dextrin Skrevet 16. april 2012 #1 Skrevet 16. april 2012 Hei! Skal nå kjøpe sete nr. to til datteren, altså et sete fra ca. 9 kg og oppover.. Leter rundt i jungelen, og blir bare mer og mer usikker... Jeg har skjønt at i starten er det tryggest å setet bakovervendt, og har sett på seter hvor en sitter bakovervendt til ca. 4 år. Men om det er like trygt å sitte fremovervendt om et år eller to, så er det kanskje dumt å invstere i et sete som kun er bakovervendt i tilfelle jenta blir lei av å sitte "feil" veg når hun er 3 år? Eller anbefales det at barnet sitte bakovervedt helt til de er i 4 års alderen? Har du et godt sete å anbefale? Noe jeg bør se etter når jeg er ute på jakten min?? Tuuusen takk for alle svar!!
Gjest listefyll Skrevet 16. april 2012 #2 Skrevet 16. april 2012 Prøv.om setet passer i bilen din før du kjøper! Veldig viktig. Selv har vi besafe izi combi, og er veldig fornøyd med det
Britt Banditt Skrevet 16. april 2012 #3 Skrevet 16. april 2012 Det anbefales å sitte bakover så lenge som mulig, ja. Vi har Britax MultiTech.
liv Skrevet 17. april 2012 #4 Skrevet 17. april 2012 Egentlig anbefalles bakovervendt til skolealder eller 25 kg men de fleste blir for lange innen den tid.
Lovebird Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Vi har Britax Multitec til vårt barn, først brukt bakovervent deretter forover. Med våre lange barn er det umulig for de å sitte bakovervendt til de er fire år. Vi snudde storesøster før hun var to år og må nok gjøre det med lillesøster også, dessverre.
Gjest Annaires Skrevet 17. april 2012 #6 Skrevet 17. april 2012 Vi har Britax Multitec til vårt barn, først brukt bakovervent deretter forover. Med våre lange barn er det umulig for de å sitte bakovervendt til de er fire år. Vi snudde storesøster før hun var to år og må nok gjøre det med lillesøster også, dessverre. Oi! Da må hun være lang! Her sitter treåringen på en meter fortsatt fint bakover..
^^Belle^^ Skrevet 17. april 2012 #7 Skrevet 17. april 2012 Vi har også Britax multi-tech og er veldig fornøyd.
Susan Sto Helit Skrevet 17. april 2012 #8 Skrevet 17. april 2012 Barna bør sitte bakovervendt så lenge som mulig, ja. Vi kjøpte sete uten mulighet for å snu det fremmover. For da kunne vi ikke snu det bare for at "det ser ubehagelig ut". Bakovervendt var eneste alternativ hos oss til 4 års alder, faktisk. Og da byttet vi mest fordi minsten skulle overta setet. Ungene har aldri klaget. De synes det er helt fint å sitte bakovervendt og høyt. Har Britax Hiway. (Gamle modellen.)
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #9 Skrevet 17. april 2012 Jeg har skjønt at i starten er det tryggest å setet bakovervendt, og har sett på seter hvor en sitter bakovervendt til ca. 4 år. Men om det er like trygt å sitte fremovervendt om et år eller to, så er det kanskje dumt å invstere i et sete som kun er bakovervendt i tilfelle jenta blir lei av å sitte "feil" veg når hun er 3 år? Eller anbefales det at barnet sitte bakovervedt helt til de er i 4 års alderen? Har du et godt sete å anbefale? Det vil aldri bli like trygt å sitte framovervendt. Når barnet er stort nok til å snus framovervendt anbefales stol der barnet festes med bilens 3 pkt sele.(altså beltestol fra 15 kg/minst 4 år). Bakovervendt kan de sitte langt lenger enn 4 år. Vi har Akta Graco Duologic 2 til vår 3 åring. Det er kun bakovervendt. Han er ca 95 cm og sitter veldig bra enda. Men nå har vi en på 1 år også som snart må ta over det setet. Og hva vi da skal gjøre med 3 åringen er mitt mysterium om dagen. Jeg var en stund inne på tanken å snu han. Men etter nærmere undersøkelser har jeg mer eller mindre ombestemt meg på det. Veldig mange stoler kommer svært dårlig ut framovervendt. Multi Tech som er nevnt flere ganger i tråden her, er et av de, og det anbefales ikke brukt som beltestol. Det var en av stolene jeg var tenkt å bytte til, men det har jeg slått fra meg. Sjekk Trygg Trafikk sine sider for info om sikring av barn i bil.
Marikke Skrevet 17. april 2012 #10 Skrevet 17. april 2012 Vi har faktisk valgt et forovervendt sete til vår lille som snart fyller 2 år. Cybex Pallas 2-fix kommer godt ut i tester, og kan gjøres om til beltestol når barnet blir større. Denne stolen har vi forresten i "konebilen" som bare kjører småturer i byen, hvor faren for frontkollisjon er mikroskopisk. I den "store" bilen har vi Britax multitech, som er bakovervendt.
Neala Skrevet 17. april 2012 #11 Skrevet 17. april 2012 (endret) Jeg har Britax Max-Way (kun bakovervendt), og er veldig fornøyd! Det passer også i midten i baksetet, og det er en fordel om man kjører full bil, for å frigjøre mer plass. Midten er også den tryggeste plassen i bilen Det er enkelt å montere, og er PLUS-godkjent. Endret 17. april 2012 av Neala
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå