre. Hun har vel heller egentlig ikke noe med det å gjøre. Jeg har ingen problemer økonomisk, men hun reagerer på at jeg kjøper meg dyre ting (designervarer osv). Jeg sparer allerede litt hver mnd + maksbeløp BSU, jeg ser på det som urealistisk å spare alt jeg tjener, jeg skal fortsatt ha et liv. Hun reagerer også på at jeg er såpass opptatt av utseendet, noe hun egentlig har klaget over siden jeg gikk på ungdomsskolen. Dette til tross for at jeg har prioritert skole og fått toppkarakterer. Hun skal alltid sammenligne med seg selv og skryte over hvor flink hun selv var som flyttet hjemmefra tidlig, men hun er egentlig det beste eksempelet for meg på at det ikke nødvendigvis er positivt å flytte tidlig hjemmefra. Når jeg har spurt om hjelp til noe har jeg bare fått til svar at jeg får styre med det selv. Hun evner heller ikke å se ting fra mitt ståsted, veldig svarthvittenkende. De siste årene har hun egentlig valgt bort sine barn til fordel for kjæresten, hun har ikke bidratt særlig mye i livet mitt (eller mine søsken) generelt. Det eneste relevante hun kan komme med er vel at hun har kjøpt mat og at jeg har fått bo gratis hjemme, noe som etter min mening bare skulle mangle iom. at hun selv har valgt å få barn. Da jeg kom hjem fra jobb i går så jeg at hun hadde vært og snoket, flere ting lå strødd utover gulvet. Hun skulle plutselig returnere noe jeg kjøpte for flere mnd siden. Hun hadde også tatt ut nøkkelen fra rommet mitt og nektet å gi fra seg det hun hadde tenkt til å returnere. Jeg prøvde selvsagt å ta det fra henne, da klikker hun plutselig helt, dytter meg, drar i håret mitt, kaster ting på meg... Har kloremerker/sår på halsen etter dette. Hun prøvde også å låse ytterdøra utenfra slik at jeg ikke kunne komme meg ut. Jeg har flere ganger opplevd at hun plutselig har klikket, men ikke på denne måten. Hun virker for meg som veldig emosjonelt ustabil. Hun har mange ganger kommet med at hun synes jeg burde gå til psykolog pga min utseendefiksering, men det er vel heller hun som trenger det mest. Synspunkter?
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 Det eneste relevante hun kan komme med er vel at hun har kjøpt mat og at jeg har fått bo gratis hjemme, noe som etter min mening bare skulle mangle iom. at hun selv har valgt å få barn. Her synes jeg faktisk du kan ta deg sammen. Er du ferdig på videregående har hun ingen økonomiske forpliktelser. Men bortsett fra dette synes jeg absolutt at det er hun som er "den teite" av dere. Hun har mange ganger kommet med at hun synes jeg burde gå til psykolog pga min utseendefiksering, men det er vel heller hun som trenger det mest. Det er typisk psykopater å anklage alle andre for å være psykisk syke. Det heter projisering, og det er en måte å avlede oppmerksomheten bort fra sine egne problemer på. Dette må du ikke høre på. Faktisk synes jeg at du skal flytte for deg selv, herregud du er 21, ikke finn deg i kjerringa.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #4 Skrevet 17. april 2012 Det er helt klart at mora di sliter med ettelerannet og gjør ting hun ikke skal gjøre. På den annen side så skjønner jeg ikke hvorfor du fortsatt bor hjemme? Greit å spare penger, men hvis du har full jobb og er så gammel som du er så burde det jo gå an å få et billig rom i et kollektiv e.l.? Jeg hadde ihvertfall ikke orket å bo hjemme hos en ustabil mor så lenge. Du har forresten ingen rett til å få sponset boplass osv når du er myndig og ferdig med videregående, det er ihvertfall ganske vanlig å betale en symbolsk sum i leie til foreldrene sine når man bor hjemme som voksen. 1
LovelyMonroe Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 (endret) Jeg ville ha flyttet hjemmefra, du er trosalt 21 år gammel. Og det vil nok være best for både deg og din mor Jeg hadde det også kjipt hjemme, og flyttet hjemmefra da jeg var 17. 21 vil jeg si er litt i lengste laget.. Endret 17. april 2012 av LovelyMonroe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå