Gå til innhold

Triks for å roe ned katten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alltid hver kveld rundt kl 23 får katten min skikkelig tulltak, og springer rundt som en villkatt, og prøver gjerne å rasere ned hele leiligheten raskest mulig. Har dere noen triks til hvordan jeg på kommando kan lære katten å roe seg ned? Tar gjerne en ekstra time før jeg får lagt meg, og vil gjerne legge meg kl 23 :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slipp den ut.

Skrevet

Kastrert? Alder?

Skrevet (endret)

Min har også en sånn raseperiode på kvelden somregel. Det var verst når hun var kattunge, nå er hun roligere:) Synes hun kanskje har blitt litt roligere etter at jeg kastrerte også. Det eneste jeg har gjort som har funket litt er å leke med henne litt før på kvelden (sånn 22, 22.30 for deg da?), ganske lenge, sånn at hun får ut energi på det:) Etterpå koser vi, da roer hun seg somregel (men om hun er i twitch-crazy-mode kan jeg glemme å kose uten å bli hardt skadet.. :fnise:). Pleier å holde henne som en baby og klø/kose under hake og på brystet hennes, da pleier hun å bli rolig og noen ganger sovne. Det går også ann å ta henne under et teppe eller dyne eller noe, det gjør henne noen ganger rolig.

Endret av SoftKitty
  • Liker 1
Skrevet

Gode råd fra SoftKitty. :) Det går fint an å venne kattene til 'vår rytme', iallefall til en viss grad. Grunnen til disse 'raptusene' er oppsamlet energi. Slit den ut med lek en halvtime/times tid før du skal legge deg. Er den ikke i lekehumør når du starter, tipper jeg det kommer etterhvert! Noen må bare draes igang litt. :fnise:

Så, en skikkelig lekerunde med herjing og løping så den får brukt seg litt er tingen. Avslutt gjerne med en liten bit nytrukket sei (kan gjøre pus god og døsing), så tipper jeg det blir nattero til 'mor'. :)

AnonymBruker
Skrevet

Virker ikke som om du passer så godt til å ha katt, egentlig. Tenker da på tråden din om når du skal slippe den ut osv.

Skrevet

Skaff sånn laserpeker. Sliter min pus ut på ett blunk, samtidig som at det krever minimalt fra min side. En liten knekk i håndleddet, mens man ser på film el, og den røde dotten er på andre siden av stua, med katten rett etter. Repeter for best effekt.

Skrevet

I går funket det, selv uten å lese tråden. Lot Lillegutt herje vit, og fant fram yndlingslekene, så fikk han llitt ekstra tunfisk før jeg gikk til sengs. Så bærte jeg litt rundt på han, da blir han som regel veldig kosete. Takk for bekreftende tips fra dere at jeg var på riktig vei:)

Gjest Bobler
Skrevet

Skaff sånn laserpeker. Sliter min pus ut på ett blunk, samtidig som at det krever minimalt fra min side. En liten knekk i håndleddet, mens man ser på film el, og den røde dotten er på andre siden av stua, med katten rett etter. Repeter for best effekt.

Slike laserpekere er et stressmoment for katter, og bør ikke brukes. De aller fleste blir ufattelig stresset av det, og vil begynne å jage andre "lysglimt".

Kjøp heller en finne med fjær på, selv om det betyr at du faktisk må bruke en muskel på å leke med pus. Bedre for pus, selv om det krever bittelitt mer fra deg.

Skrevet

Slike laserpekere er et stressmoment for katter, og bør ikke brukes. De aller fleste blir ufattelig stresset av det, og vil begynne å jage andre "lysglimt".

Kjøp heller en finne med fjær på, selv om det betyr at du faktisk må bruke en muskel på å leke med pus. Bedre for pus, selv om det krever bittelitt mer fra deg.

Finnes ikke jaging av andre lysglimt her, men så er katten også klar over at den røde dotten kun kommer frem når laserpekeren kommer frem fra lekeboksen. Stressmoment? Finnes ikke stress i katta med mindre vi får besøk, eller folk bråker i gangen.

Leker med fjær blir til leker uten fjær etter noen minutter. Når fjæra er forsøkt spist, så finnes det ikke interesse. Pus liker derimot smaken av lær, så pisken min er gøy :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...