Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har så lyst til å begynne og jogge, det virker så deilig å kunne springe masse uten å bli heeeelt utslitt. 

*slettet*

Endret av riosoto
P
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt som deg. Venter spent på svar fra andre erfarne joggere :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg var ikke høy i hatten i begynnelsen selv. Men jeg valgte å gå med stigning de første gangene, og så forsiktig øke til lett jogg de siste fem minuttene. Og så øke til å løpe de siste syv minuttene. Og så begynte jeg på gå-løpe-gå-løpe med fireminuttersintervaller.

I begynnelsen valgte jeg tider der det var få folk i studio.

Nå kjører jeg helt mitt eget løp og er rett og slett ganske høy i hatten :fnise:

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Glemte å si - jeg la lista veldig lavt for meg selv i begynnelsen. Pusha meg ikke i det hele tatt.

Og det er ikke flaut og gå på mølla i det hele tatt. Heldigvis. Mange går på mølla (da gjerne med en del stigning) fordi de ikke kan løpe pga kneskader ol.

Gjest Solsmil
Skrevet (endret)

Det er ingenting galt i å gå på en mølle - for det første. Og det er helt vanlig. Hva folk velger å gjøre når de er på den, er helt og holdent opp til dem. Man kan jo se det på den andre siden også - det er jo ingen vits å løpe på mølla når du like godt kan løpe ute. Eller? Det går jo for det samme.

Men du kan begynne med å studere litt løpeteknikk. Det er bare å google. Så kan du smått øve deg litt når du trener rolig.

4x4 er en form for intervalltrening. Det er ikke den intervalltreningen jeg bruker, så jeg skal ikke anbefale det. Men hvis du ikke vet hva det er, så er altså intervalltrening at du løper i en gitt tid (feks 4 min) og så har en pause der du går (feks 2 min). Dette gjentar du flere ganger, feks 6. Når du løper skal du løpe så fort du klarer, men samtidig ikke fortere enn du klarer. Du skal holde omtrent like stor fart under hele løpingen, og du skal klare alle dragene. Dette er en veldig effektiv form for kondisjonstrening.

Du kan også ha noen rolige økter, der du prøver å jogge rolig (sånn at du kan prate litt samtidig). Klarer du ikke mer enn fem min, så kan du gå i to min før du jogger fem min til. Etterhvert vil du få bedre kondis og holde ut lengre :)

Edit: gikk litt fort når jeg leste inlegget ditt, men du sier du har god kondisjon. Men det er uansett forskjell på sykling og løping. Løping er en mye større belastning for bena (viktig at du har gode sko). Og hvis det er en belastning du ikke er vant til, så kan det fort være litt uvant og gå litt sent i starten. Men om du har en litt grunnleggende kondisjon og ikke trenger å trene deg opp helt fra bunnen av, så vil det ikke ta like lang tid, ihvertfall.

Endret av Solsmil
Skrevet

Tusen takk for svar! :-) den skal jeg sjekke ut, Kirby! Har du prøvd det programmet selv?

Gjest Daenerys
Skrevet

Løplabbets nybegynnerprogram! Er på mob så kan ikke linke, men bare søk. Gikk fra å kunne jogge 500 meter til 5 km uten problem :)

AnonymBruker
Skrevet

Det heter "å jogge, ikke "og jogge". :gjeiper:

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar! :-) den skal jeg sjekke ut, Kirby! Har du prøvd det programmet selv?

Holder på med det nå, men ikke kommet så langt foreløpig :)

Skrevet

Da må du sjekke norskkunnskapene dine, AB :-) er "og" når det er "å begynne OG jogge" ...

Ville du skrevet "å begynne å jogge" ? Haha :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gikk fra å kunne jogge 500 meter til 5 km uten problem :)

Kan jeg spørre om hvor lang tid det tok? Skal begynne å jogge nå(for å gå ned i vekt), men i følge disse løpeprogrammene for nybegynnere, tar det jo opptil flere måneder før man kan løpe en halvtime sammenhengende.

Skrevet

Da må du sjekke norskkunnskapene dine, AB :-) er "og" når det er "å begynne OG jogge" ...

Ville du skrevet "å begynne å jogge" ? Haha :-)

Nei, "å" brukes mellom to infinitiver når den første ikke uttrykker en egen handling. Sjekk dine egne kunnskaper du :filer:

Skrevet

Nei, "å" brukes mellom to infinitiver når den første ikke uttrykker en egen handling. Sjekk dine egne kunnskaper du :filer:

Hold dere til temaet er dere snille.

Skrevet (endret)

feil tråd

Endret av fink
Skrevet

Tror ikke jeg skal kalle meg erfaren jogger, men jeg jogger i alle fall :)

Det tipset som fungerte best for meg var å ta det rolig - veldig rolig. Å jogge er mye hardere og tyngre enn det å gå, og i begynnelsen jogget jeg omtrent i gåtempo. Trengte jeg pauser jogget jeg på stedet. Målet var ikke å komme fort fram, men i det hele tatt å gjennomføre en bestemt strekning/runde uten å stoppe eller gå.

Det kan være lurt å varme opp med å gå i fem-ti minutter før man går over til å jogge. Bare slik at kroppen kommer i gang.

Man føler seg kjempeteit, men for meg fungerte det. Men jeg er fortsatt bevisst på at ta det litt rolig og holde igjen i begynnelsen. Holder jeg igjen i begynnelsen blir joggeturen mye bedre :)

Skrevet

Haha :-)

AnonymBruker
Skrevet

Haha :-)

Er det ditt beste svar når du dreit på draget, som det heter på godt norsk. Er du nok en av de her på forumet som skyver ting over på andre, istedenfor å innrømme at du tok feil?

Og ja, det heter "å begynne å jogge". Hvor gammel er du? Hvor lite fulgte du med i norsktimene? :P

• Liker 2
Skrevet

Er det ditt beste svar når du dreit på draget, som det heter på godt norsk. Er du nok en av de her på forumet som skyver ting over på andre, istedenfor å innrømme at du tok feil?

Og ja, det heter "å begynne å jogge". Hvor gammel er du? Hvor lite fulgte du med i norsktimene? :P

Nei, jeg lo fordi jeg syntes det var morsomt. Så teit er jeg! :-) Men ja, jeg tok feil, var for raskt ute. Er noen år siden skolebenken :-) men nå kan vi vende tilbake til jogge-tema!

Det ble noen minutter på tredemølla i dag, nærmere 20 faktisk! Det gikk bedre enn forventet :-) takk for flere gode begynnerprogrammer folkens, er supermotivert nå :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...