Gå til innhold

Forslag til en annen frokost

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som regel spiser jeg en grov brødskive til frokost med kokt egg (uten smør og eggeplomme. Liker ikke plomma). Er heller ikke så sulten om morningen, men føler jeg må få i meg noe. Men er litt lei av dette, og trenger litt variasjon. Har dere noen forslag til noe annet jeg kan spise enn dette som inneholder ca. like mange kalorier? Hva med havregryn kokt på vann? Hvor mange kcal inneholder 1-2 desiliter med havregryn? Har ikke vekt.

Unnskyld hvis spørsmålene er litt dummer, men må jo bare spørre når jeg ikke vet.

AnonymBruker
Skrevet

Som regel spiser jeg en grov brødskive til frokost med kokt egg (uten smør og eggeplomme. Liker ikke plomma). Er heller ikke så sulten om morningen, men føler jeg må få i meg noe. Men er litt lei av dette, og trenger litt variasjon. Har dere noen forslag til noe annet jeg kan spise enn dette som inneholder ca. like mange kalorier? Hva med havregryn kokt på vann? Hvor mange kcal inneholder 1-2 desiliter med havregryn? Har ikke vekt.

Unnskyld hvis spørsmålene er litt dummer, men må jo bare spørre når jeg ikke vet.

Jeg spiser havregrøt til frokost og bruker ca 2 ss havregryn og vann. Den inneholder 150 kcal.

Skrevet (endret)

Jeg spiser havregrøt til frokost og bruker ca 2 ss havregryn og vann. Den inneholder 150 kcal.

2 spiseskjeer? Har du skrevet riktig?

2 ss havregryn inneholder ca 70 kcal.

2 dl ligger på rundt 280.

Jeg selv spiser ofte 1-1,5 dl havregryn, med melk, rosiner/banan/eple + en frukt, evt smoothie, knekkebrød ol. Omelett må heller ikke spises med brød og kan lages i mange versjoner! :)

Endret av celujo
Skrevet

Det hørtes ut som en fryktelig liten frokost ... ikke skjønner jeg helt at kcal-mengden stemmer heller?

AnonymBruker
Skrevet

2 spiseskjeer? Har du skrevet riktig?

2 ss havregryn inneholder ca 70 kcal.

2 dl ligger på rundt 280.

Jeg selv spiser ofte 1-1,5 dl havregryn, med melk, rosiner/banan/eple + en frukt, evt smoothie, knekkebrød ol. Omelett må heller ikke spises med brød og kan lages i mange versjoner! :)

Nei, det er nok nærmere 4 ss, når jeg tenker meg om. 40 gram. Det blir 150 kcal, det står på pakka.

Gjest Vinglepetra
Skrevet (endret)

Kommer an på hvor stor brødskiven din er, men en vanlig skive inneholder ca.90-100 kalorier, og en eggehvite inneholder rundt 20 kalorier. Dette er en veldig liten frokost! Og ikke veldig næringsrik. Er ikke så flink til å spise skikkelig frokost selv, men klarer å få I meg rundt 200-250 kalorier ved frokost, viktig at du får I deg nok næring. Blir du ikke slapp eller sliten ganske raskt når du får i deg så lite?

Endret av Vinglepetra
Gjest Solsmil
Skrevet

Det høres ut som en utrolig liten frokost du har fra før. Men uansett: alternativt kan du spise feks havregrøt med kanel og syltetøy eller friske bær. Det selges ferdige blandinger med havregrøt, der du bare tilsetter vann. Der står det hvor mye kalorier det er i. Jeg liker quaker sine.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips dere - setter pris på det! Tror jeg skal konvertere til havregryn nå, men det blir nok litt mer enn 2 ss... kanskje med litt bær også :)

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som en utrolig liten frokost du har fra før. Men uansett: alternativt kan du spise feks havregrøt med kanel og syltetøy eller friske bær. Det selges ferdige blandinger med havregrøt, der du bare tilsetter vann. Der står det hvor mye kalorier det er i. Jeg liker quaker sine.

Nei, jeg lever ikke mange timene på den frokosten. Jeg tar meg ofte litt frukt før lunsj.

F.eks. en banan/eple og litt nøtter :)

Gjest mari kontrari
Skrevet

Jeg syns havregrøt er ganske lett å få ned når jeg ikke egentlig har lyst på noe. Lager den med 1 dl havregryn og 3 dl vann ca + en liten klype salt, og blander i små eplebiter og blåbær om jeg har det. Smaker best med en klatt smør, masse kanel og et lite sukkerdryss på toppen, men kutt evt. sukkeret om du syns den smaker godt nok uten.

Alternativt er havregryn med yoghurt naturell, blåbær/eple/banan evt. en skje syltetøy veldig lettvint.

Begge disse alternativene inneholder kanskje litt mer kalorier enn det du spiser nå, men vil antakelig også holde deg mett lenger, samt tilfører mer vitaminer og næring.

Gjest kittycat
Skrevet

jeg spiser sånn sjokoladecheerios. skikkelig nam! høres ut som en unge, men det som funker for meg. lei av tørre brød. ekstra godt om du tar opp sjokoladekulene og melk og la det stå litt sånn at det smelter liksom.

Skrevet

Når jeg er lei brød går det i yoghurt med kornblanding(4 korn eller havregryn) og gjerne litt fruktbiter i.

Ellers er jeg for tiden glad i proteinvaffler/proteinpannekaker som lages av cottage cheese, havregryn, 1ts hvetemel, sukrin og egg :)

Skrevet

Jeg sverger til havregryn, frø, blåbær og en banan oppi blenderen med yogurt naturell, kesam Evt litt melk. Litt det jeg har i skapet. Holder meg mett til lunch, og 'renner' lettere ned enn havregryn tradisjonell stil :)

men smakssak dette da :)

AnonymBruker
Skrevet

Du vet at nesten alle vitaminene og mineralene ligger i eggeplomma? Klarer du å spise hele egget hvis det er blandet?

- Omelett

- Eggerøre med sopp/purre/løk/paprika

- Naturell yoghurt med litt bær eller hakkede nøtter

- Salat

- Avocado

- Nøtter

AnonymBruker
Skrevet

Takk for flere forslag!

AB #14: Ja, jeg vet det det, men liker rett og slett ikke smaken. Men i omelett synes jeg det er kjempegodt, så da tar jeg den selvfølgelig med. Har litt dårlig tid om morningen, så da blir det ikke omelett. Det går ganske fort, men da må jeg vaske opp.

Tror jeg begynner med havregrøt :)

Gjest Nanne70
Skrevet

Takk for flere forslag!

AB #14: Ja, jeg vet det det, men liker rett og slett ikke smaken. Men i omelett synes jeg det er kjempegodt, så da tar jeg den selvfølgelig med. Har litt dårlig tid om morningen, så da blir det ikke omelett. Det går ganske fort, men da må jeg vaske opp.

Tror jeg begynner med havregrøt :)

Jeg koker grøt på havrekli, det synes jeg både smaker og metter bedre enn havregrøt pluss at det er mindre "slimete". Jeg bruker 1 dl havrekli, 2 dl vann, 0.5 dl ekstra lett melk og 1 ts honning pluss en klype salt, og strør kanel på før servering. Er jeg ekstra sulten, kutter jeg 1/2 banan i skiver og legger på toppen. Godt og mettende!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg koker grøt på havrekli, det synes jeg både smaker og metter bedre enn havregrøt pluss at det er mindre "slimete". Jeg bruker 1 dl havrekli, 2 dl vann, 0.5 dl ekstra lett melk og 1 ts honning pluss en klype salt, og strør kanel på før servering. Er jeg ekstra sulten, kutter jeg 1/2 banan i skiver og legger på toppen. Godt og mettende!

Hvor lang tid tar dette? Bare koker du det opp og venter på at den skal bli grøtkonsistens? Har du oppi alle ingrediensene samtidig?

Jeg er ikke så glad i smaken av havregrynsgrøt, så dette må nesten prøves :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...