Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, nå har det seg nemlig slik at jeg har akkurat å skrive ned hva jeg spiser og regne ut hvor mange kalorier jeg bruker hver dag. Dette virket jo veldig fint når jeg skrev inn alt jeg spiste, men når jeg så på tabellene over hvor mye jeg spise, viser det seg at jeg får i meg rundt 1000 kcal hver dag. Første tenkte jeg ikke særlig over det, men etter hvert slo det meg at man skal jo ha i seg rundt 2000 kcal hver dag hvis man ikke gjør noe spesielt. Jeg trener nesten daglig. Jeg lurer på om dette kan være farlig å få i seg så lite... Selv vet jeg ikke helt hvordan det skal være mulig, fordi jeg spiser helt normalt mener jeg selv. Jeg må kanskje også nevne at i det siste har jeg hatt litt ujevn hjerterytme. Kan dette har noe med kostholdet mitt å gjøre? Kanskje det er noe med programmet jeg bruker som er feil? Det heter Mat På Data. Noen som har erfaringer med det? Er det andre programmer dere vet om som jeg kan bruke?

Jeg har en helt normal. Er 18 år, 170 cm høy og veier 57 kg sånn cirka.

Men det største spørsmålet mitt er egentlig: Er det farlig å få i seg så lite kcal?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Program, mener du da et program for å regne ut kalorier? Slike ting kan være feil (uten at jeg har erfaring med det programmet spesielt), så jeg ville anbefale deg å en dag veie maten din og regne ut helt nøyaktig hva du spiser for å finne ut om det stemmer overens med det programmet sier.

Skrevet

Jeg vil tro det er farlig i det lange løp, ja. Å spise mindre enn man forbrenner er ikke skummelt i seg selv, men det høres ut som at du spiser mindre enn det kroppen din trenger daglig for å opprettholde vitale funksjoner. Og det er så klart ikke sunt.

Er du helt sikker på at du har telt med alle kaloriene du har spist? 1000 kcal daglig når du i tillegg trener mye høres jo helt fjernt ut. Jeg hadde gått rundt med konstant rumlende mage.

Skrevet

Jeg vil tro det er farlig i det lange løp, ja. Å spise mindre enn man forbrenner er ikke skummelt i seg selv, men det høres ut som at du spiser mindre enn det kroppen din trenger daglig for å opprettholde vitale funksjoner. Og det er så klart ikke sunt.

Er du helt sikker på at du har telt med alle kaloriene du har spist? 1000 kcal daglig når du i tillegg trener mye høres jo helt fjernt ut. Jeg hadde gått rundt med konstant rumlende mage.

Det er dette jeg også synes virker så rart. Hvordan i all verden skal jeg kunne føle meg mett og av og til alt for mett om jeg får i meg så lite som det står jeg gjør... Jeg har sittet å regnet litt på dette nå, og hvis programmet har rett og jeg trekker det fra mitt daglige kaloriforbruk, har jeg nesten 2000 kcal til overs noe som virker helt... urealistisk... :s

Skrevet

Det er dette jeg også synes virker så rart. Hvordan i all verden skal jeg kunne føle meg mett og av og til alt for mett om jeg får i meg så lite som det står jeg gjør... Jeg har sittet å regnet litt på dette nå, og hvis programmet har rett og jeg trekker det fra mitt daglige kaloriforbruk, har jeg nesten 2000 kcal til overs noe som virker helt... urealistisk... :s

Hvilket program er dette?

Hvis du veier det du spiser og plotter det inn på f.eks. www.fitday.com blir det mye mer nøyaktig enn om man bruker ferdigkalkulatorer. Men da bør du også lagre alle matvarene du bruker, og det tar tid.

Skrevet

Hvilket program er dette?

Hvis du veier det du spiser og plotter det inn på f.eks. www.fitday.com blir det mye mer nøyaktig enn om man bruker ferdigkalkulatorer. Men da bør du også lagre alle matvarene du bruker, og det tar tid.

Det heter Mat På Data og er brukt i skolesammenheng til å beregne kosthold. Det er et bra program og godkjent og alt! Derfor er det litt rart om det tar feil. Takk for tipset, skal prøve det og se om det blir noen forskjell.

Skrevet

diett.no og mylog er også gode alternativer til å kalkulere kcal-inntaket.

Skrevet

diett.no og mylog er også gode alternativer til å kalkulere kcal-inntaket.

Takk! :D

Skrevet

Det heter Mat På Data og er brukt i skolesammenheng til å beregne kosthold. Det er et bra program og godkjent og alt! Derfor er det litt rart om det tar feil. Takk for tipset, skal prøve det og se om det blir noen forskjell.

Veier du maten og skriver det inn som gram i programmet, eller er det av typen "2 grove brødskiver, 1 banan og 1 porsjon yoghurt"? Hvis sistnevnte så blir det en veldig omtrentlig måte å regne ut kcal på.

Men du må jo ha noen idé selv da, om hvorvidt du spiser nok eller ikke, basert på mengden og typen mat du spiser hver dag? Man bør jo ikke være avhengig av en kcal-kalkulator for å vite sånn omtrentlig om man spiser nok.

Skrevet

Veier du maten og skriver det inn som gram i programmet, eller er det av typen "2 grove brødskiver, 1 banan og 1 porsjon yoghurt"? Hvis sistnevnte så blir det en veldig omtrentlig måte å regne ut kcal på.

Men du må jo ha noen idé selv da, om hvorvidt du spiser nok eller ikke, basert på mengden og typen mat du spiser hver dag? Man bør jo ikke være avhengig av en kcal-kalkulator for å vite sånn omtrentlig om man spiser nok.

Det er mer: "Brød, sammalt 100%, vann, 1 skive (40g)" Mener det er ganske nøyaktig :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...