Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt sprinkelseng brukt, og må nå ut for å handle madrass. Men hva slags madrass kjøper man?

Skumgummi eller fjærmadrass?

Og ikke minst, skal man legge litt penger i det eller holder billigmadrasser helt fint de par årene de brukes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en Svane Babymadrass.

Valgte den hovedsaklig fordi den er vaskbar. Trekket kan tas av og vaskes i maskin.

Selve madrassen består av 5(6?) fiberplater som kan vaskes/spyles i dusj/badekar.

AnonymBruker
Skrevet

Alle IKEA sine sprinkelsengmadrasser har avtagbart trekk som kan vaskes i maskin. Skummadrassene kan skylles i dusjen, med fjærmadrassene risikerer du kanskje rust (?). Og 2.-8.mai har de -30% på alle madrassene! :) Så lenge madrassen er godkjent for spedbarnsbruk (fast nok) så trenger du ikke legge veldig mye penger i den mener jeg. Den skal ikke vare til barnet veier allverdens og det er jo litt synd å bruke 1000kr på en madrass som helst ikke skal arves av nestemann og som lille vokser fra etter et partre år.

Lykke til!

Skrevet

vi har ullmadrass, men vurderer å kjøpe ny. Er bare et tynt trekk utenpå som er vaskbart, men tror gulpet går gjennon til selve madrassen, så..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt en som er laget slik at barnet skal få puste skikkelig selvom de legger seg med ansiktet ned. Kjøpte den i en vanlig barnebutikk. Jeg syns madrass er viktig.

Skrevet

Her ligger babyen på lammeskinn. Under den har vi en enkel og billig skummadrass.

Skrevet

Vi har kjøpt skumgummimadrass på Ikea, og skal jeg være ærlig så ser jeg ikke helt poenget med fjærmadrass til en baby. Fjærene brukes i hovedsak til å forme madrassen etter kroppen, men når vekta er lav, så er det vel litt begrenset hvor mye funksjon fjærene vil ha.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt skumgummimadrass på Ikea, og skal jeg være ærlig så ser jeg ikke helt poenget med fjærmadrass til en baby. Fjærene brukes i hovedsak til å forme madrassen etter kroppen, men når vekta er lav, så er det vel litt begrenset hvor mye funksjon fjærene vil ha.

Men hvis man tenker litt langsiktig og babyen skal bruke sengen en stund blir det jo endel kilo :)

Skrevet

Men hvis man tenker litt langsiktig og babyen skal bruke sengen en stund blir det jo endel kilo :)

Definer en stund og en del kilo. ;)

En sprinkelseng er 120x60 cm, og da er det litt begrenset hvor lenge barnet får plass oppi der. De helt tynne skumgummimadrassene er selvfølgelig ikke å anbefale til daglig bruk, men kjøper man en skumgummimadrass med litt tykkelse på, så burde den holde til barnet har vokst ut av sengen sin.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Definer en stund og en del kilo. ;)

En sprinkelseng er 120x60 cm, og da er det litt begrenset hvor lenge barnet får plass oppi der. De helt tynne skumgummimadrassene er selvfølgelig ikke å anbefale til daglig bruk, men kjøper man en skumgummimadrass med litt tykkelse på, så burde den holde til barnet har vokst ut av sengen sin.

Min sønn brukte sprinkelseng til han var 2.5 år og 16 kilo.

Skrevet

Min sønn brukte sprinkelseng til han var 2.5 år og 16 kilo.

Da ser jeg ikke helt hvorfor man skulle trenge en fjærmadrass. :)

Skrevet

Har fibermadrass i sprinkelsenga, ser heller ikke poenget med fjærmadrass til baby. Det viktigste er at madrassen er hard og at den ikke er brukt av andre barn.

AnonymBruker
Skrevet

Ikea selv skriver at luften sirkulerer bedre med en fjærmadrass, men er det bare tøys og tull?

AnonymBruker
Skrevet

Ikea selv skriver at luften sirkulerer bedre med en fjærmadrass, men er det bare tøys og tull?

Nei det er ikke tøys og tull, det stemmer :) Men igjen er det vanskeligere å skylle gjennom en fjærmadrass enn en skummadrass så om uhellet er der er det lettere å rengjøre en skummadrass. Den dyreste varianten til IKEA er en skummadrass som har super ventilasjon og fukttransport dersom du ønsker luftsirkulasjon men ikke fjærmadrass. Dersom du velger fjærmadrass bør du være mer nøye på å kjøpe en sånn tynn overmadrass/madrassbeskytter og tisselaken slik at minst mulig trekker ned til selve madrassen. Men IKEAs Vyssa Vackert har pocketfjær og er absolutt den beste fjærmadrassen de ar for spedbarn. Særlig er denne populær dersom du har en sprinkelseng med avtagbar side, da disse brukes litt lenger enn de som ikke har det og barnet rekker da å bli tungt nok til å få utbytte av fjærene :) (fjærene i babymadrassene er jo laget slik at de er beregnet på lav vekt, juniormadrassene tilpasset litt mer og voksenmadrasser enda mer igjen. Det er jo ikke helt identiske madrasser i ulike størrelser bare)

Lykke til, fra en som jobber på Barnas IKEA :)

Skrevet

Blir ikke litt av poenget med luftsirkulasjon borte hvis man bruker tisselaken? Jeg vet jo at de ikke er lufttette, men de er vel mye tettere enn overflaten til madrassen?

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke tøys og tull, det stemmer :) Men igjen er det vanskeligere å skylle gjennom en fjærmadrass enn en skummadrass så om uhellet er der er det lettere å rengjøre en skummadrass. Den dyreste varianten til IKEA er en skummadrass som har super ventilasjon og fukttransport dersom du ønsker luftsirkulasjon men ikke fjærmadrass. Dersom du velger fjærmadrass bør du være mer nøye på å kjøpe en sånn tynn overmadrass/madrassbeskytter og tisselaken slik at minst mulig trekker ned til selve madrassen. Men IKEAs Vyssa Vackert har pocketfjær og er absolutt den beste fjærmadrassen de ar for spedbarn. Særlig er denne populær dersom du har en sprinkelseng med avtagbar side, da disse brukes litt lenger enn de som ikke har det og barnet rekker da å bli tungt nok til å få utbytte av fjærene :) (fjærene i babymadrassene er jo laget slik at de er beregnet på lav vekt, juniormadrassene tilpasset litt mer og voksenmadrasser enda mer igjen. Det er jo ikke helt identiske madrasser i ulike størrelser bare)

Lykke til, fra en som jobber på Barnas IKEA :)

Takk for svar. Vi har kikket litt på Vyssa Vackert, så den er absolutt en kandidat hvis vi velger fjærmadrass. Men så var det det med lekkasjer, selvsagt.. får gå i tenkeboksen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...