Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor begynner man et nytt skoleår på høsten? Hadde det ikke vært bedre å begynne ved nyttår, rett etter juleferien i januar? Er det kun fordi man skal ha to måneder sommerferie det er sånn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Jeg aner ikke om det bare er derfor, men det er jo igrunn mer en god nok grunn synes jeg. Det er jo bedre å ha mye fri om sommeren enn om vinteren, og to måneder fri midt i skoleåret er lite hensiktsmessig.

Før, og til dels også nå, var det jo også mye som skulle gjøres hjemme iløpet av sommeren, og da var det sikkert en fordel at ungene hadde fri fra skolen og mer tid til å hjelpe til.

Mener å ha lest noe fornuftig om dette et sted, men jeg finner det ikke igjen :gjeiper:

Endret av Raindrops
  • Liker 2
Skrevet

Jeg skal ikke si dette helt sikkert, men mener det er for å følge jordbruket. Om sommeren trengtes barna hjemme for å jobbe, mens om vinteren var det mindre å gjøre og man hadde mer tid til skole.

Da faren min var liten kalte de fortsatt høstferien for potet-ferien, for det var da barna fikk fri for å hjelpe til å høste poteter.

Men jeg har tenkt det samme som TS, at det hadde vært praktisk å følge kalenderåret noen ganger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter også at det er fra gamle dager, på grunn av jordbruket. Men kanskje en grunn også er for at ikke det skal være så stor forskjell på ungene med tanke på når på året de er født. De som er født seint på året vil kanskje henge litt mer etter om man hadde begynt skoleåret i januar. Om det ikke er en grunn, så er det i alle fall mer praktisk sånn.

Skrevet

Jeg støtter også at det er fra gamle dager, på grunn av jordbruket. Men kanskje en grunn også er for at ikke det skal være så stor forskjell på ungene med tanke på når på året de er født. De som er født seint på året vil kanskje henge litt mer etter om man hadde begynt skoleåret i januar. Om det ikke er en grunn, så er det i alle fall mer praktisk sånn.

Uansett når man begynner skoleåret og når man setter grensen for fødselsdato, så vil det jo kunne være et helt år mellom den eldste og yngste i klassen, så det argumentet ser jeg ikke helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...