lille_fiol Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 Skal ta kolskopi til sommeren for å finne ut noe nærmere om problemet med magen min.har hatt problemer med dårlig mage i ca 5 år nå.Gikk til homeøpat hvor det ble bedre i en periode,men har ikke lyst til å måtte ta piller eller dråper hver dag resten av livet. Legen og jeg tror at jeg har irritabel tarmsyndrom,men for å si det sånn så virker det ikke som om noen av de legen jeg har gått til har hatt noe peiling og jeg har måttet spørre og grave å nesten diagnosert meg selv.Jeg har tatt blodprøver for cøliaki er alt det jeg vet.og der kom det ikke ut noe utslag. For min del vil jeg bare utelukke matallergi,matinntoleranse,laktoseallergi osv må jeg til en koloskopi for å finne utav dette? Som jeg forsto er den testen for å finne utav om jeg har cøliaki men det har jeg jo ikke. Men er litt forvirra pga legen sa at jeg kunne ha det selvom det ikke slo ut på blodprøver (altså dermed må jeg ta en vevsprøve...) noen som hvet om det stemmer? Gruer meg sånn og orker ikke å ta koloskopi hvis det er "selv tester" på apoteket jeg kan ta for å finne utav problemet.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 Jeg har tatt koloskopi. Jeg har så lenge jeg kan huske slitt med mageproblemer. Jeg er ingen lege, men jeg har disuktert med leger og fått sånn halvveis svar på at jeg må ha irritabel tykktarm. Slik jeg har forstått det kan ikke leger så altfor mye om dette, spesielt siden jeg alltid fikk høre at det var noe jeg bare måtte lære å leve med. Utrolig kjipt men men. Jeg fikk i allefall svar tilbake etter koloskopien at alt så helt normalt ut. Jeg tok til og med en avføringsprøve og jeg fikk ikke noe unormalt svar på den heller. Jeg tror ikke det er noe spesielt symptom på Irt. tykktarm bortsett fra at det er slitsomt og lite kan gjøres. Hvis du utfører undersøkelsen vil jeg bare si at mange kommer med skrekkhistorier og sier at det er kjempevondt. Dette er selvfølgelig forskjellig for alle. Jeg syntes ikke det var veldig vondt, kun ubehagelig da de kom til "svingene" i tarmen. En venninne av meg har også hatt en slik undersøkelse og for henne var det visst mye verre. Så som sagt, er det forskjellig på hvor vondt det er
Måndagsbarn Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 Koloskopi gjøres også for å sjekke at du f.eks ikke har Crohns, noe som selvtester på apoteket umulig kan sjekke ut for deg. http://no.wikipedia.org/wiki/Crohns_sykdom Du forteller lite om hva slags magesmerter/problemer du har, men det vil nok være noe du kan gjøre uansett hva diagnosen/mangel på diagnose blir. Jeg slet med magesmerter/luftsmerter i mange år, men har i tillegg hatt utrolig vond halsbrann og sviende smerter i magesekken i tillegg. Derfor skjønte ikke legen min noenting og det ble gjort nada. I perioder var jeg på sykehuset nesten hver helg, og slet meg gjennom hverdagen. Koloskopien var helt fin, så det ble konkludert med at jeg bare måtte "spise sunt og trene litt oftere". Nå vet jeg at jeg har både IBS og magekatarr/begynnende magesår, og får bl.a Omeprazol og tarmregulerende pulver, samt tar minifom mot luft i magen ved behov. Jeg må spise ganske forsiktig for å ikke ha vondt, og noen av de tingene du bør tenke på å kanskje kutte ut for å sjekke om det hjelper, er følgende: *Brus/vann med kullsyre (kullsyre er helt jævlig for magen min, faktisk) *Sterkt krydder/krydret mat *Mye mel og sukker (mel og sukker=luft i magen) *Ujevne måltider - altså bør du lære deg å spise til faste tider, eller før du blir så sulten at magen rekker å være tom lenge. Det fungerer bedre for en urolig mage å få mat til faste tider. Det er ihvertfall min erfaring:) Lykke til
Måndagsbarn Skrevet 17. april 2012 #4 Skrevet 17. april 2012 Jeg har tatt koloskopi. Jeg har så lenge jeg kan huske slitt med mageproblemer. Jeg er ingen lege, men jeg har disuktert med leger og fått sånn halvveis svar på at jeg må ha irritabel tykktarm. Slik jeg har forstått det kan ikke leger så altfor mye om dette, spesielt siden jeg alltid fikk høre at det var noe jeg bare måtte lære å leve med. Utrolig kjipt men men. Jeg fikk i allefall svar tilbake etter koloskopien at alt så helt normalt ut. Jeg tok til og med en avføringsprøve og jeg fikk ikke noe unormalt svar på den heller. Jeg tror ikke det er noe spesielt symptom på Irt. tykktarm bortsett fra at det er slitsomt og lite kan gjøres. Hvis du utfører undersøkelsen vil jeg bare si at mange kommer med skrekkhistorier og sier at det er kjempevondt. Dette er selvfølgelig forskjellig for alle. Jeg syntes ikke det var veldig vondt, kun ubehagelig da de kom til "svingene" i tarmen. En venninne av meg har også hatt en slik undersøkelse og for henne var det visst mye verre. Så som sagt, er det forskjellig på hvor vondt det er Jeg har faktisk tatt koloskopi ved to ulike anledninger, og er enig med deg. Første gang skulle jeg til offentlig sykehus, og ble pumpet full av morfin uten at noen spurte om dette, og de satte igang. Jeg fikk for mye morfin, ble ufattelig dårlig og begynte å spy ukontrollert mens vi holdt på så de måtte gi opp og sende meg hjem. Etter tre dager faste og det der ekle greiene man må drikke for å tømme magen, i tillegg til den ekle morfinen, følte jeg meg faen meg ikke godt behandlet. Jeg bestemte meg for å dra på Volvat og gjøre undersøkelsen i stedet, og fikk en helt fantastisk mye bedre behandling der. De spurte om jeg ville ha morfin og sa at det er bedre uten så man slipper å ende opp slik som jeg gjorde første gang. Undersøkelsen varer likevel ikke så lenge, og ja, det gjør vondt, men ikke så vondt at man dør av det. "Svingene" er absolutt verst, men jeg hadde bare to av disse og det gikk veldig greit og fort. Hyggelige og morsomme var legen også, og fikk en virkelig til å slappe av. Da går det veldig greit:) Synes ikke du bør grue deg, TS. Gled deg heller til å få det "ferdig" slik at du vet om du er frisk der inne:)
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Har tatt d jeg også, d var grufullt med blandingen jeg drakk men overlevde d. Hadde d bare vært nøytral smak, som vann, hadde jeg ikke blitt så tykje kvalm Neste dag da jeg etter mye om og men prøvde de å sette inn slangen, måtte de gi meg beroligende, for d var så vondt at jeg bare ulte :hyl: Fremdeles var d vondt, men d endte da bra :lykkelig:
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2012 #6 Skrevet 17. april 2012 Har tatt d jeg også, d var grufullt med blandingen jeg drakk men overlevde d. Hadde d bare vært nøytral smak, som vann, hadde jeg ikke blitt så tykje kvalm Neste dag da jeg etter mye om og men prøvde de å sette inn slangen, måtte de gi meg beroligende, for d var så vondt at jeg bare ulte :gråt: Fremdeles var d vondt, men d endte da bra :lykkelig:
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #7 Skrevet 17. april 2012 En blodprøve for cøliake er høyst usikker, den kan være negativ og du kan ha cøliake. Den kan være positiv og du trenger ikke å ha cøliaki. Den eneste sikre er gastroskopi.
lille_fiol Skrevet 18. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 18. april 2012 takk for svar. Jeg kom til å tenke på at gastrokopi også gjelder for begynnelsen av tynntarmen,kanskje de kan se om det er noe galt med tarmtottene mine eller eventuelle bakterier der nede.Det er vel i tynntarmen at all væske og næringsstoffer suges opp og jeg kan ikke ha særlig god oppsugningseffekt ettersom avføringen er bløt. Men jeg tror at jeg har irritabel tarmsyndrom,noe legen min og sa.En venninne av meg har diagnosert seg selv med dette etter en rekke prøver men tror hun har det værre enn meg ,sier at hun kan slite i visse sosiale situasjoner og kan ha smerter i magen (husker vi var på fest og hun plutselig måtte løpe på do).Jeg sliter ikke med magesmerter,men bløt avføring hele tiden og mye luft om jeg f.eks spiser kebab (men de fleste får gjerne det.) Tror ikke melkeprodukter å sånn er bra for en menneskekropp uansett.men om jeg en sjelden gang har normal avføring er jeg helt overlykkelig, dette skjer som oftest hvis jeg spiser biff og sånn type mat,har merket at jeg får bedre avføring i utlandet merkelig nok.Har funnet ut at pasta,melk,brød osv ikke er bra for meg ivertfall og kan kun ha små portioner av dette.Ellers prøver jeg å unngå ferdigmat og posemat og spise en del poteter,fisk,kylling med salat osv.Men likevel er det sjeldent at jeg har en dag med helt normal avføring. Uansett så er det nok best å bare ta denne koloskopien og forhåpentligvis få flere svar en spm.
lille_fiol Skrevet 18. april 2012 Forfatter #9 Skrevet 18. april 2012 takk for svar. Jeg kom til å tenke på at gastrokopi også gjelder for begynnelsen av tynntarmen,kanskje de kan se om det er noe galt med tarmtottene mine eller eventuelle bakterier der nede.Det er vel i tynntarmen at all væske og næringsstoffer suges opp og jeg kan ikke ha særlig god oppsugningseffekt ettersom avføringen er bløt. Men jeg tror at jeg har irritabel tarmsyndrom,noe legen min og sa.En venninne av meg har diagnosert seg selv med dette etter en rekke prøver men tror hun har det værre enn meg ,sier at hun kan slite i visse sosiale situasjoner og kan ha smerter i magen (husker vi var på fest og hun plutselig måtte løpe på do).Jeg sliter ikke med magesmerter,men bløt avføring hele tiden og mye luft om jeg f.eks spiser kebab (men de fleste får gjerne det.) Tror ikke melkeprodukter å sånn er bra for en menneskekropp uansett.men om jeg en sjelden gang har normal avføring er jeg helt overlykkelig, dette skjer som oftest hvis jeg spiser biff og sånn type mat,har merket at jeg får bedre avføring i utlandet merkelig nok.Har funnet ut at pasta,melk,brød osv ikke er bra for meg ivertfall og kan kun ha små portioner av dette.Ellers prøver jeg å unngå ferdigmat og posemat og spise en del poteter,fisk,kylling med salat osv.Men likevel er det sjeldent at jeg har en dag med helt normal avføring. Uansett så er det nok best å bare ta denne koloskopien og forhåpentligvis få flere svar en spm. uff ser at jeg har blandet koloskopi og gastroskopi om hverandre her så ble plutselig helt i tvil,står ihvertfall at jeg skal ha gastroskopi på lappen her. (undersøkelse av spiserør,magesekk og tolvfingertarm ved hjelp av endoskop står det.)
Måndagsbarn Skrevet 18. april 2012 #10 Skrevet 18. april 2012 takk for svar. Jeg kom til å tenke på at gastrokopi også gjelder for begynnelsen av tynntarmen,kanskje de kan se om det er noe galt med tarmtottene mine eller eventuelle bakterier der nede.Det er vel i tynntarmen at all væske og næringsstoffer suges opp og jeg kan ikke ha særlig god oppsugningseffekt ettersom avføringen er bløt. Men jeg tror at jeg har irritabel tarmsyndrom,noe legen min og sa.En venninne av meg har diagnosert seg selv med dette etter en rekke prøver men tror hun har det værre enn meg ,sier at hun kan slite i visse sosiale situasjoner og kan ha smerter i magen (husker vi var på fest og hun plutselig måtte løpe på do).Jeg sliter ikke med magesmerter,men bløt avføring hele tiden og mye luft om jeg f.eks spiser kebab (men de fleste får gjerne det.) Tror ikke melkeprodukter å sånn er bra for en menneskekropp uansett.men om jeg en sjelden gang har normal avføring er jeg helt overlykkelig, dette skjer som oftest hvis jeg spiser biff og sånn type mat,har merket at jeg får bedre avføring i utlandet merkelig nok.Har funnet ut at pasta,melk,brød osv ikke er bra for meg ivertfall og kan kun ha små portioner av dette.Ellers prøver jeg å unngå ferdigmat og posemat og spise en del poteter,fisk,kylling med salat osv.Men likevel er det sjeldent at jeg har en dag med helt normal avføring. Uansett så er det nok best å bare ta denne koloskopien og forhåpentligvis få flere svar en spm. Jeg har et pulver som heter inolaxol (i Sverige, burde være noe lignende i Norge) som regulerer det som kommer ut veldig bra. Er det for hardt, blir det bløtere, og er det for bløtt blir det litt hardere. Kan blandes ut i et glass vann, eller du kan strø det på havregrøten på morgenen osv. - bør drikkes/spises asap, det blir en geleaktig masse, så jeg skjønner jo hvorfor det fungerer. Smaker ingenting, kanskje et hint av.. støv-aktig:P men altså ikke ubehagelig å få i seg i det hele tatt
Illicitus Skrevet 18. april 2012 #11 Skrevet 18. april 2012 Jeg har tatt både colonskopi og gastroskopi. Gastroskopi var verre en colonskopi, men synes ingen av de var ille. Colonskopien sov jeg igjennom Anbefaler deg å sjekke det opp hvis du sliter med magen. Jeg slet med magen til de fant ut at jeg hadde porøs tarmvegg. Da den ble bygget opp igjen ble jeg så godt som 100 % igjen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå