Gjest Anonymous Skrevet 22. januar 2004 #1 Skrevet 22. januar 2004 hm det var enb gang for lenge siden hvor jeg husket reglene og prinsippet i denne kortleiken somhar navnet 500.. det var noe med at du skulle spare på noe også var det om å gjøre å få mest poeng i hver omgang også etter x antall omganger så er det den med mest poeng som har vunnet... men er det noens om husker og kan forklare meg reglene litt mer nøye?
Isiselin Skrevet 22. januar 2004 #2 Skrevet 22. januar 2004 500, ja... Det er et morsomt spill. Jeg husker det meste av spillet, men ikke riktig alt... Altså; Store trekk: Husker ikke antall kort du begynner med. Poenget er at du skal samle på serier på minst tre kort (i samme sort). F.eks: 345 i hjerter. Jo høyere opp kortene dine går jo mere poeng får du (knekt-dame-konge er mere verdt enn 4-5-6). Ess går som både 1 og 14, men du får mest poeng for den som 14. Seriene kan være på 3 kort eller mer (om du holder dem på hnden lengst mulig slipper du at andre ødelegger dem for deg) Spillet: Du begynner med et visst antall kort på hånden (tror det var 7, men er ikke sikker). Når det er din tur trekker du et kort fra bunken legger ut eventuelle serier og legger ned et med billedsiden opp ved siden av bunken. Nestes tur. La oss si at du har lagt ut serien hjerter 4-5-6. Jeg trekker et kort og får hjerter 7. Da kan jeg legge ned 7 foran meg for å bygge på din serie (jeg utnytter din serie). Dette kan jeg imidlertid ikke gjøre før jeg har lagt ned en egen serie på minst tre kort. Omgangen er ferdig når en av spillerne har lagt ned alle sine kort (husk at hver spiller MÅ legge ned et kort ved siden av bunken for at turen hans/hennes skal være over. Opptelling: Det er mellom hver omgang tid for opptelling av poeng. Slik teller kortene: 1-10: 5 poeng Knekt til Konge: 10 poeng Ess (som 14): 15 poeng Om du blir sittende igjen med noen kort på hånden etter at noen har lagt seg fri for kort (lagt seg dønn) får du disse i minuspoeng. Så kan du telle opp poengene fra seriene dine og dine snylterkort (de du har lagt på andres serier). Skriv ned poengene. Den første over 500 har vunnet! Om det ble krøkkete forklart og du har flere spørsmål er det bare å spørre... Håper jeg var til hjelp! Hilsen Isiselin, den spillegale. :oops:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå