Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er ny her :hallo:

Trenger bare noen innspill fra utenforstående..

Ble sykemeldt igår pga at jeg har møtt den berømte "veggen". Har i lengre tid følt meg helt tom for energi, og er helt utslitt når jeg kommer hjem fra jobb. Jobben i seg selv er ikke så slitsom, men jeg har det siste året vantrivdes i arbeidsmiljøet. Har også i løpet av det siste året mistet to av mine nærmeste, og sorgen har vært kjempetøff. Dette toppet seg for meg igår og dro og fikk sykemelding hos legen. Leverte sykemeldingen på jobb etter at sjefen var gått hjem, ønsket ikke å møte ham personlig pga av at jeg vet hvordan han reagerer når han mottar sykemeldinger (dette gjelder fra alle arbeidstakerne). Vet at sjefen ikke har krav på å vite hvorfor jeg er sykemeldt, men føler at jeg fører ham bak lyset ved å ikke fortelle hvorfor. Så jeg lurer bare på om jeg burde sitte å ha dårlig samvittighet fordi jeg ikke sier grunnen, og om jeg burde ringe og forklare situasjonen? Er bare så vanskelig akkurat nå, og føler ikke for å snakke med noen,og langt ifra sjefen.. :frown:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du fører ham ikke bak lyset. En sykemeldig er en sykemelding, og han har ikke rett til å vite hvorfor du er sykmeldt, som du selv skriver.

Om han er en nysgjerrigper som MÅ vite, så er det hans problem, ikke ditt.

Konsentrer deg heller om å bli bedre, det høres ikke ut som en samtale med sjefen vil hjelpe deg til å bli bedre så da dropper du det med god samvittighet.

• Liker 1
Skrevet

Din sjef har ingen rett til å vite hvorfor du er sykemeldt, men etter at det kom nye regler, så er du pliktig til å samarbeide med sjefen rundt sykemeldingen. Dette gjelder ting som ca hvor lenge du vil bli borte, om du kan være på jobb med tilrettelegging osv.

Jeg vil anbefale deg å skrive en mail til sjefen din, der du kort forklarer hvorfor du er borte, og når du antar du vil være tilbake (ikke bindene, selvfølgelig, men de må få vite om de trenger å sette inn en vikar for deg). Jeg skjønner at det er vanskelig for deg, og at det du først og fremst trenger nå er ro, men jeg tror også at en slik mail vil lette på samvittigheten din, og at sjefen får en litt høyere terskel for å kontakte deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...