Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan kan jeg lage en side i photoshop? Har aldri skjønt meg på den klippe/lime-metoden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med 'side'? Skal du ha et bilde (et blankt ark) i størrelse A4? Hvilken Photoshop-versjon har du?

Gjest Anonymous
Skrevet

Har 6.0. Jeg tenkte på en hjemmeside. Har hørt at det går an å 'lage' det der. Klippe og lime.

Gjest Ranma ½
Skrevet

I Photoshop lagar du grafikk, ikkje heimesider.

Når det er sagt: Enkelte brukar Photoshop til å lage layout som dei seinare prøver å overføre til HTML, dvs. websider. På den måten visualiserer dei sidene for seg i Photoshop.

Det skal litt kunnskap til for ikkje å tabba seg ut på den måten: Etter mi erfaring er det mange som lagar eit perfekt oppsett i Photoshop, og ved implementering som websider blir det alt anna enn perfekt - gjerne fordi dei ikkje anar kva dei held på med... (Kanskje meir før: Grafiske designarar som skal ha ting akkurat slik og slik, utan at dei har sett seg inn i web som nytt media.)

Tips: Set deg inn i HTML først - då kan du få gode resultat.

Skrevet

Jeg har laget amatør hjemmesider siden 1999 og er ganske godt kjent med hvordan man lager grafikk og slikt, men jeg synes allikevel Photoshop er vanskelig og man finner ikke halvparten av det man vil gjøre.

Gjest, lag en side med FrontPage først og bruk noe mer vennlig enn Photoshop om du er ikke helt inne på grafikk.

Skrevet

Det er mulig å velge "save as html" i Photoshop. Da blir resultatet ei svær side med bilde. Helt horribelt å bruke, egentlig.

Men det finnes også en funksjon (som tidligere er en del brukt i Photoshops søsterprogram. Huff, jeg husker ikke hva det programmet heter nå, men det følger med Photoshop og kan også brukes til å lage animasjoner. Jeg tror de bruker uttrykk som cut. Ikonet man bruker likner litt på en sånn beskjæringskniv i alle fall. Det som skjer da når man lagrer, er at man ikke lagrer som ett bilde, men mange små. Og dette fungerer mye bedre.

Men når det kommer til webprogrammering synes jeg det bare er en ting som duger: Dreamweaver. Frontpage er derimot et meget godt redskap for å begynne med webdesign om man er ukjent i "denne verdenen"!

Skrevet
Frontpage er derimot et meget godt redskap for å begynne med webdesign om man er ukjent i "denne verdenen"!

Akkurat det kjem no an på kva versjon av Frontpage det er snakk om. (Og Frontpage Express bør det visst ikkje vera snakk om i det heile...)

Altså, ein ting er at Frontpage kan vera lett å bruka og laga sider i, og vert derfor ofte anbefalt til nybyrjarar. Uheldige sider med i alle fall tidlegare versjonar av Frontpage, er at det lagar ein HTML det kan vera vanskeleg å forstå, både for menneske og nettlesarar - dvs. ting kan fungere mindre bra. (Kan, ikkje må.)

Men vil du starte ut billig (les: Gratis) så inneheld Mozilla etter det eg forstår ein godt brukande editor. Kan vera verd å lasta ned og prøva: http://www.mozilla.org

Skrevet

Jeg tror det er noe man må venne seg til. FrontPage fungerer utmerket for meg, og har brukt mange versjoner (Express). Om det blir litt surr er det enkelt å endre det på wordpad også :P

Skrevet

Akkurat det kjem no an på kva versjon av Frontpage det er snakk om. (Og Frontpage Express bør det visst ikkje vera snakk om i det heile...)

Frontpage og Frontpage Express er bedre enn ingenting. Men rent kodemessig er det ikke noe jeg anbefaler, selvfølgelig ikke. Jeg synes Frontpage fungerer greit til tekst og bilder. Skal man ha noe mer stæsj, så ligg langt unna Frontpage!

Skrevet

Min favoritt-html-editor er MS Visual Studio .NET. ;) (Jepp, nerdy)

Som Ranma 1/2 (*) sier, så er det en del som designer sidene sine ved hjelp av Photoshop, og så setter de det ut i live i HTML etterpå. Det er en grei måte å jobbe på, da lager du en visuell framstilling, så du ser hvordan du skal sette opp siden din. På den annen side, hvis du bare vil ha svart default tekst midt på siden. så trenger man det jo ikke.

Ved å utvikle designet i Photoshop, så kan du prøve ut en del grafiske virkemidler på forhånd, og så er det lettere å lage selve HTML-designet. Da er det vanlig å bruke tabeller og stylesheets for å få ting til å ende opp på riktig sted. Dessuten er det lettere å flytte på design som ligger i layers, enn å drive å kode om html når man vil se evt. endringer.

Men når du først skal lage HTML-koden til websiden, da trenger du noe annet enn Photoshop. Adobe har InDesign og Illustrator, som vel begge skal kunne brukes til å lage websider. De har også GoLive, som er en annen editor. Jeg er ikke blitt fortrolig med noen av disse programmene. Men det er fordi jeg lager informative og funksjonelle sider, uten masse fancy stæsj på. (På den annen side, du får til mye med enkel kode og et bra style sheet.)

Andre editorer: Macromedia Dreamweaver er ganske populært innen for webdesign. HomeSite er også et greit alternativ.

Forutsetningen for å lage bra websider er likevel at du har et visst grep om html-tagger og hvordan du bruker dem, at du har et snev av fargeforståelse og skjønner litt om layout og kontinuitet av design. Spesielt de tre siste er det som skiller de som snekrer sammen hjemmesider, og de som driver design på web, hvis du ser forskjellen.

FrontPage kan også brukes, men jeg personlig mener at FrontPage er skyld i mange, mange stygge sider der ute på den store verdensveven. :evil:

Catzy

Skrevet
FrontPage kan også brukes' date=' men jeg personlig mener at FrontPage er skyld i mange, mange stygge sider der ute på den store verdensveven. :evil: [/quote']

:roll: der er jeg enig i.. Hvis noen venner av meg kommer og spør hvilke program jeg vil anbefale til å lage hjemmeside. så lenge de er nybegynner, anbefaler jeg alltid Frontpage fordi det er mange folk som kjenner litt til Word, burde klare seg fint med Frontpage..

Jeg personlig foretrekker Dreamsweaver..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...