Gå til innhold

Gifteringer/forlovelsesringer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet, spørsmål taes på R&R

Sophie-Ann,mod

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor står det at de ikke rhodinerer? Hvor mange karat er det? Om det er 14ct (585/1000) så er over halvparten gull (som er gult), så å få det helt hvitt vil ikke være mulig (jeg sier ikke at du påstår det, men det er greit å poengtere). Selvfølgelig er noen legeringer hvitere/gulere enn andre.

Bildene på siden (av de som er i hvittgull) er tydelig desaturated (fjernet farge) så fargen på bildene er derfor misvisende. Det ser man da det ikke er noen farger reflektert i metallet. Hvittgull som ikke er rhodinert kan være pent, for all del, men det er en grunn for at man rhodinerer. At det holder samme farge sier seg egentlig selv da det ikke har rhodiumbelegg som slites av ;)

Designet er heller ikke sånn utpreget spesielt, det er flere som lager smykker i samme stil hvis man ser litt vekk fra de vanligste smykkebutikkene. F.eks. Lene Visholm Design eller Ole Lynggaard. En god del selgere på etsy selger også ringer i samme stil.

TS: Her kan du se et eksempel på forskjellen mellom hvittgull som ikke er rhodinert og platina. Platina er det som er hvitest/lysest på bildet :)

Som sagt så har jag köpt mina ringar från Sandberg pga att jag fick förklarat detta i deras butik i Stockholm, vet inte om det står på hemsidan, det är information jag har av egen erfarenhet och delar därför gärna med mig av detta :) Alla deras ringar är massiva i 18 karats guld, har aldrig påstått att det är "vita" som du menar utan de är betydligt gråare och mörkare än en rhodinerad ring, vilket är precis det jag tycker är väldigt fint!! Jag skrev endast detta inlägg utifrån vad jag tycker är fint, utifrån min personliga smak och erfarenhet med deras smycken i verkligheten, inte utifrån vad som står på hemsidan :)

Jag har själv Ole Lyngaard smycken sen tidigare men blev trött på att se det på varenda kvinna i Oslo och på varenda middag och alla mina väninnor, dessutom tycker jag inte att Sandberg ser ett dugg ut som Lyngaard, mycket tuffare och lekfullt :) Jag har 3 stycken ringar som tillsammans blir en unik kombination, har aldrig sett någon som har likadan, och tvivlar på att jag kommer att göra det :)

Skrevet

Som sagt så har jag köpt mina ringar från Sandberg pga att jag fick förklarat detta i deras butik i Stockholm, vet inte om det står på hemsidan, det är information jag har av egen erfarenhet och delar därför gärna med mig av detta :) Alla deras ringar är massiva i 18 karats guld, har aldrig påstått att det är "vita" som du menar utan de är betydligt gråare och mörkare än en rhodinerad ring, vilket är precis det jag tycker är väldigt fint!! Jag skrev endast detta inlägg utifrån vad jag tycker är fint, utifrån min personliga smak och erfarenhet med deras smycken i verkligheten, inte utifrån vad som står på hemsidan :)

Jag har själv Ole Lyngaard smycken sen tidigare men blev trött på att se det på varenda kvinna i Oslo och på varenda middag och alla mina väninnor, dessutom tycker jag inte att Sandberg ser ett dugg ut som Lyngaard, mycket tuffare och lekfullt :) Jag har 3 stycken ringar som tillsammans blir en unik kombination, har aldrig sett någon som har likadan, och tvivlar på att jag kommer att göra det :)

Jeg har ikke påstått at du skrev at ringene var hvite ".. å få det helt hvitt vil ikke være mulig (jeg sier ikke at du påstår det, men det er greit å poengtere)"

Det er klart at Lyngaard ikke er identisk med Sandberg, men mye er i samme stil (nå nevner jeg ikke kun Lyngaard i mitt forrige innlegg). Disse minner f.eks. veldig om de nederste på denne siden. Å kombinere ringer blir selvfølgelig mer spesielt da det gir et annet uttrykk, og sannsynligheten for at du treffer noen med identisk kombinasjon av ringer er veldig liten, men flere har ring i samme stil :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er ikke forlovet ennå, men har snakket litt med samboer om det og fremtidige ringer :) Har lest litt på nettet og kommet frem til noen spørsmål:

* Materiale: Hvitt gull, stål eller palladium?

Vi ønsker ikke gult gull pga farge og heller ikke platina pga prisen. Da gjenstår hvitt gull, palladium og stål. Jeg har hørt at hvitt gull fort blir slitt og gulner og at det må inn til behandling kanskje så ofte som en gang i året. Palladium skal ligge på omtrent samme pris som hvitt gull, er slitesterkt og krever ikke så mye vedlikehold, men er vanskelig å få tak i. Stål visste jeg ikke at ble brukt engang, men det ser jo likt ut, er meget billig og slitesterkt slik som palladium. Hvilke erfaringer, råd, tips har dere om materialvalg?

Har egentlig ikke visst at stål kan brukes jeg, men det høres jo egentlig ut som et flott alternativ både i forhold til pris, vedlikehold osv.

* To ringer på samme finger?

Vi har snakket om at jeg skal ha forlovelsesring med diamant og han en enkel, glatt ring mens vi er forlovet, når vi gifter oss vil jeg få en enkel, glatt ring i tillegg. Hva er positivt negativt med å ha ringene på samme finger? Må de i så fall være av samme materiale for å ikke slite på hverandre?

Vil tro at det er lurt å ha dem på forskjellige fingre hvis dere velger forlovelsesring i hvitt gull og giftering i stål. Tenker det er logisk at forlovelsesringen slites veldig hvis de ikek er laget for å sitte ved siden av hverandre.

* Flytte forlovelsesringen til den andre hånden?

Hvis det er knyttet utfordringer til å ha ringene på samme finger vil jeg antagelig ha forlovelsesringen på høyre hånd til vi gifter oss og så flytte den over til venstre hånd (for så å ha gifteringen på høyre hånd). Er det noe jeg bør tenke over ved kjøp av ringene i forhold til dette? Er det store kostnader knyttet til å ev måtte tilpasse ringen til den andre hånden?

Jeg vet lite om kostnader knyttet til tilpassing, men vil tro det er en enkel sak å tilpasse en diamantring i hvitt gull når den skal flyttes over.

Puh, dette ble kanskje mye, men håper noen kan hjelpe meg med erfaringer på dette :)

Lykke til med valgene :)

Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Blir spennende når vi bestemmer oss for å ta steget og finne ut hva vi skal velge.. Har blitt

veldig fan av stålringer etterhvert som jeg har lest litt, så kanskje vi ender opp med det :)

TS

Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg lurer på om det er noen her som vet om et sted hvor man kan få kjøpt ringer med gravering på utsiden som ikke koster skjorta? :) Skulle egentlig bruke forlovelsesringen som giftering, men ettersom den er for stor til fingeren nå (har desverre gått drastisk ned i vekt :() så trenger vi nye til bryllupet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...