Gå til innhold

Ris i kjøleskapet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det trygt å sette rester av kokt ris i kjøleskapet og spise det etter et døgn? Hvor lang tid skal man maks bruke på å avkjøle den før man setter den i kjøleskapet? Og hvor lenge kan kokt ris holde seg i kjøleskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Survival

Jeg bruker å lage stekt ris dagen etter vi har hatt ris til noe annet. Jeg setter bare risen inn i kjøleskapet når den er blitt litt lunket. Har aldri blitt syk av det. Tror det skal gå bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

I kjøleskap held ris seg i to-tre dagar viss den har blitt avkjølt fort og satt kaldt med ein gong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rester av middagsmat bør spises innen to dager. Da er du sikker på at smak og kvalitet fortsatt er god. Ett unntak er kokt ris, som skal spises innen 24 timer etter den er kokt.

Matforgiftningsbakterien Bacillius ceceus kan overleve i kokt ris, der den finner glimrende vekstforhold dersom risen blir stående ute i romtemperatur.

- Når risen oppbevares i romtemperatur (over 10 grader) kan bakteriene vokse og formere seg samtidig som enkelte av dem kan produsere kraftige giftstoffer.

Disse giftstoffene er ekstremt stabile og selv om du koker eller steker risen etterpå vil giftstoffene ikke uskadeliggjøres, sier rådgiver Kjell Hauge i Mattilsynet til matoppskrift.no. Han råder også til å kjøle risen ned så fort som mulig dersom den skal oppbevares etter den er kokt. Dette gjelder forøvrig for all mat man skal oppbevare til senere."

fra http://www.klikk.no/mat/spise/article485555.ece

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ris skal i prinsippet alltid være kokt samme dag som den spises, selv om utrolig mange synder mot det her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Det er nok langt fleire som syndar mot det i land der ein et meir ris enn her. Å oppbevare risen i riskokaren er ganske vanleg, og farleg på grunn av Bacillius ceceus. Men er risen kjølt ned med ein gong og så sett kaldt held den seg altså i to dagar. Eg har spist heimelaga supper og gryter som har stått i kjøleskapet i 5-6 dagar, det har gått heilt fint. Men dersom maten vert ståande på bordet i to-tre timar etter måltidet, og så vert sett i kjøleskapet i ei gamal gryte går det nok ikkje like bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos meg har også ris blitt spist etter noen dager i kjøleskap, og ingen har blitt syke til nå. En klassiker er rester av ris med syltetøy og melk som dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...