AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #1 Skrevet 16. april 2012 Hei Er det mulig å få seg jobb i utlandet uten fullført vgs?
Dolce Skrevet 16. april 2012 #2 Skrevet 16. april 2012 Hvilket land? Hvilken type jobb? (Tror ikke du kan forvente deg så mange konstruktive svar så lenge du gir så få opplysninger.) Men i utgangspunktet: Det er ikke noe "krav" til fullført vgs i utlandet...
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #3 Skrevet 16. april 2012 Ts her. Samme hvilket land, bare jeg har råd til å leve der Personlige ting har stått i veien for meg, så jeg har ikke fått fullført vgs. Men tross det, så er jeg god til å arbeide, men jeg har lite erfaring. Men alle må jo begynne en plass
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #4 Skrevet 16. april 2012 Det er nok mulig, men du må huske på at typisk ufaglærte jobber i utlandet ofte er mye dårligere betalt enn i Norge. I mange land har jeg sett ned mot halvparten av lønnsnivået i Norge, dette kan også gjelde i Europeiske land. Ja, levekostnadene er også lavere, men gjerne ikke så mye som halvparten, dermed blir differansen ofte i ens disfavær i en ufaglært jobb i utlandet.
Måndagsbarn Skrevet 16. april 2012 #5 Skrevet 16. april 2012 (endret) Hei TS! Jeg var i dine sko, men hadde hatt en del jobber før jeg flyttet til utlandet. Jeg har jobbet med kundeservice, som servitør, i butikk, som saksbehandler og resepsjonist; og reiste til utlandet for å jobbe med kundeservice og administrative oppgaver i et stort finansfirma. Nå er jeg ansvarlig for "landet mitt" i et annet firma og driver med markedsføring, oversettelser, sosiale medier og kommunikasjon med landsansvarlige og butikkansatte i Norge En spennende og læringsrik jobb som jeg aaaaldri ville fått hjemme; de fleste som har min stilling er utdannet innen markedsføring, som oversettere og/eller innenfor copywriting/pr o.l. - men det er ikke så mange nordmenn å få tak i overalt Let litt rundt, min erfaring er at det er utrolig vanskelig å finne gode norske oversettere i norden/nordeuropa; så om du er flink til å skrive norsk (selv om du ikke har VGS) er det gode muligheter. Lykke til! Edit: Når det gjelder lønn etc vil jeg påpeke at jeg har det mye bedre her jeg er nå, mtp at både husleie og levekostnader er så enormt mye lavere enn i Norge. Som aleneboende i Oslo er prisen for å leve helt vanvittig, og kan neppe sammenlignes med mye annet.. Jobben min er ikke voldsomt godt betalt, mye lavere enn den jeg hadde i Norge, men jeg har desidert mer penger igjen ved månedsslutt enn jeg noensinne hadde i Oslo. Spesielt det å spise godt og sunt er voldsomt dyrt i Norge idag, mens her jeg bor er det rimelig og jeg må ikke gå 2 av 4 uker i måneden på makaroni/nudler for å ha råd til å gå på kino 1 kveld f.eks. Her har jeg faktisk råd til begge deler og får endene til å møtes uten problemer Endret 16. april 2012 av frøkenfryd
AnonymBruker Skrevet 16. april 2012 #6 Skrevet 16. april 2012 Ts her Skjønner det at jeg kommer til å tjene mye lavere i utlandet enn i Norge,men jeg tror også at jeg kommer til å trives mye bedre i utlandet enn i Norge også Frøkenfryd: så spennende å lese om dine erfaringer! nå ble jeg gira Du har jo virkelig vært heldig også da kjekt ¨å høre at du trives i utlandet. Håper at jeg blir like heldig som deg
Gjest Linaria Skrevet 16. april 2012 #7 Skrevet 16. april 2012 Dersom du snakker språket i landet du flytter til har du større muligheter, men husk også at det er mye lettere å få jobb og bedre arbeidsforhold i Norge enn i en del andre land. Det er en grunn til at det kommer så mange arbeidsinnvandrere hit. Hvor har du tenkt på å flytte? Er utrolig stor forskjell fra land til land. Vil f. eks. ikke anbefale Spania, Hellas eller Island for tida. Det høres spennende ut da! Jeg har selv utrolig lyst til å gjøre det, men blir nok å fullføre skole først for min del, også be om at situasjonen på Island blir bedre, for det er bare dit jeg vil dra.
Måndagsbarn Skrevet 16. april 2012 #8 Skrevet 16. april 2012 Ts her Skjønner det at jeg kommer til å tjene mye lavere i utlandet enn i Norge,men jeg tror også at jeg kommer til å trives mye bedre i utlandet enn i Norge også Frøkenfryd: så spennende å lese om dine erfaringer! nå ble jeg gira Du har jo virkelig vært heldig også da kjekt ¨å høre at du trives i utlandet. Håper at jeg blir like heldig som deg Det er absolutt mulig for deg også! De leter også ofte etter kundeservicemedarbeidere i utlandet, også til norske bedrifter. Hvor kunne du i utgangspunktet tenke deg å jobbe/bo? NAV har en egen side der man kan finne jobber i utlandet. Råder deg til å sjekke ut den! Det er alltid spennende å komme seg litt ut i verden, uansett er det en god erfaring. Jeg har vært veldig heldig, men har også jobbet masse for å finne "riktig" sted og jobb. Ikke gi opp om den første jobben du finner ikke er rett - det kan være ensomt og tungt å være "innvandrer" og mistrives. Men stå på, så finner du noe som passer:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå