Birgiburgi Skrevet 16. april 2012 #1 Skrevet 16. april 2012 Plutselig...! Får jeg vite at det ikke er noe arbeid til meg der fra høsten. Vi er fire stk pluss en sjef i fødselspermisjon som kommer tilbake første august. Jeg har vært inneforstått med at jeg da må slutte, siden jeg bare har vikariat og er den sist ankomne, og egentlig dekker noen av denne sjefens dager. Men så har det seg slik at hun som jobber hver lørdag skal trappe ned til bare annenhver, slik at annenhver blir ledig. De to andre som jobber annenhver lørdag ønsker ikke flere lørdager. Jeg har da håpet på å kunne få annenhver lørdag fra høsten av, med mindre sjefen vil ha de. Men nå skal de plutselig ansette en langt yngre person som skal få de lørdagene! Det betyr at det ikke blir noe til meg, niks og nada! Er dette lov? At det er ufint er det vel ingen tvil om, men er det lov? (skal jeg organisere meg i en fei mon tro?) Hensikten er nok å spare penger, men jeg hadde jo ikke fått noe UB-tillegg uansett når det bare var snakk om annenhver lørdag, så pengeargumentet holder ikke (og hadde det uansett vært lov?). Jeg har ikke blitt spurt/ hørt i det hele tatt. Det er ingenting som peker mot at jeg gjør en dårlig jobb e.l. Visst trenger vi å ansette en ringehjelp, men jeg føler da at JEG burde ha førsteretten på det som blir fast ledig og som ingen andre vil ha... Og at man ansetter en ringehjelp framfor at JEG blir degradert til ringehjelp...
Rosalie Skrevet 16. april 2012 #2 Skrevet 16. april 2012 Siden du går i vikariat har du ikke fortrinnsrett til andre stillinger, så de har ikke gjort noe ulovlig (om enn svært ufint). http://lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#14-2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #4 Skrevet 16. april 2012 Fortrinnsrett gjelder kun hvis du er fast ansatt, ikke hvis du er vikar, så her har jobben sitt på det rene. 1
Glitnir Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Fortrinnsrett gjelder kun hvis du er fast ansatt, ikke hvis du er vikar, så her har jobben sitt på det rene. Det stemmer. Men slik jeg leser innlegget ditt så har du ikke snakket med arbeidsgiver om dette engang - at du vil fortsette? Dersom du faktisk ønsker fast jobb må du jo rope opp, si ifra, reklamere for deg selv. Har du ikke prøvd det engang er det jo ikke så mye å klage på. 2
Birgiburgi Skrevet 17. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 17. april 2012 Jo, ALLE vet at jeg ønsker de lørdagene. Jeg tar alt jeg kan få, og er det "bare" annenhver lørdag, så tar jeg det. Det er virkelig noe muffens her, så selv om sjappa har "sitt på det rene" skal det bli en real oppvask (det er nemlig flere ting her som er ufine, uten at jeg skal si noe mer om det...)! Og tatt i betraktning av at vi har fått så mye skryt fordi alt går så greit i butikken vår, vi stiller opp for hverandre når noen er syke og ting går av seg selv. Så synes jeg det er meget underlig at de nå skal splitte opp dette... Jeg tror ikke jeg gidder å være ringehjelp en gang når det er slik, jeg er rett og slett fornærmet! Takk skarr'u ha liksom!!! :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #7 Skrevet 17. april 2012 Flere muligheter: -Sjefen mener du har gjort noe som ikke gavner bedriften, selv om du ikke mener det selv. -Den som ansetter har ikke fått det med seg at du ønsker. Ikke alltid den med overordnet personalansvar er din nærmeste sjef. -Rett og slett rot og surr, rent administrativt. Men om du ikke får fortsette selv om du generelt får skryt, så er det vel like greit å finne en annen jobb. Jeg ville ikke jobbet et sted som behandlet meg slik. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #8 Skrevet 17. april 2012 Huff, for et sted. Jeg ønsker deg all hell og lykke jeg kan sende deg via bredbåndet mitt, og om arbeidsplassen ikke tar til vettet og gir deg lørdagene håper jeg du får en bedre jobb med bedre lønn enn din nåværende sjef har, så sjefen kan sitte der med skjegget fullt av postkasser og se hvor dum hun har vært.
Ingennick Skrevet 17. april 2012 #9 Skrevet 17. april 2012 Huff! Jeg vil nok anbefale deg å organisere deg! Jeg hadde mye problemer på min jobb i forbindelse med studieperm, og jeg tok rett og slett foreningen på det. Da tok de kranglingen for meg, og jeg fikk tilslutt innviglet permisjon. Å være i vikariat er veldig vanskelig... Man har dessverre ikke så mange rettigheter da. Kan jeg få spørre hva du jobber med? Dette er ihvertfall veldig typisk i omsorgsyrker. Men siden dere bare var 4 stk på jobb antar jeg at det ikke er det du gjør... Uansett så er saken din med på å vise hvor svak part man er i vikariat, og jeg er en "avisinnleggsperson" så jeg ville rett og slett satt meg mer inn i reglene rundt det, og skrevet et innlegg om det. Avisen vil nok sikkert ha det siden det er høyst aktuelt! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #10 Skrevet 17. april 2012 Kapitalismens bakside. Menneskeliv og skjebner betyr ingenting, penger betyr alt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå