AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 Da vi skulle prøve på nr 1 fikk jeg vite at jeg har PCOS. Jeg har regelmessige sykluser med eggløsning, men de er ganske lange (ca 60 dager). Jeg fikk resept på Pergo og prøvde noen runder med det, uten hell, og ble sendt videre til utredning. Rakk en time på sykehuset og henvisning til sædprøve for mannen da vi ble gravide på egen hånd. Det tok omtrent et år fra start. Nå skal vi prøve på nr 2 og jeg er usikker på hva vi skal gjøre nå. Vi har jo et kjent problem, men vi klarte det selv sist, selv om det tok litt tid. Er det meningen at vi må prøve selv først en stund eller bør jeg bare bestille legetime og be om Pergo med en gang?
Athene Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 Det høres jo ut som om dere hadde litt av et lykketreff sist. Dersom du ikke er for utlåmodig er det jo greit å prøve selv noen sykluser, det å gå i gang med hormonbehandlinger og utredning er steintøft. Så man bør jo ikke kaste seg ut i det hvor man må. Jeg regner med at du prøvde pergo, og fikk eggløsning av dette, men likevel ikke ble gravid? Neste steg etter det er prøverør, og her kan det ta lang tid å komme til. Så dersom du velger å prøve noen sykluser på egenhånd, og til slutt ender med prøverør, må du være forberedt på at det kan ta ganske lang tid før du blir gravid. Så det blir jo en avveiing, men det er en avveiing du bør gjøre i samråd med gynekologen din, og ikke gjennom ulike synspunkt her inne. Og en ting til, du skriver legen, men jeg håper du mener gynekologen. Leger skal ikke skrive ut pergo. De vet ikke hva de holder på med, og har ikke kunnskap og utstyr for å følge opp. Så dersom du ringer legen skal du be om henvisning til gynekolog, og ikke resept på pergo.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 Ja, jeg mente gynekologen. VIl bare presisere at jeg altså HAR eggløsning av meg selv, men jeg har ca 60 dagers sykluser. Jeg har altså like god sjanse som andre for å bli gravid under eggløsning, men jeg har bare eggløsning halvparten så mange ganger i løpet av et år som normalt, så det kan fort ta litt tid å bli gravid. Pergo gav meg normale 28 dagers sykluser, men vi ble ikke gravid på dem (prøvde bare tre runder).
Athene Skrevet 17. april 2012 #4 Skrevet 17. april 2012 Ja, jeg mente gynekologen. VIl bare presisere at jeg altså HAR eggløsning av meg selv, men jeg har ca 60 dagers sykluser. Jeg har altså like god sjanse som andre for å bli gravid under eggløsning, men jeg har bare eggløsning halvparten så mange ganger i løpet av et år som normalt, så det kan fort ta litt tid å bli gravid. Pergo gav meg normale 28 dagers sykluser, men vi ble ikke gravid på dem (prøvde bare tre runder). Pergo kan redusere sannsynligheten for graviditet noe, sammenlignet med en helt normal eggløsning. Blant annet gir den tynnere livmorslimhinne. Men det er helt vanlig å avslutte behandlingen etter 3-4 forsøk. Jeg hadde nok prøvd noen sykluser før jeg søkte hjelp, dere har jo vist at dere får det til? Hva med å kjøpe eggløsningstester på billigetester.no, og sette deg litt inn i eggløsningssymptomer? Så vet du i alle fall at dere ikke bommer på den skjeldne muligheten dere har. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Jeg har tydelige eggløsningstegn så tester har jeg aldri hatt behov for. Jeg temper også, slik at jeg enkelt kan få bekreftet at jeg faktisk har hatt eggløsning når jeg tror (vet at ved PCOS kan det være kroppen prøver flere ganger i løpet av en syklus). Satser på at vi prøver litt først da. Sist oppdaget vi PCOS rett før vi startet prøvingen og gynekologen mente vi bare skulle prøve Pergo med en gang, så da rakk vi ikke prøve selv i det hele tatt før vi var i gang med utredning og hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå