Gå til innhold

Gifteringer/forlovelsesringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er ikke forlovet ennå, men har snakket litt med samboer om det og fremtidige ringer :) Har lest litt på nettet og kommet frem til noen spørsmål:

* Materiale: Hvitt gull, stål eller palladium?

Vi ønsker ikke gult gull pga farge og heller ikke platina pga prisen. Da gjenstår hvitt gull, palladium og stål. Jeg har hørt at hvitt gull fort blir slitt og gulner og at det må inn til behandling kanskje så ofte som en gang i året. Palladium skal ligge på omtrent samme pris som hvitt gull, er slitesterkt og krever ikke så mye vedlikehold, men er vanskelig å få tak i. Stål visste jeg ikke at ble brukt engang, men det ser jo likt ut, er meget billig og slitesterkt slik som palladium. Hvilke erfaringer, råd, tips har dere om materialvalg?

* To ringer på samme finger?

Vi har snakket om at jeg skal ha forlovelsesring med diamant og han en enkel, glatt ring mens vi er forlovet, når vi gifter oss vil jeg få en enkel, glatt ring i tillegg. Hva er positivt negativt med å ha ringene på samme finger? Må de i så fall være av samme materiale for å ikke slite på hverandre?

* Flytte forlovelsesringen til den andre hånden?

Hvis det er knyttet utfordringer til å ha ringene på samme finger vil jeg antagelig ha forlovelsesringen på høyre hånd til vi gifter oss og så flytte den over til venstre hånd (for så å ha gifteringen på høyre hånd). Er det noe jeg bør tenke over ved kjøp av ringene i forhold til dette? Er det store kostnader knyttet til å ev måtte tilpasse ringen til den andre hånden?

Puh, dette ble kanskje mye, men håper noen kan hjelpe meg med erfaringer på dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke svare på så mye av det du spør om, men kan jo si at det i alle fall i USA er helt vanlig å ha forlovelsesring og giftering på samme finger. Såvidt jeg har hørt, så er det ingen problemer knyttet til å ha ringer av forskjellige metaller på samme finger. Jeg har en forlovelsesring i hvitt gull, men kommer antagelig til å ha en giftering i platina og det virker ikke som om gullsmedene der har noen motforestillinger mot det.

Gjest Spinell
Skrevet

Det er riktignok ingen giftering, men jeg har hatt NTH-ringen i gull og stål i mange år nå, og den har omtrent samme glans nå som da den ble kjøpt.

Ulike metaller har gjerne ulik glans, og jeg synes stålet er "varmere" enn den hvitstrålende glansen i hvitt gull.

Jeg har et par ringer i hvitt gull også, men de brukes sjelden. Den ringen jeg fikk til konfirmasjonen for over 20 år siden er derfor akkurat like fin i dag. Palladium har jeg ingen erfaringer med.

En egenskap ved stålet som kan være både en fordel og en ulempe er at det er ganske hardt. Stålringen min har få riper med tanke på hvor mye og hardt den er brukt. Det er en fordel. Ulempen er hvis man har lett for å henge seg fast i ting, og siden stål ikke gir etter, er faren større for at fingeren gjør det... (Det kan også skje med tradisjonelle gifteringer i gult gull, så for så vidt er det ikke et veldig tungtveiende argument.)

Ang høyre og venstre hånd, så er vanligvis fingrene på høyre hånd noe kraftigere enn på venstre. Hvis ringen skal flyttes over etterhvert, bør du mao prøve den på begge hender og passe på at den ikke blir for stor på noen av sidene. Hvor mye det koster å ta ut/inn en ring avhenger veldig av hvor du spør, hvilket metall det er, om det er steiner i ringen, hvordan steinene er fastspent ++

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er ikke forlovet ennå, men har snakket litt med samboer om det og fremtidige ringer :) Har lest litt på nettet og kommet frem til noen spørsmål:

* Materiale: Hvitt gull, stål eller palladium?

Vi ønsker ikke gult gull pga farge og heller ikke platina pga prisen. Da gjenstår hvitt gull, palladium og stål. Jeg har hørt at hvitt gull fort blir slitt og gulner og at det må inn til behandling kanskje så ofte som en gang i året. Palladium skal ligge på omtrent samme pris som hvitt gull, er slitesterkt og krever ikke så mye vedlikehold, men er vanskelig å få tak i. Stål visste jeg ikke at ble brukt engang, men det ser jo likt ut, er meget billig og slitesterkt slik som palladium. Hvilke erfaringer, råd, tips har dere om materialvalg?

* To ringer på samme finger?

Vi har snakket om at jeg skal ha forlovelsesring med diamant og han en enkel, glatt ring mens vi er forlovet, når vi gifter oss vil jeg få en enkel, glatt ring i tillegg. Hva er positivt negativt med å ha ringene på samme finger? Må de i så fall være av samme materiale for å ikke slite på hverandre?

* Flytte forlovelsesringen til den andre hånden?

Hvis det er knyttet utfordringer til å ha ringene på samme finger vil jeg antagelig ha forlovelsesringen på høyre hånd til vi gifter oss og så flytte den over til venstre hånd (for så å ha gifteringen på høyre hånd). Er det noe jeg bør tenke over ved kjøp av ringene i forhold til dette? Er det store kostnader knyttet til å ev måtte tilpasse ringen til den andre hånden?

Puh, dette ble kanskje mye, men håper noen kan hjelpe meg med erfaringer på dette :)

Har dessverre ikke noe å bidra med her, men er enig med deg ang ringer i gult gull..det er ikke jeg noe glad i heller.

Ringer i stål? Det har jeg ikke hørt om før... Noen med erfaringer der tro?

Skrevet

Jeg hadde også hørt at hvitt gull blir fort slitt og må rhodineres på nytt med jevne mellomrom, helst årlig. Njaeh, har hatt ringene våre i fem år og det er ikke antydning til slitasje.

På den andre siden ble hvitt gull-ringen til ei venninne av meg slitt gul i løpet av noen måneder. Det kan virke som om man får det man betaler for. Deres var den billigste i butikken, våre kostet oppunder ti tusen (men vi fikk dem på salg :gjeiper: )

Vi vurderte jernringer, som de gamle romerne brukte, men det ble ikke helt sånn... Stål tror jeg ikke vi fant, men det ville i hvert fall jeg gjerne hatt. Jeg har en ikke-giftering av stål nå som jeg synes har nydelig farge og som holder seg bra.

Skrevet

Jeg hadde også hørt at hvitt gull blir fort slitt og må rhodineres på nytt med jevne mellomrom, helst årlig. Njaeh, har hatt ringene våre i fem år og det er ikke antydning til slitasje.

På den andre siden ble hvitt gull-ringen til ei venninne av meg slitt gul i løpet av noen måneder. Det kan virke som om man får det man betaler for. Deres var den billigste i butikken, våre kostet oppunder ti tusen (men vi fikk dem på salg :gjeiper: )

Vi vurderte jernringer, som de gamle romerne brukte, men det ble ikke helt sånn... Stål tror jeg ikke vi fant, men det ville i hvert fall jeg gjerne hatt. Jeg har en ikke-giftering av stål nå som jeg synes har nydelig farge og som holder seg bra.

Takk for svarene så langt :)

Jeg syns også stålringene har en finere farge enn de i hvitt gull. Også er de jo utrolig slitesterke og nesten helt vedlikeholdsfrie.. I tillegg koster de jo minimalt i forhold til for eksempel platina (de jeg har sett koster ca 500 kr pr stk).

Tenker kanskje dette kan være et godt alternativ til hvitt gull og så heller legge med penger i en flott diamant-/forlovelsesring :) Eller?

Det er nok ikke veldig vanlig å bruke stål og tenker kanskje det er en grunn til det som jeg ikke er klar over? Vet for lite om det..

TS

Gjest navnelapp
Skrevet

Platina har mykje mjukare overflate enn gull, og blir dermed fortare slitt. Å ha ein platinaring saman med ein annan ring vart eg fråråda hos gullsmeden.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svarene så langt :)

Jeg syns også stålringene har en finere farge enn de i hvitt gull. Også er de jo utrolig slitesterke og nesten helt vedlikeholdsfrie.. I tillegg koster de jo minimalt i forhold til for eksempel platina (de jeg har sett koster ca 500 kr pr stk).

Tenker kanskje dette kan være et godt alternativ til hvitt gull og så heller legge med penger i en flott diamant-/forlovelsesring :) Eller?

Det er nok ikke veldig vanlig å bruke stål og tenker kanskje det er en grunn til det som jeg ikke er klar over? Vet for lite om det..

TS

Tror ikkje det er noen annen grunn til at folk heller kjøper gull enn status.. Er kanskje ikkje så "flott" for mange å ha ringer i stål som ringer i gull? Personlig syns jeg stål høres genialt ut

Skrevet

Jeg blir helt sentimental her og gjør meg noen tanker om hvor sterkt og varig stål er og derfor er det kjempepassende som giftering. :sjenert:

Så jeg er på Team Stål, heier veldig og skulle nesten ønske vi hadde lagt litt mer energi i å se etter stålringer da vi skulle gifte oss. Jeg googla litt nå og begynte nesten å sikle.

Vi har kjempefine ringer i hvitt gull, altså. Angrer ikke, ble bare litt revet med.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ett sett i hvitt gull, det ble kjøpt som sett på Tiffanys og hører derfor sammen. Forlovelsesringen er en enstens diamantring, så har jeg gifteringen som er en enkel ring, og morgengaven som er et diamantbånd (diamanter rundt hele ringen). Så jeg har en stabel med tre ringer på samme hand.

Jeg har de inne til oppussing ca hvert 3. år, det holder. Det stemmer at de gulner litt etterhvert, og det blir skraper i dem. Det å ha de på samme hand er ikke noe problem, men da bør man kanskje være sikker på at de passer sammen.

Han brukte ikke forlovelsesring, det ser jeg også er vanlig blant venninner som får enstensring. Han har en enkel ring i stål. Den er slitesterk, så den har ikke vært inne til oppussing.

Dersom du vil ha ringene på ulik hand hadde jeg kjøpt en ring som passer til venstre hand i utgangspunktet, det er jo ingen vits i å kjøpe for så å stramme inn. Det er en unødvendig kostnad, du risikerer at det ikke kan gjøres, og du risikerer at du ikke kan justere størrelsen i fremtiden fordi det allerede er gjort.

Skrevet

Jeg har forlovelsesring i hvitt gull som jeg har hatt i 7 år nå, uten å få den behandlet. Innsiden er litt slitt, og hadde nok hatt godt av å bli rhodinert, oversiden, hvor diamantene sitter, er fortsatt like fin. Har man en vanlig giftering hvor alle sider blir like mye slitt er det nok viktigere å få dem behandlet oftere. Stål hørtes egentlig veldig fint ut. Har ikke hørt om gifteringer i stål før.

Skal du ha begge ringene på samme finger så er det lurt at du passer sammen. I Sverige er det ganske vanlig at man kjøper alle tre ringene samlet som et sett. Men man kan fint ha to forskjellige ringer også, det er det du selv som bestemmer.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du vil ha ringene på ulik hand hadde jeg kjøpt en ring som passer til venstre hand i utgangspunktet, det er jo ingen vits i å kjøpe for så å stramme inn. Det er en unødvendig kostnad, du risikerer at det ikke kan gjøres, og du risikerer at du ikke kan justere størrelsen i fremtiden fordi det allerede er gjort.

Godt poeng!

Det vil ikke være litt rart at jeg har forlovelsesring på venstre hånd mens mannen har den på høyre da? Eller det er kanskje noe bare jeg selv tenker over..

TS

Gjest Starlit
Skrevet

Jeg har kombinasjon av forlovelsesring/giftering (Da jeg skal bruke den til giftering senere).

Ringen er av hvitt gull med 3 diamanter på:) Men skal få to stener til når vi gifter oss.

Prisen på ringen vil da komme på ca 18.000

Dette er dyrt i seg selv, men har ei veninne som fikk en ring til 50.000 :S

Smak og behag når det kommer til pris..

Skrevet

Godt poeng!

Det vil ikke være litt rart at jeg har forlovelsesring på venstre hånd mens mannen har den på høyre da? Eller det er kanskje noe bare jeg selv tenker over..

TS

Alle som er forlovet legger alt for mye i det, uansett om det er ringer eller hva som helst annet ;) Det er ingen andre som tenker over hvor dere har ringene, hvordan de er, og om dere har ring i det hele tatt. Som jeg skrev over, det vanligste i min gjeng er at mennene ikke har ring overhodet, og at det er omtrent 50-50 om man har ring på høyre eller venstre hand.

Skrevet

Kom over at stål er vanskelig å endre størrelsen på, sånn apropos å skifte hånd.

Skrevet

Takker igjen for svar :)

Ligger nok mye sant i at det er få andre som bryr seg om hva vi bestemmer oss for ang. ringer, så vi kan jo egentlig gjøre akkurat som vi vil :) Veldig nyttige kommentarer på materialvalg osv.

Oi, ser jeg har glemt bort Anonym-knappen i det ene innlegget her :P Jaja, da får jeg håpe nysgjerrige venninner som følger med lar være å snakke om forlovelsesplaner ;)

TS

Skrevet

Kom over at stål er vanskelig å endre størrelsen på, sånn apropos å skifte hånd.

Det kunne jeg egentlig tenke meg..

Min kjære kusine svulmet fullstendig opp i fingrene når hun skulle ha minstemann og måtte få fjernet ringen hos gullsmeden. Hvordan er det da om noe skulle skje og jeg ikke får stålringen av fingeren..? Er vel antagelig ikke bare-bare siden materialet er så sterkt.

Kommer ikke til å flytte den ev. stålringen (gifteringen) over på den andre hånda.. Det vil i så fall gjelde forlovelses-/diamantringen som gjerne kan være av et annet materiale :)

TS

Skrevet (endret)

Det stemmer. Stainless steel er vanskeligere å jobbe med sånn sett enn f.eks. hvittgull. De kan reguleres, men det er vanskeligere og du kan oppleve at gullsmeder ikke vil gjøre det. Om ringen har stein tviler jeg på at den kan reguleres i det hele tatt. Lasergravering er forresten best når det kommer til gravering av stainless steel.

Det har heller ikke samme "shine" som hvittgull, og man ser at det er stainless steel (som ikke nødvendigvis er negativt hvis det er det man vil ha). Som giftering ville jeg ikke valgt det, men kunne hatt det som et billig alternativ til forlovelsesring til mannen, men dette er selvfølgelig kun min personlige mening :)

Platina er et hvitt metall og blir ikke gult. Platina er som regel dobbelt så dyrt som hvittgull, og det holder seg bedre ved at det ikke slites på samme måte som gull. Med tanke på allergi så er det flere folk som reagerer på hvittgull enn platina, men med palladiumhvittgull (som vi har i Norge) så er det oftest ikke et problem.

Grunnen til at noen hvittgullringer er gulere enn andre (når rhodiumbelegget slites av) er at legeringen varierer. Hvor fort rhodiumbelegget slites av kommer an på bruken, og der er jo ringer mye mer utsatt enn andre smykker.

Jeg ville uansett unngått å bytte ringen over til den andre hånden da det ofte medfører unødvendig kostnad i regulering (mange har litt større ringstørrelse på høyre enn på venstre hånd). Å ha flere ringer på en finger er ikke et problem, og det finnes ringer som er laget slik at de passer sammen med f.eks. en ensteinring (google ring wrap). Da er ringene mindre utsatt for å slite på hverandre. Det er ikke vanlig i Norge, men en gullsmed vil kunne lage det til deg eller man kan bestille fra nett.

Om dere har råd til det ville jeg gått for platina. Det trenger også vedlikehold siden det ripes og blir matt over tid, men fargen er hvit. Platina er også sjeldnere enn gull.

Til de som er redd for at stainless steel ringen ikke kan fjernes dersom det skulle skje noe så skal det ikke være et problem. Det er spesielle verktøy som brukes til dette, og om ikke gullsmeden (de har nok oftest kun en vanlig) har det så har sykehuset/legevakten det. Siden metallet er så sterkt er det også lite sannsynlig at noe skjer som gjør at ringen blir bøyd ut av sin originale form og trenger kutting, men det er jo klart at ting kan skje som med alt annet.

Endret av Eld
  • Liker 1
Skrevet

Det stemmer. Stainless steel er vanskeligere å jobbe med sånn sett enn f.eks. hvittgull. De kan reguleres, men det er vanskeligere og du kan oppleve at gullsmeder ikke vil gjøre det. Om ringen har stein tviler jeg på at den kan reguleres i det hele tatt. Lasergravering er forresten best når det kommer til gravering av stainless steel.

Det har heller ikke samme "shine" som hvittgull, og man ser at det er stainless steel (som ikke nødvendigvis er negativt hvis det er det man vil ha). Som giftering ville jeg ikke valgt det, men kunne hatt det som et billig alternativ til forlovelsesring til mannen, men dette er selvfølgelig kun min personlige mening :)

Platinum er et hvitt metall og blir ikke gult. Platinum er som regel dobbelt så dyrt som hvittgull, og det holder seg bedre ved at det ikke slites på samme måte som gull. Med tanke på allergi så er det flere folk som reagerer på hvittgull enn platinum, men med palladiumhvittgull (som vi har i Norge) så er det oftest ikke et problem.

Grunnen til at noen hvittgullringer er gulere enn andre (når rhodiumbelegget slites av) er at legeringen varierer. Hvor fort rhodiumbelegget slites av kommer an på bruken, og der er jo ringer mye mer utsatt enn andre smykker.

Jeg ville uansett unngått å bytte ringen over til den andre hånden da det ofte medfører unødvendig kostnad i regulering (mange har litt større ringstørrelse på høyre enn på venstre hånd). Å ha flere ringer på en finger er ikke et problem, og det finnes ringer som er laget slik at de passer sammen med f.eks. en ensteinring (google ring wrap). Da er ringene mindre utsatt for å slite på hverandre. Det er ikke vanlig i Norge, men en gullsmed vil kunne lage det til deg eller man kan bestille fra nett.

Om dere har råd til det ville jeg gått for platina. Det trenger også vedlikehold siden det ripes og blir matt over tid, men fargen er hvit. Platina er også sjeldnere enn gull.

Til de som er redd for at stainless steel ringen ikke kan fjernes dersom det skulle skje noe så skal det ikke være et problem. Det er spesielle verktøy som brukes til dette, og om ikke gullsmeden (de har nok oftest kun en vanlig) har det så har sykehuset/legevakten det. Siden metallet er så sterkt er det også lite sannsynlig at noe skjer som gjør at ringen blir bøyd ut av sin originale form og trenger kutting, men det er jo klart at ting kan skje som med alt annet.

Takk for flott svar :)

Skal ikke ha noen stener/diamanter i, men ser utfordringen med regulering senere.. Er vel nokså vanlig å måtte regulere størrelsen på ringen i løpet av livet?

Tror ikke vi ønsker å bruke så mye penger som platina krever, men ser det er et veldig godt alternativ :)

TS

Skrevet (endret)

Hvor står det at de ikke rhodinerer? Hvor mange karat er det? Om det er 14ct (585/1000) så er over halvparten gull (som er gult), så å få det helt hvitt vil ikke være mulig (jeg sier ikke at du påstår det, men det er greit å poengtere). Selvfølgelig er noen legeringer hvitere/gulere enn andre.

Bildene på siden (av de som er i hvittgull) er tydelig desaturated (fjernet farge) så fargen på bildene er derfor misvisende. Det ser man da det ikke er noen farger reflektert i metallet. Hvittgull som ikke er rhodinert kan være pent, for all del, men det er en grunn for at man rhodinerer. At det holder samme farge sier seg egentlig selv da det ikke har rhodiumbelegg som slites av ;)

Designet er heller ikke sånn utpreget spesielt, det er flere som lager smykker i samme stil hvis man ser litt vekk fra de vanligste smykkebutikkene. F.eks. Lene Visholm Design eller Ole Lynggaard. En god del selgere på etsy selger også ringer i samme stil.

TS: Her kan du se et eksempel på forskjellen mellom hvittgull som ikke er rhodinert og platina. Platina er det som er hvitest/lysest på bildet :)

Innlegg redigert,

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...