AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #1 Skrevet 16. april 2012 Jeg skal muligens begynne på høgskole til høsten, og har aldri studert før. (Bortsett fra vgs). Jeg lurer derfor på hvordan studiehverdagen arter seg! Hvor mange timer om dagen er dere på forlesning o.l.? Hvor mye leser dere på egenhånd? Er det mye gruppearbeid/samarbeid med andre elever? Og hvordan er "rutinen" når man møter opp første (og de påfølgende) skoledagene? Spe gjerne på med andre erfaringer også! Alt taes i mot med takk!
Dace Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 Tror det varierer veldig mellom forskjellige studier og skoler, men for min del så har jeg dette semesteret ca. 10 "skoletimer"(dvs. 45 min.) forelesning i uka, fordelt på 4 dager. Har fredagen fri, noe som er særdeles usunt for studiene med tanke på at det blir langhelg hver helg. :gjeiper: Prøver å sitte noen timer på egenhånd hver dag, iallefall nå som det nærmer seg eksamenstid. Har så langt hatt en innleverings-/caseoppgave i hvert fag, som man kan velge om man vil gjøre alene eller samarbeide med andre om. Ellers lønner det seg jo ofte å samarebeide med andre utenom slike oppgaver og, siden det er sosialt og man har muligheten til å få/gi hjelp og hører andre synsvinkler på ting. De første skoledagen(e) vil jeg tro det er noe fadderopplegg for å bli kjent med studiestedet ditt og nye mennesker du skal gå i klasse med, men det varierer nok litt fra skole til skole det og.
otilie Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 (endret) vi har obligatorisk oppmøte sånn ca hver dag, men etterhvert som vi kan begynne å jobbe mer på egenhånd med oppgaven så er det ikke obligatorisk undervisning. vi pleier å starte 09.15, med mindre det ikke passer for læreren, da starter vi etter lunsj 12.30. Vi pleier å få en periodeplan med tidspunkt og sånn, ellers bruked fronter veldig mye om det er noen endringer! Det varierer fra lærer til lærer og oppgave til oppgave når vi starter, hvor lange skoledagene er og sånn. Noen lærere syns det er greit at vi holder på fra 9.15 til lunsj, noen vil helst ha undervisning fra 9.15 til 15! Noen kan gi oss fri en gang i uka, noen gir oss ikke Vi har ingenting fast iløpet av hele skoleåret, bortett fra de to faga vi har forelesning i. Men vi pleier alltids å ha samtale med ny lærer i forkant av perioden der vi studentene kan være med å sette opp planer for oppgaven. Vi har to forelesninger i uka. Begge varer 3 timer hver. Vi har hatt noen gruppeoppgaver, men for det meste har de vært veldig små. Ellers har vi hatt 2 større. Man må lese og finne ut av mye selv på høgskole også. Bruk de andre studentene! Skaff deg gjerne bøker utenom pensum (hvis du har råd. eller får. Jeg har fått bøker veldig relevant til studiet mitt da. Og jeg bruker de mye!) Første uka hadde vi fadderuke ja:) Da skjedde det lite skolerelatert. Tror vi møtte opp i klasserommet bare for å hilse på.... Ellers var det rett på oppgave uka etter. På min høgskole har vi praksis i noen uker hvert skoleår. Så hvi du går sykepleie/lærer e.l så må du nok ha praksis du og. Endret 17. april 2012 av otilie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå