Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det oppstod en krangel i en annen tråd om hvor Hitler og Franco hører til på den politiske aksen. Hva mener dere?

Jeg mener at de ikke er noen av delene. Ikke høyreekstreme, fordi de var for mye regulering. Ikke venstreekstreme, fordi de tillot en viss eiendomsrett for bedriftene. Så egentlig var de ganske i sentrum.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Omtrent som Arbeiderpartiet og Høyre.

AnonymBruker
Skrevet

Noen vil si at sosialisme og høyreekstremisme er livssyn :)

Skrevet

Det oppstod en krangel i en annen tråd om hvor Hitler og Franco hører til på den politiske aksen. Hva mener dere?

Jeg mener at de ikke er noen av delene. Ikke høyreekstreme, fordi de var for mye regulering. Ikke venstreekstreme, fordi de tillot en viss eiendomsrett for bedriftene. Så egentlig var de ganske i sentrum.

Political_spectrum er langt bedre enn den linjære aksen.

Begrenset eiendomsrett, dvs kun den grad av eiendomsrett som myndighetene tillot.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er libertarian right. La folk bestemme hva de gjør på soverommet OG hva de gjør med eiendommen sin!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

HØYRESIDEN: hva er det??

vel det som er helt sikkert er at det som kjennetegner en person som er langt til høyre politisk er et par ting, og man ser jo de kjennetegnene i større grad jo lenger vedkommende er til høyre.

Og hva er de kjennetegnene?

Jo: stor vekt på skattelettelser og liten vekt på bistand til fattige!

intet nytt under solen!

Skrevet

Franco var hvertfall diktator.

AnonymBruker
Skrevet

tilhører du den extreme høyresiden??

hvis ja så dagdrømmer jeg om at noen har dyppet en våt svamp i en gammel/rusten oljetønne fylt med griseblod og kliner det inn på fjeset ditt!! :Hehe:

AnonymBruker
Skrevet

vel det som er helt sikkert er at det som kjennetegner en person som er langt til høyre politisk er et par ting, og man ser jo de kjennetegnene i større grad jo lenger vedkommende er til høyre.

intet nytt under solen!

Men da var jo ikke Hitler høyreekstrem! Hitler hadde masse skatter og reguleringer og omfattende velferdsprogrammer.

AnonymBruker
Skrevet

Men da var jo ikke Hitler høyreekstrem! Hitler hadde masse skatter og reguleringer og omfattende velferdsprogrammer.

det er dagens høyreside jeg snakker om.

og du nevner Hitler.

La nazistene vekt på bistand til de ressurs-svake??

Skrevet

intet nytt under solen!

Hva er det som gjør noen få ekstremt rike i utgangspunktet, er det at de er såpass mye mer produktive enn flertallet(dvs er det fravær av omfordeling via skatter som gjør et fåtall svært rike i forhold til flertallet)?

Hvis man er imot proteksjonisme, så som subsidier til vestlige bønder, tollmurer, importkvoter ol. i vesten, eller for frivillig/fredelig/frihandel og innvandring på tvers av landegrenser, så er man vel for bistand til fattige, dvs ved å slippe de fattige til i verdensmarkedet/-samfunnet/-økonomien?

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Gjest krabat
Skrevet

Hva er det som gjør noen få ekstremt rike i utgangspunktet, er det at de er såpass mye mer produktive enn flertallet?

Ja. Det går selvfølgelig også an å bli rik ved å arve eller å vinne i Lotto, men roten til rikdom er produktivitet.

Hvis man er imot proteksjonisme, så som subsidier til vestlige bønder, tollmurer, importkvoter ol. i vesten, eller for frivillig/fredelig/frihandel og innvandring på tvers av landegrenser, så er man vel for bistand til fattige, dvs ved å slippe de fattige til i verdensmarkedet/-samfunnet/-økonomien?

Godt poeng.

• Liker 1
Skrevet

Hitler hørte til på høyrseiden blandt kollektivistene.
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør noen få ekstremt rike i utgangspunktet, er det at de er såpass mye mer produktive enn flertallet(dvs er det fravær av omfordeling via skatter som gjør et fåtall svært rike i forhold til flertallet)?

ro ro til fiskeskjær!!

det var først og fremst ressurssvake i det samfunnet som er styrt av høyreextreme jeg tenkte på da :)

Apple pleier ikke å gi til veldedighet har jeg hørt...

Onar Åm argumenterer med at sosialister kan(og bør)stemme Dlf??

Det er godt mulig, men isåfall kan nazister også gjøre det. Man trenger ikke gi penger til de uforsikrede hvis man ikke vil vettu! :)

Skrevet

og du nevner Hitler.

Høyre/venstesiden endres vel aldri over tid, dvs 100 % kollekivisme og 100 % individualisme vil vel alltid være 100 % det ene eller andre?
Skrevet (endret)

og du nevner Hitler.

Ja! Men det var forbeholdt kun "ekte/rene" tyskere. Endret av gbnj

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...