Gå til innhold

Ute om natten, eller ute om dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til sommeren skal jeg la katten min få begynne å være noe ute, da han enda bare er 6 mmd. Min forrige katt slapp jeg ut når jeg dro på jobb om morgenen, og inn kl 16 når jeg var ferdig på jobb. Dette syntes jeg var tryggest, og katten fikk faste rutiner. Desverre ble han påkjørt. Min nye katt skal få begynne å være ute fra sommeren. Men pga jobbsituasjon vil jeg ikke alltid kunne komme hjem kl 16, men noen ganget kl 18, og noen ganger kl 21. Vil det da bli best å slippe ut katten om natten? Føler ikke det er like trygt :( Vil jo gjerne at han skal få faste rutiner. Og hva med vinteren da, syns det er for kaldt for han å skal måtte gå ute hele natten. Bor i blokk i by, så da føler jeg han trenger faste rutiner. Hva mener dere? Hvilke erfaringer har dere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Yikes. Du skriver at den forrige katten din ble påkjørt, at du ofte er lenge borte i strekk i løpet av dagen og at du bor i blokk i by. Mitt første råd ville være å revurdere planen din.

Bodde du på samme sted da din forrige katt ble påkjørt?

Hvilken etasje i blokka bor du i? Vil katten ha mulighet til å komme og gå via vindu/katteluke?

Er området ditt trygt for en utekatt med tanke på trafikk og nabolag?

Jeg ville ikke hatt katten ute om natten uten katteluke.

Jeg ville heller ikke hatt katten ute så lenge i løpet av en dag uten mulighet for trygghet og ly

i form av katteluke, avtalte med nabo som tar inn katten eller lignende.

Dersom du har kattevennlig uteområde ville jeg begynt å ha katten ute i sele og bånd fra ca 6 mnd,

og deretter hatt pus ute med tilsyn de neste månedene til katten har blitt kjent i området

og har fått utviklet retningssansen sin. Dette er som sagt med forbehold om at du bor i

et område der det vil være naturlig at katter kan leve et langt liv og ikke bli påkjørt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en katt som nettopp har blitt utekatt, og jeg jobber skift.Jeg slipper han ut når jeg kommer hjem, og roper han inn når det er natta, eventuelt så kommer han når han selv vil. Og det er ingen problem. Ser ikke helt for meg at katter er vanedyr på samme måte som oss.

Skrevet

Jeg anbefaler å holde katten inne om natten. Jeg har selv gjort det konsekvent med alle mine katter, og tror jeg (og dem) har unngått mange problemer p.g.a det. Det er om natten det er størst fare for pus ute, på alle måter. Da har hjemløse katter 'sin tid' og de kan være harde mot en kastrert liten en.. Selv om du bor i byen, kan det godt luske rev og grevling rundt, og de aller fleste katter som blir overkjørt, blir det om natten. De er ikke synlige, og de blir selv blendet av billysene.

Katter er ikke nattedyr. De er skumringsdyr (tidlig morgen og idet mørket faller på).

Vanskelig å komme med råd om hvordan du skal løse dette siden du er såpass lenge borte. Men hvis du er flink til å venne pus til å komme når du roper (krever trening og tålmod), hadde det jo kanskje vært en mulighet å la den få en liten tur på morgenen før du drar på jobb, og så at du slapp den ut når du kom hjem fra jobb igjen og så inn igjen til natten. Men samtidig 12-13 timer for pus alene inne mens du er på jobb.. Ikke så bra.

Har du ingen mulighet for å stikke hjemmom og slippe den inn iløpet av dagen hvis den får ut om morgenen da? Ellers må du jo se an været selvsagt. En vanlig arbeidsdag med godt vær kan nok pus klare seg alene ute en om den venner seg til det, men samtidig.. Noe kan skje. Den kan bli skremt av andre katter, hunder eller mennesker og ha behov for å komme seg i trygghet. Og kommer den seg ikke inn noe sted, kan den lett legge ut på en lengre vandring.

Hadde du bodd annerledes til, ville den kanskje hatt et skjul el.lign som den kunne søke til ved behov, men er det et vanlig blokkområde slik jeg ser for meg er det jo 'forstyrrelser' overalt og det kan lett føles utrygt for den. Jeg har selv katt i blokk, men jeg er mye hjemme (eller hjemmom) og slipper ut/inn.

Du må også huske at det kan bli til irritasjon for naboer om katten slipper inn i oppgangen men ikke inn i leiligheten. Den kan gjøre fra seg o.s.v

Som du ser så driver jeg bare å tenker høyt her.. :klo: Er ikke sikkert du ble så mye klokere.. Jeg vet bare hva jeg helt klart ikke vil råde deg til, og det er å ha katten ute om natten.

Håper du finner ut av det! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet med å ha den ute så lenge av og til. Men er det snakk om at det blir hver dag, er det ikke så greit. Det hadde vært greit om den fikk mat.

Å la katten være ute om natten er noe vi lar den få lov til om den vil det selv. Men jeg liker det ikke så veldig godt med tanke på farer som lurer. Vår katt har en stor garasje som står åpen til alle tider. Så om det blir snøstorm, skulle dukke opp farer eller lignende, så har han et sted å gjemme seg.

Vår forje katt ble også påkjørt. Vi bor på landet med lite trafikk, men katten var alikevel kjempe redd biler, så det kan skje hvor som helst. Og det er helt forferdelig når det skjer!

Skrevet (endret)

Min katt er kun ute kveld og dag. Om natten er hun inne.

Endret av eplebit
Skrevet

Kattene mine er alltid inne om natten, på dagen får de gå ut og inn som de selv ønsker :) To av mine katter er ute nesten hele dagen, mens den ene så og si er innekatt :) Eget valg begge deler, så klart =)

Skrevet

Har vokset opp med katter så lenge jeg har bodd hjemme hos foreldrene mine, og aldri har vi latt kattene vært inne om nettene. (Nå skal det sies at jeg vokste opp i et landlig område). Virker som det er da aktivitetsnivået er høyere med tanke på jakt og slik. De er jo nattdyr. Eller?

Står de utenfor soveromsvinduet og mjauer, slipper vi dem inn. Sjelden de vil inn å slappe av. Et par minutter med kos, så vil de bare ut igjen.

Om morgenen kommer dem inn, og sover hele dagen.

Gjest Bobler
Skrevet

Her får pus gå ut og inn som han vil, men han får ikke være ute om natten.

Min andre pus ble påkjørt og drept om natten. Hadde det vært dagen ville han nok ikke blitt påkjørt.. Så det er ikke aktuelt for meg å slippe ut pus og la han være ute om natten. Verste jeg har vært borti å få den telefonen klokken halv 4 om natten hvor personen i andre enden sier "Eier du en katt? Kjørte bak noen som nettopp kjørte på den, den er død"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vokset opp med katter så lenge jeg har bodd hjemme hos foreldrene mine, og aldri har vi latt kattene vært inne om nettene. (Nå skal det sies at jeg vokste opp i et landlig område). Virker som det er da aktivitetsnivået er høyere med tanke på jakt og slik. De er jo nattdyr. Eller?

Står de utenfor soveromsvinduet og mjauer, slipper vi dem inn. Sjelden de vil inn å slappe av. Et par minutter med kos, så vil de bare ut igjen.

Om morgenen kommer dem inn, og sover hele dagen.

Katter er skumringsdyr og jakter best i tiden når det mørkner og før dagen gryr.

Katter klarer å benytte seg godt av lite og dårlig lys, men i motsetning til det mange tror har de ikke noe ninjasyn når det er bekmørkt.

Det de derimot har er større risiko for å havne i klammeri med dyr som faktisk er nattaktive, eller sloss og pådra seg smitte fra andre katter, eller bare møte sin ende mot en bil.

Skrevet

Min pus sover om natten og er aktiv om dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...