Gjest chiki Skrevet 16. april 2012 #1 Skrevet 16. april 2012 Jeg har 2 katter som blir 1 år til sommeren. De er verdens søteste skapninger som vi adopterte fra dyrebeskyttelsen i fjor sommer. Vi har nettopp begynt å få de til å gå ut, så håper de blir utekatter til sommeren! De har altså vært innekatter siden de ble funnet på gaten 4-6 uker gamle og fikk komme til oss. Problemet er at de hele tiden har mjauet bittelitt etter vi har lagt oss for kvelden, og siste par månedene har problemet bare blitt verre. Nå begynner det å bli så gale at jeg faktisk angrer litt på at vi fikk de(angrer på natta når jeg er trøtt og vil sove:p). De kan ikke være inne på rommet vårt fordi da herjer de bare, og kan ikke la soveromsdøren stå på gløtt fordi da blir det varmt pga varmepumpen er på gangen. Vi vil heller ikke ha kattepels i sengen:) Noen som har noen smarte triks for å få de til å slutte?! Det hjelper litt når vi spruter litt på de med vannflaske slik de heller går opp å legger seg i sofaen på stuen. Vet de koser seg der, for når jeg av og til må opp om natten for å varme flaske til datteren min så ligger de godt til rette i sofaen. Tror kanskje de har litt vridd døgnrytme siden de ofte blir vekt av at dattera vår våkner for å få smukken.
*netta* Skrevet 16. april 2012 #2 Skrevet 16. april 2012 Jeg har 2 katter som blir 1 år til sommeren. De er verdens søteste skapninger som vi adopterte fra dyrebeskyttelsen i fjor sommer. Vi har nettopp begynt å få de til å gå ut, så håper de blir utekatter til sommeren! De har altså vært innekatter siden de ble funnet på gaten 4-6 uker gamle og fikk komme til oss. Problemet er at de hele tiden har mjauet bittelitt etter vi har lagt oss for kvelden, og siste par månedene har problemet bare blitt verre. Nå begynner det å bli så gale at jeg faktisk angrer litt på at vi fikk de(angrer på natta når jeg er trøtt og vil sove:p). De kan ikke være inne på rommet vårt fordi da herjer de bare, og kan ikke la soveromsdøren stå på gløtt fordi da blir det varmt pga varmepumpen er på gangen. Vi vil heller ikke ha kattepels i sengen:) Noen som har noen smarte triks for å få de til å slutte?! Det hjelper litt når vi spruter litt på de med vannflaske slik de heller går opp å legger seg i sofaen på stuen. Vet de koser seg der, for når jeg av og til må opp om natten for å varme flaske til datteren min så ligger de godt til rette i sofaen. Tror kanskje de har litt vridd døgnrytme siden de ofte blir vekt av at dattera vår våkner for å få smukken. Katter er jo veldig glad i å jakte på natten, vi slenger vår ut hver kveld så får hun komme inn igjen hver morgen. Hun oppfører seg kjempe fint inne og ligger for det meste og sover Men det eneste som funker er å kaste de ut
Gjest chiki Skrevet 16. april 2012 #3 Skrevet 16. april 2012 Men våre er redde for å gå ut, de har nettopp begynt å være litt ute. så det er ikke noe alternativ å hive de ut. Da henger de på sprossene med en gang døren lukkes:) Men det er nok ett alternativ etterhvert når de kan være en del ute. Tror ikke de eier noen slike instinkter:p De er ikke redd hunder engang:p
Kayli Skrevet 16. april 2012 #4 Skrevet 16. april 2012 Foreldrene mine pleide alltid å la katten være på vaskerommet om natta. Flytta doen, maten og kurven inn der, lukka døra og slapp den ut igjen neste morgen. Var aldri noe problem. Hvis du har et rom som kan lukkes, kan det kanskje være løsningen for deg, i alle fall inntil de blir i stand til å være ute om natta?
Gjest Lille-pus Skrevet 16. april 2012 #5 Skrevet 16. april 2012 De er unge og spreke. Det er deres første vår som unge voksne, og ute er det masse spennende lyder av både andre katter og mange andre dyr. Da blir det enormt spennende, og nysgjerrigheten og lysten til å undersøke hva som foregår der ute blir så stor... så stor. Det er den energien de tar ut innendørs nå. Trene, trene, trene på å være ute pleier å hjelpe Vær gjerne ute sammen med dem når du har tid. Husk at de har ikke sitt eget område ute ennå, og det bidrar sterkt til at de er raske på labben til å henge i sprossene når det dukker opp noe eller noen som er truend eller skummel. Godt råd fra Kayli 1
Gjest chiki Skrevet 20. april 2012 #6 Skrevet 20. april 2012 I natt var de faktisk ute! Lot døren stå litt på gløtt på kvelden fordi det er da de tørr å gå ut(er ikke så mange lyder og bråk ute om kvelden her). Da jeg skulle legge meg så jeg ingen av dem, og gikk lei av å vente. Så da la jeg meg og satt på alarm noen timer senere for å slippe dem inn. Den ene kom til døren men sprang igjen, så da lot jeg det bare være. I dag tidlig kom de springende med en gang jeg åpnet døren, de var tydligvis sulten:p Er så mange som sier det er farlig å la de være ute om natten med tanke på grevlinger og traffikk, men vet ikke jeg? Er ett rolig byggefelt med flest småbarnsfamilier.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #7 Skrevet 20. april 2012 Jeg ville ikke hatt kattene ute om natten. Og jeg ville ikke brukt spruteflaske (straff) for at kattene oppfører seg som katter. De er unge og fulle av energi og er tilsynelatende helt normale katter. Er begge kastrerte? Blir de aktivisert nok om dagen? Har de gode klatrestativ, leker og utforskingsmuligheter hjemme som de kan aktivisere seg selv/hverandre med om natten? 1
Gjest chiki Skrevet 20. april 2012 #8 Skrevet 20. april 2012 ja de er kastrerte, viss ikke ville jeg aldri ha sluppet de ut. Er ikke så mye å gjøre når man ikke får tak i de på kvelden, var ute å kikket etter de også Jeg synes det er greit å sprute litt vann på de, så går de å legger seg. Gjorde det også den ene gangen de hoppet opp i barnevognen og de har ikke vært i den siden:) Dette er jo noe vi kommer til å slutte med når tilstandene roer seg. Ser jo ut som det begynner å bli orden nå. De har ett klorestativ som går fra gulv til tak, og ett lite ett. Begge blir brukt flittig. De springer tulling rundt i huset på nattestid så de får nok aktivisert seg ja. Leker har de ikke for alt havner bare i ett hjørne uansett. Men de har en sann pinne med fjær som jenta vår liker å leke med dem med:)
ashera Skrevet 22. april 2012 #9 Skrevet 22. april 2012 Selv om de er kastrerte, kan de bli nokså vårkåte likevel. Helt normalt, mine to er også veldig mjauete på denne tiden av året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå