AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 Leter på nettet men finner ikke konkret svar, kanskje noen her som vet? Hvor ofte kan far bytte samvær avtale? Har en liten jente på snart 4 år, far og jeg separerte oss når hun var litt under 2. Startet med at han hadde henne 3 ganger i uken, hentet henne fra barnehagen og leverte henne hjem til meg. Han opplevde det som slitsomt og ville kunn ha henne hver tirsdag og søndag fra 13 til 19. Han nektet å ha henne på overnatting (for eks annen hver helg) da han syntes det var for slitsomt. Alt for ofte ble jeg ringt og han sa at hun gråter eller er sliten eller et eller annet som gjør at han må levere henne, ofte kunn 1-2 timer etter. Fikk han ikke tak i meg, eller var jeg langt unna i.o.m at jeg hadde barnefri - endte det opp med at han tok kontakt med min mor og leverte henne ditt. Etter en stund sa han at kunn vil ha henne annen hver helg, fra lørdag til søndag. igjen så kunne han levere henne seint lørdag, men etterhvert som hun begynte å prate mer hadde han henne som avtalt. I mellomtiden kunne han sende melding og spørre om å møte henne, hente henne fra barnehagen eller ha henne en dag i helgen, eller ta henne fra fredag til søndag istedenfor lørdag til søndag. Som regel har jeg sagt ja, og tenkt at det bare er sunt for min datter å se faren - helt til han begynte å kreve henne i helgene jeg skal ha henne, syns det ikke passet for jeg har full jobb og som alenemor får jeg så lite til ellers i uken. Når jeg fortalte at det var min helg, protesterte han ! Fikk beskjed at dersom jeg hadde hatt noe avtale med henne så går det greit men når jeg sier nei bare fordi det er "min helg" så går det ikke bra, og at han vil til barnevernet og advokaten. og nå har han sendt en melding om at han vil bytte avtale enda en gang (på ca 1 1/2 år), hvor han skal ha henne annen hver helg, altså hver 14 dag, fra fredag til søndag og MINST to ganger mellom det. Hvor ofte har man rett til å bytte etter hva som passer HAN? han kan nekte å ta henne dager det ikke passer, bytte etter hva som passer han - og når han sier MINST 2 ganger er det dager som ikke er avtalt, han gir ofte beskjed kvelden før eller samme dag (prøvd å få han til å si ifra noen dager før) og hele kommunikasjonen er så slitsom. Er så vanskelig å planlegge ting med min datter også vil han ha henne, eller at jeg planlegger barnefri dager så leverer han henne.. Noen som har vært gjennom lignende?
Sign Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 Jeg ville tatt kontakt med familievernkontoret, fått de til å kalle inn foreldrene til en samtale og få satt opp en skikkelig samværsavtale som foreldrene i utgangspunktet skal forholde seg til. Èn ting er at alle disse endringen og tilfeldige avtalene er vanskelig for deg å få til, en annen ting er det stakkars barnet som har null forutsigbarhet i hverdagen sin. En fireåring bør kunne få vite når hun skal være hos mamma og når hun skal være hos pappa. At foreldrene skal kunne samarbeide i tilfeller hvor den ene har problem med samværet er en helt annenn sak og en selvfølgelighet. Å la faren totalt bestemme når og hvor og hvor lenge han skal ha datteren er ikke akseptabelt. At han truer med barnevern og advokat tror jeg du skal ta med knusende ro, etter hva du skriver om hans involvering (eller mangleden sådann) tror jeg ikke har får mye medhold og sympati. En samværsavtale gjennom familievernkontoret er forsåvidt ikke verd mer enn papiret det er skrevet på, men da har du i allefall en avtale hvor det er beskrevet hvordan samværet skal fordeles. Og når så far ikke forholder seg til avtalen står du ennå sterkere dersom det skulle bli noen "sak" utav det. Og så holder du en oversikt på hvor mye far avviker fra avtalen. Også greit å ta med seg videre. Ønsker deg lykke til!
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 Ikke ts,men er i en lignende situasjon. Hva gjør man når far ikke møter på samtalen hos familievernkontoret da?
Sign Skrevet 17. april 2012 #4 Skrevet 17. april 2012 Ikke ts,men er i en lignende situasjon. Hva gjør man når far ikke møter på samtalen hos familievernkontoret da? Jeg vet ikke, har ikke vært i denne situasjon selv. Men tenker at dersom man tar initiativet til et møte hos familievernkontoret og den andre parten ikke dukker opp, ja så står man vel sterkere i saken? Det viser vel at den andre parten ikke engasjerer seg eller gidder å samarbeide og det er vel negativt for han? Er det mulig å få utarbeidet forslag til samværsavtale hos FVK og at den blir tilsendt den parten som ikke giddet å dukke opp? Som sagt, jeg vet ikke, tenker bare at dersom man som forelder viser initiativ til å ønske å løse en konflikt, så må det telle i positiv retning.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Jeg tenker at så lenge barnet og faren føler at ting går greit må det være om å gjøre at samværet økes så mye som mulig... tiden du beskriver er lang tid i barnets målestokk, så at dere endree avtalen hyppiger bare rett og rimelig...
jolie Skrevet 18. april 2012 #6 Skrevet 18. april 2012 Jeg tenker at så lenge barnet og faren føler at ting går greit må det være om å gjøre at samværet økes så mye som mulig... tiden du beskriver er lang tid i barnets målestokk, så at dere endree avtalen hyppiger bare rett og rimelig... Uenig. Stadige endringer i samværet er ikke forutsigbart nok for et barn. Å endre på samværet en gang i halvåret (som eksen til TS har gjort) kan være ok om det har vært stabilt, men her ser det jo ut til å ha vært alt annet enn det. TS: du må sette ned foten. Dere skal samarbeide om barnets beste. Dessuten må du gro deg en ryggrad og tørre å sette hardt mot hardt og si nei til eksen. Vært der - det var hardt, men det blir bedre etterhvert. Det er ikke forutsigbart for verken deg eller barnet slik det er nå, og det er det bare du som kan gjøre noe med. I en periode må du nok innfinne deg med at du ikke kan planlegge en dritt når du har barnefri. Dessverre, men som den med hovedomsorgen er dette en av ulempene når man har barn med en som ikke evner å oppføre seg ordentlig ift samvær. Kontakt familievernkontoret for å få hjelp til å lage ny samværskontrakt. Få inn så mye detaljer som mulig. Hvem som henter og leverer i bhg, klokkeslett for overlevering, hvem som har hvilke juler, samvær som faller på bursdager, varsling om endring av samvær, muligheter for bytte etc. ALT!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå