Flying Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 Er det noen av dere som har erfaring montering av Acta Graco Cosmic comfort barnesete? Ser i bruksannvisningen, men finner ikke ut om det skal festes eller om det skal sitte løst og bare bruker seler..
CalidumCor Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 Det kommer an på størrelsen på barnet ditt. Du kan bruke setets 5-punkt seler på barnet fra 9-18 kg. Fra 15 kg kan du ta bort selene i setet og feste med bilens 3-punkt seler.
Teriyaki Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 jeg har også dette setet, og planen min er å dra til butikken for å få en innføring når vi skal ta det i bruk. Men vi skal ha setet bakovervendt, da.
Noldus Skrevet 18. april 2012 #4 Skrevet 18. april 2012 det ligger ofte videoer med montering på you tube!
jolie Skrevet 18. april 2012 #5 Skrevet 18. april 2012 Hvis barnet er over 15 kg, så ville jeg heller gått for ren beltestol (med god sitebeskyttelse og beltehorn). Det er flere ulemper med å bruke en slik stol som du har som beltestol. For det første er den tung. Ved en kræsj vil selve stolen være med på å skape større press på beltet slik at barnet blir ekstra skvisa. For det andre mangler den gode belteførere. Det er ikke beltehorn på den slik at beltet ligger godt over hofta. Da kan beltet veldig lett havne over magen på barnet. Det satt i sammenheng med den ekstra vekten en slik stol har ved en kræsj ... Såvidt jeg husker har ikke stolen beltefører ved halsen heller, som da betyr at beltet ikke blir liggende optimalt over skuldra til barnet. Jeg anter setet skal snues fordi barnet er blitt så tungt at setet må vippes over kanten for at barnet skal sitte sikkert nok? Og at det da blir for trangt å sitte i setet foran? Det jeg lærte med det setet, var at om det lener seg på setet foran kan barn over vektgrensen forsatt sitte i det uten at det trenger å vippes over kanten. Men google det og les deg opp på det. Det er noen år siden jeg gjorde det, og om det har kommet ny modell de siste årene kan det godt være at noe annet gjelder for den. 1
Flying Skrevet 18. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 18. april 2012 Hei damer! Takk for tilbakemeldinger. Jeg har lest bruksanvisnging, sett youtube og googlet. Men "alle" sier forskjellig. Riktig at han nå er for tung til å sitte i setet bakovervent og må derfor snu han: Helt uaktuelt å plassere han i framsetet. Fikk svar fra leverandør nå: "15-25 kg skal stolen brukes som en vanlig beltestol. Altså bilens belte rundt barnet og stolen samtidig og dette holder setet og barnet på plass". Ettersom stolen er tung som dere påpeker, synes jeg dette ikke er bra nok. Jeg har derfor kjøpt ny stol i dag:)
Teriyaki Skrevet 19. april 2012 #7 Skrevet 19. april 2012 Men man skulle da tro at en stol som har fått så gode kritikker, skulle være trygg? Altså at hvis den er ment som beltestol i tillegg til vanlig bilstol, så må da det være trygt? Nå er det jo lenge til gutten min skal begynne med beltestol (han bruker i grunn babysetet enda), men kan jo være greit å vite. Hvor gamle er de sånn ca når de veier 15-25 kg?
Gjest Annaires Skrevet 19. april 2012 #8 Skrevet 19. april 2012 Datteren min har akkurat blitt tre. Hun veier 14,5kg og er 1.meter.
Susan Sto Helit Skrevet 19. april 2012 #9 Skrevet 19. april 2012 Min eldste veide ca 14,5kg da han ble 4 år... Minsten vil nok være rundt 16kg når han er like gammel. 15-25 kg skal vel være for bruk fra ca 4 år til de er ca 6år eller noe sånt? (Altså mange som veier 15kg lenge før 4 år, men de skal jo helst sitte bakovervendt til 4 år, og så gå rett over i beltestol. (fra 15kg)
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #10 Skrevet 19. april 2012 Hei damer! Takk for tilbakemeldinger. Jeg har lest bruksanvisnging, sett youtube og googlet. Men "alle" sier forskjellig. Riktig at han nå er for tung til å sitte i setet bakovervent og må derfor snu han: Helt uaktuelt å plassere han i framsetet. Fikk svar fra leverandør nå: "15-25 kg skal stolen brukes som en vanlig beltestol. Altså bilens belte rundt barnet og stolen samtidig og dette holder setet og barnet på plass". Ettersom stolen er tung som dere påpeker, synes jeg dette ikke er bra nok. Jeg har derfor kjøpt ny stol i dag:) For tung til å sitte bakovervendt? Er han over 25 kg? Såvidt jeg har fått med meg blir de ikke for tunge til å sitte bakovervendt. Men de er for tunge til å sitte framovervendt med bilstolens integrerte seter når de passerer 15 kg. Det er da bedre å bruke beltestol.
jolie Skrevet 19. april 2012 #11 Skrevet 19. april 2012 Men man skulle da tro at en stol som har fått så gode kritikker, skulle være trygg? Altså at hvis den er ment som beltestol i tillegg til vanlig bilstol, så må da det være trygt? Nå er det jo lenge til gutten min skal begynne med beltestol (han bruker i grunn babysetet enda), men kan jo være greit å vite. Hvor gamle er de sånn ca når de veier 15-25 kg? Godkjent er ikke alltid det samme som optimal, trygg løsning. Da jeg hadde liten baby var det godkjent med bag med nett over. Var store diskusjoner om dette, så vet ikke om det er godkjent lenger. Det finnes beltestoler uten belteførere, men de med fx beltehorn er hakket tryggere. Likevel er begge typer stoler godkjent for bruk. Mine satt bakovervendt til de var passert femten kilo. Da var de fire og nesten fire. Nå er de 4,5 og 6 og sitter i beltestoler. De er vel ca 17 og 19 kilo.
Flying Skrevet 19. april 2012 Forfatter #12 Skrevet 19. april 2012 Godkjent er ikke alltid det samme som optimal nei! Sønnen min er 4 1/2 år og 19 kg. Har sittet bakovervent til nå, da jeg foretrekker det. I forhold til det setet vi har hatt så er ikke det godkjent for bakovervent bruk for barn over 17 kg. Det skal altså snus nå. Stolen kan med enkle grep forandres til beltestol. Fjerner bare stolens egne seler. Men stolen er veldig tung og for meg så føles det ikke trygt nok å ha sønnen min i den, da den ikke festes med annet enn bilens belter. Det vil da bli et trykk mellom stolen og beltet som ikke vil være heldig. Foretrekker at stolen kan festes med en reim bare for å slippe dette trykket. (ved uhell altså). Jeg valgte derfor å kjøpe nytt beltesete som både festes i nakkestøtten og er lettere.
Teriyaki Skrevet 19. april 2012 #13 Skrevet 19. april 2012 Men hvis man uansett ikke begynner med beltestol før sånn 4 år, så er det jo ikke lenge igjen av stolens levetid uansett..de skal jo helst ikke brukes mer enn 5 år. Da skal jeg også kjøpe ny når den tid kommer.
jolie Skrevet 19. april 2012 #14 Skrevet 19. april 2012 Nesten riktig. Setet bør ikke være mer enn 5-6 år når man tar det i bruk. Et sete som nærmer seg ti år vil kunne få sprø plast/isopor og bør derfor kasseres.
Susan Sto Helit Skrevet 20. april 2012 #15 Skrevet 20. april 2012 Men hvis man uansett ikke begynner med beltestol før sånn 4 år, så er det jo ikke lenge igjen av stolens levetid uansett..de skal jo helst ikke brukes mer enn 5 år. Da skal jeg også kjøpe ny når den tid kommer. Setet skal ikke brukes når det er mer enn 10 år gammelt. Derfor er det ikke anbefalt å kjøpe seter som er mer enn 5 år gamle. (Det forventes altså at man skal kunne bruke de i 5 år etter kjøp.) Vi brukte setet minsten har nå i 4 år på eldste, og så blir det vel 4 år på yngste også. Og da er det bare å kaste setet. (Min mor forsøker å få meg til å bruke seter fra jeg var barn til min sønn når jeg er for å besøke familie som bor langt borte. Mens jeg forsøker å forklare henne at de setene ikke er verd noe sikkerhetsmessig, og bør kastes. )
Niennas Skrevet 20. april 2012 #16 Skrevet 20. april 2012 OT men hva gjør man med bilseter som begynner å dra på åra? Kaster man de bare?
Teriyaki Skrevet 20. april 2012 #17 Skrevet 20. april 2012 Setet skal ikke brukes når det er mer enn 10 år gammelt. Derfor er det ikke anbefalt å kjøpe seter som er mer enn 5 år gamle. (Det forventes altså at man skal kunne bruke de i 5 år etter kjøp.) Vi brukte setet minsten har nå i 4 år på eldste, og så blir det vel 4 år på yngste også. Og da er det bare å kaste setet. (Min mor forsøker å få meg til å bruke seter fra jeg var barn til min sønn når jeg er for å besøke familie som bor langt borte. Mens jeg forsøker å forklare henne at de setene ikke er verd noe sikkerhetsmessig, og bør kastes. ) Åja, daså! Men det høres jo oppløftende ut, da kan vi kanskje bruke setet vi har til nummer to også.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #18 Skrevet 20. april 2012 OT men hva gjør man med bilseter som begynner å dra på åra? Kaster man de bare? Er de eldre enn 10 år, klipper man selene og kaster de. 1
jolie Skrevet 20. april 2012 #19 Skrevet 20. april 2012 OT men hva gjør man med bilseter som begynner å dra på åra? Kaster man de bare? Ja. Klipp selene først, slik som AB sier over her. Bilstoler er det helt nødvendig å drive bruk og kast med. Det hjelper ikke at det er miljøvennlig når det er en sikkerhetsrisiko. Jeg vil i alle fall ikke kjøre rundt med mine barn i seter jeg ikke vet hvor gamle er eller hva er har vært utsatt for, og jeg vil heller ikke ha det på samvittigheten at et annet barn sitter i et potensielt dårlig sete bare fordi jeg skulle tjene noen kroner eller syntes det var enklere å gi bort setet på finn i stedet for å kjøre det på fyllinga.
Niennas Skrevet 20. april 2012 #20 Skrevet 20. april 2012 Er de eldre enn 10 år, klipper man selene og kaster de. Ja. Klipp selene først, slik som AB sier over her. Bilstoler er det helt nødvendig å drive bruk og kast med. Det hjelper ikke at det er miljøvennlig når det er en sikkerhetsrisiko. Jeg vil i alle fall ikke kjøre rundt med mine barn i seter jeg ikke vet hvor gamle er eller hva er har vært utsatt for, og jeg vil heller ikke ha det på samvittigheten at et annet barn sitter i et potensielt dårlig sete bare fordi jeg skulle tjene noen kroner eller syntes det var enklere å gi bort setet på finn i stedet for å kjøre det på fyllinga. Takk for svar. Som dere skjønner har jeg aldri kastet bilstoler, har ikke byttet ut vår enda (vi bruker fortsatt den minste bilstolen), men hvorfor klipper man av selene da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå