Gå til innhold

Styrketrening og vektoppgang.

Anbefalte innlegg

Skrevet

For tre uker siden ca begynte jeg å trene jevnlig,dvs ca 4-5 dager i uka,og mye styrke,men også kondisjon.Var i utgangspunktet ikke ute etter å bli slankere,men tone kroppen og bli fastere i fisken :) Og selvfølgelig i bedre form :)

Meen har gått opp noen kg etter jeg begynte å trene( ca 4-5 kg). :/ Vet selvfølgelig at muskelvev veier mer enn fettvev,men er det virkelig sånn at vektoppgangen skyldes dette når jeg ikke har trent lengre enn noen uker?

Spiser normalt og sunt,men ligger muligens litt i minus noen dager i forhold til det jeg burde ha i meg i løpet av en dag,og noen dager mer :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått opp nesten 2 kg på 1mnd med styrketrening. Aldri trent sikkelig styrke før, trener 3 dager i uka. Spiser dobbelt så mye som før da nesten for å få i meg nok proteiner.

Ved oppstart av styrketrening vil kroppen ofte begynne å holde på vann. Dette er vanlig og mange mener det kan forhindres ved å drikke mer vann rett og slett. Dette er noe som merkes fort på vekta, da 1liter vann veier 1kg :)

Skrevet

Jeg har gått opp nesten 2 kg på 1mnd med styrketrening. Aldri trent sikkelig styrke før, trener 3 dager i uka. Spiser dobbelt så mye som før da nesten for å få i meg nok proteiner.

Ved oppstart av styrketrening vil kroppen ofte begynne å holde på vann. Dette er vanlig og mange mener det kan forhindres ved å drikke mer vann rett og slett. Dette er noe som merkes fort på vekta, da 1liter vann veier 1kg :)

Takk for svar :) Så da er det vanlig å gå opp litt i starten da? Men det vil jevne seg ut etter en stund? Og vektoppgangen stagnerer? Er ikke ute etter å gå så mye opp i vekt heller :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å regne ut fettprosenten din?:) Om fettprosenten går ned men vekta opp(badevekta er dust vettu, ser ikke forskjell på vann, fett, muskler eller noe), så betyr det jo at du legger på deg muskler evt. holder igjen vann.

Skrevet

Det er veldig vanlig å gå opp i KG når du begynner å trene styrke. Om man ikke har trent noe særlig For å si det på ein enkel måte så tar musklene da plassen til fettet, du får strammere kropp, men går opp i kilo. Det er ikke vekta som er hovedmålet vel? det er jo å føle seg vell med seg selv og se ut som man ønsker :-)

Vektøkningen vil derimot stagnere etter ein stund om du ikke legger om treningsopplegget til et program for vektøkning.

Trener man derimot tilstrekkelig utholdenhet i løpet av uka, så fører dette til at styrketreningen ikke gir deg større muskler i like stor grad. De blir trent men stimuleres ikke til økning i muskelmasse. Man kan øke styrken sin med opptil 30% uten å øke i masse. Dette gjelder ikke i starten på samme måte, for som nevnt tidligere så er det veldig vanlig å gå litt opp da.

Skrevet

Det er veldig vanlig å gå opp i KG når du begynner å trene styrke. Om man ikke har trent noe særlig For å si det på ein enkel måte så tar musklene da plassen til fettet, du får strammere kropp, men går opp i kilo.

Nei, ikke på tre uker. Det er vannvekt.

Skrevet

Nei, ikke på tre uker. Det er vannvekt.

Det kommer selvsagt ann på hvilke forutsetninger man har. Med riktig kosthold og bra gjennoført systematisk trening så gikk jeg selv opp 3kg i muskelmasse og ned 3 kg i fett på 5 uker. Og dette var kun i overkroppen. Jeg var da "utrent" i overkroppen fra før. Men enig i at vannvekt og kan ha ein rolle. Alle er forskjellige, det må man huske på....

Skrevet

du skal ha fått sabla mye muskler for å ha gått opp så mye i vekt på tre uker kun på styrketrening. Grunnen til at mange går opp så mye er fordi at man ofte spiser mye mer eller at det er vannvekt. Gikk selv opp 1-2 kilo da jeg begynte med tung styrketrening for deretter å gå ned fem kilo da jeg fikk det hele under kontroll i forhold til det jeg ønsket. Tipper det hadde noe med at apetitten min ble skyhøy og ikke at jeg fikk så mye muskler på noen måneder.

Det er vel egentlig ingen grunn til at man skal legge så mye på seg om man ikke har et normalt matinntak. Leste en plass at det tok en kvinne i gjennomsnitt ett år å legge på seg ett kilo med muskler. Muskler veier ikke så mye mer enn fett. Mener det var snakk om en 2-300 gram per "liter" (ta et søk på google) så om du har lagt på deg så mye er det nok sikkert vann. En ting som også man kan notere seg bak øret ift muskelbygging er også at andel proteiner, fett og karbohydrater i kosten vil påvirke muskelveksten og effektiviteten.

Skrevet

Det kommer selvsagt ann på hvilke forutsetninger man har. Med riktig kosthold og bra gjennoført systematisk trening så gikk jeg selv opp 3kg i muskelmasse og ned 3 kg i fett på 5 uker. Og dette var kun i overkroppen. Jeg var da "utrent" i overkroppen fra før. Men enig i at vannvekt og kan ha ein rolle. Alle er forskjellige, det må man huske på....

Det er en stor økning i muskelmasse og en stor reduksjon i fettmasse på 5 uker.

Jeg ville ikke tatt utgangspunkt i at det er noe alle klarer. Ihvertfall ikke for kvinner.

Det er viktig å huske at man skal hvile også.

Skrevet

Det er veldig vanlig å gå opp i KG når du begynner å trene styrke. Om man ikke har trent noe særlig For å si det på ein enkel måte så tar musklene da plassen til fettet, du får strammere kropp, men går opp i kilo. Det er ikke vekta som er hovedmålet vel? det er jo å føle seg vell med seg selv og se ut som man ønsker :-)

Vektøkningen vil derimot stagnere etter ein stund om du ikke legger om treningsopplegget til et program for vektøkning.

Trener man derimot tilstrekkelig utholdenhet i løpet av uka, så fører dette til at styrketreningen ikke gir deg større muskler i like stor grad. De blir trent men stimuleres ikke til økning i muskelmasse. Man kan øke styrken sin med opptil 30% uten å øke i masse. Dette gjelder ikke i starten på samme måte, for som nevnt tidligere så er det veldig vanlig å gå litt opp da.

Nei,vekta er ikke hovedmålet,jeg er slank og fornøyd sånn :) Ønsker bare en kropp med mer markert muskler(uten at det blir for mye),og selvfølgelig komme i bedre form :) Er 172 cm og veide i utgangspunktet ca 57 kg.

Men fant ut i dag at jeg har feilberegnet den "vektoppgangen" litt :sjenert: Så i dag at badevekten var justert til å starte på 5 kg i stedet for 0 :gjeiper:(har sånn "gammeldags",ikke digital) Følte meg litt dum nå ja,for har i utgangspunktet ikke lagt på meg da :gjeiper:

Men føler kroppen har blitt strammere :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...