Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg lurer på om noen kan komme med noen eksempler eller ideer til en oppgave jeg kan lage. De andre skulle lage noe filmgreier men jeg ville ikke jobbe med det så jeg skulle velge selv, men det er jo nesten verre. Det må omhandle filmhistorien, så gjerne at jeg velger ut en spesiell epoke kanskje, og muligens noen skuespillere i den epoken, kjennetegn osv osv, men problemet er HVA skal oppgaven være. Jeg vil den skal være mest mulig teoretisk, skal altså ikke fremføre. Det kunne ha vært å laget en artikkel, et eller annet... men jeg er helt tom... og artikkel sånn jeg tenker det, tror jeg ikke vil funke. Kanskje jeg kunne sittet sammen bilder, fakta og tekst og laget en slags film med dette der jeg snakker i bakgrunnen å forteller? Jeg er usikker, og må levere inn oppgaveforslaget snart...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg går på videregående 2.året foresten.

Skrevet

Tja - hva med å ta utgangspunkt i studiofilmen - altså storhetstiden til de store filmstudioene i USA og se på hva som kjennetegnet de store studiofilmene og systemet. Hva var fordelene og hva var ulempene og hvordan formet det filmene på denne tiden?

Du kan også sette dem opp mot tendenser i Europa - Fransk bølgefilm f.eks?

Skrevet

Eller så kan du se på sjangeren Film Noir. Se på den klassiske filmen Noir (Double indemnity osv) og sett dem f.eks opp mot en moderne Noir-film (Coen-brødrenes første film Blood Simple f.eks).

Fortell om sjangeren og hva den innebærere, gi eksempler på filmer og selvsagt gi en kjapp sammenligning av en klassisk og en moderne så har du en suveren oppgave :jepp:

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger

Sophie-Ann, mod

AnonymBruker
Skrevet

Eller så kan du se på sjangeren Film Noir. Se på den klassiske filmen Noir (Double indemnity osv) og sett dem f.eks opp mot en moderne Noir-film (Coen-brødrenes første film Blood Simple f.eks).

Fortell om sjangeren og hva den innebærere, gi eksempler på filmer og selvsagt gi en kjapp sammenligning av en klassisk og en moderne så har du en suveren oppgave :jepp:

Takk for svar, men selve utførelse av oppgave, liksom skal jeg bare lage en slags film da kan man si? Jeg må snart svare læreren på hva jeg vil... men hva del av filmhistorien jeg skal ha om kan jeg tenke litt lenger på, men er hvordan jeg skal gjøre dette til en oppgave, altså... ja du skjønner!

Skrevet

Takk for svar, men selve utførelse av oppgave, liksom skal jeg bare lage en slags film da kan man si? Jeg må snart svare læreren på hva jeg vil... men hva del av filmhistorien jeg skal ha om kan jeg tenke litt lenger på, men er hvordan jeg skal gjøre dette til en oppgave, altså... ja du skjønner!

Eh nei - jeg skjønner ikke helt hva du mener...?

Lurer du på hva en oppgave er?

Skrevet

Først sier du noe om hva du skal gjøre:

Jeg skal ta for meg sjangeren film noir. Jeg skal se på den klassiske sjangeren og hva den innebærer og gi noen eksempler på klassiske filmer. Jeg vil også sette den inn i en historisk og filmhistorisk sammenheng.

Også gjør du det. Det er en oppgave... :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Hehe, beklager litt dårlig beskrivelse. Nei altså, det jeg ville frem til var på en måte hvordan jeg skulle utføre oppgaven, skulle jeg lage en film/digtal lydfortelling eller hva det heter, eller en fremføring, artikkel... liksom HVA. Men jeg har snakket med henne nå og tenkte å gjøre det slik at jeg setter sammen bilde,filmer,div klipp.. osv og gjør det til en film om det jeg skal ha om og at jeg forteller som en fortellerstemme i bakgrunnen, tror det kunne bli kult, og læreren likte ideen. Film noir er et spennende tema... sin city er jo inspirert av det, så jeg kunne jo sammenlignet. Takker igjen for svar.

Skrevet

Når du helst ville ha det mest mulig teoretisk, så tenkte jeg du ville skrive en oppgave, så jeg ga råd ut fra det - men det hørtes ut som en spennende løsning det du sier.

Forøvrig tror jeg du bør lese deg skikkelig opp på Film noir - det er noe med plottet i de filmene som ikke stemmer helt med film noir og Sin City, selv om den er inspirert.

Forøvrig er "tegneseriefilmene" (Sin City og 300 f.eks) også et spennende sjangertema.

AnonymBruker
Skrevet

Når du helst ville ha det mest mulig teoretisk, så tenkte jeg du ville skrive en oppgave, så jeg ga råd ut fra det - men det hørtes ut som en spennende løsning det du sier.

Forøvrig tror jeg du bør lese deg skikkelig opp på Film noir - det er noe med plottet i de filmene som ikke stemmer helt med film noir og Sin City, selv om den er inspirert.

Forøvrig er "tegneseriefilmene" (Sin City og 300 f.eks) også et spennende sjangertema.

Sammenligner det ikke, men sin city er jo inspirert, likevel lang vei før det blir film noir :) Ja, jeg vil ha mest teoretisk, men det virket tydeligvis vanskelig(har ganske lang tid å jobbe med så læreren ville oppgaven skulle være omfattende), men slipper jo å fremføre noe for henne da det er forteller stemme der, selv liker jeg best teori.

Skrevet

Sammenligner det ikke, men sin city er jo inspirert, likevel lang vei før det blir film noir :) Ja, jeg vil ha mest teoretisk, men det virket tydeligvis vanskelig(har ganske lang tid å jobbe med så læreren ville oppgaven skulle være omfattende), men slipper jo å fremføre noe for henne da det er forteller stemme der, selv liker jeg best teori.

Det er jo en veldig god ide å legge det opp som du gjør - da blir det teoretisk, omfattende og du kan gi gode eksempler hele veien.

Dette blir nok bra.

Jeg har mellomfag i filmhistorie sjøl og det er et veldig gøyalt fag :jepp: Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Hehe, beklager litt dårlig beskrivelse. Nei altså, det jeg ville frem til var på en måte hvordan jeg skulle utføre oppgaven, skulle jeg lage en film/digtal lydfortelling eller hva det heter, eller en fremføring, artikkel... liksom HVA. Men jeg har snakket med henne nå og tenkte å gjøre det slik at jeg setter sammen bilde,filmer,div klipp.. osv og gjør det til en film om det jeg skal ha om og at jeg forteller som en fortellerstemme i bakgrunnen, tror det kunne bli kult, og læreren likte ideen. Film noir er et spennende tema... sin city er jo inspirert av det, så jeg kunne jo sammenlignet. Takker igjen for svar.

Høres veldig spennende ut å gjøre det slik, men med mindre dette er et semester-/årsprosjekt, så tror jeg du tar deg vann over hodet her. Det tar veldig mye tid å lage/redigere sammen film. Også må du vel få tak i materialet du bruker, i tillegg til tillatelse.

Jeg ville fokusert på selve oppgaven/kunnskapen først og fremst. Etter hvert som du skriver oppgaven og teksten kommer fram, vil du jo se om du har tid/muligheter til å lage passende film - eller om du heller vil bruke for eksempel illustrasjoner

Skrevet

Det er jo mye du kan ta tak i her. Det avhenger litt av hvor lang film du vil lage, og hvor lang tid du har på å lage den...

Du kan lage en kort film om norsk filmhistorie? Der du klipper sammen scener fra ulike epoker som beskriver utviklingen godt + legger på fortellerstemme.

Du kan ta en genre innen film. Da kan du selv "dramatisere" klipp, og/eller bruke scener fra kjente filmer. Du kan for eksempel sammenligne en gammel og nyere skrekkfilm, og se på likheter og ulikheter?

Eller du kan velge deg et tiår (70-tallet, 80-tallet f.eks.) og fortelle om hva som er typisk for den epoken. Hvem var profilerte regissører? Hva slags filmer ble lagd (hvorfor)? Noen kjente filmer? Begynte de med noe nytt i denne perioden (teknisk utvikling, genrefilm osv)?

Du kan sette sammen klipp, og legge en voiceover, eller du kan være aktiv foran kamera som en forteller/reporter

Skrevet (endret)

Høres veldig spennende ut å gjøre det slik, men med mindre dette er et semester-/årsprosjekt, så tror jeg du tar deg vann over hodet her. Det tar veldig mye tid å lage/redigere sammen film. Også må du vel få tak i materialet du bruker, i tillegg til tillatelse.

Jeg ville fokusert på selve oppgaven/kunnskapen først og fremst. Etter hvert som du skriver oppgaven og teksten kommer fram, vil du jo se om du har tid/muligheter til å lage passende film - eller om du heller vil bruke for eksempel illustrasjoner

Jeg hadde særemne om norsk filmhistorie på VGS. Hadde vel max 2 mnd på å få det ferdig, og så holde en presentasjon. Gikk fint :)

Endret av marsy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...