Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Er det mulig å få seg jobb i utlandet uten fullført vgs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket land? Hvilken type jobb?

(Tror ikke du kan forvente deg så mange konstruktive svar så lenge du gir så få opplysninger.)

Men i utgangspunktet: Det er ikke noe "krav" til fullført vgs i utlandet...

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Samme hvilket land, bare jeg har råd til å leve der :)

Personlige ting har stått i veien for meg, så jeg har ikke fått fullført vgs. Men tross det, så er jeg god til å arbeide, men jeg har lite erfaring. Men alle må jo begynne en plass :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok mulig, men du må huske på at typisk ufaglærte jobber i utlandet ofte er mye dårligere betalt enn i Norge. I mange land har jeg sett ned mot halvparten av lønnsnivået i Norge, dette kan også gjelde i Europeiske land. Ja, levekostnadene er også lavere, men gjerne ikke så mye som halvparten, dermed blir differansen ofte i ens disfavær i en ufaglært jobb i utlandet.

Skrevet (endret)

Hei TS!

Jeg var i dine sko, men hadde hatt en del jobber før jeg flyttet til utlandet. Jeg har jobbet med kundeservice, som servitør, i butikk, som saksbehandler og resepsjonist; og reiste til utlandet for å jobbe med kundeservice og administrative oppgaver i et stort finansfirma.

Nå er jeg ansvarlig for "landet mitt" i et annet firma og driver med markedsføring, oversettelser, sosiale medier og kommunikasjon med landsansvarlige og butikkansatte i Norge :) En spennende og læringsrik jobb som jeg aaaaldri ville fått hjemme; de fleste som har min stilling er utdannet innen markedsføring, som oversettere og/eller innenfor copywriting/pr o.l. - men det er ikke så mange nordmenn å få tak i overalt :)

Let litt rundt, min erfaring er at det er utrolig vanskelig å finne gode norske oversettere i norden/nordeuropa; så om du er flink til å skrive norsk (selv om du ikke har VGS) er det gode muligheter.

Lykke til!

Edit:

Når det gjelder lønn etc vil jeg påpeke at jeg har det mye bedre her jeg er nå, mtp at både husleie og levekostnader er så enormt mye lavere enn i Norge. Som aleneboende i Oslo er prisen for å leve helt vanvittig, og kan neppe sammenlignes med mye annet..

Jobben min er ikke voldsomt godt betalt, mye lavere enn den jeg hadde i Norge, men jeg har desidert mer penger igjen ved månedsslutt enn jeg noensinne hadde i Oslo. Spesielt det å spise godt og sunt er voldsomt dyrt i Norge idag, mens her jeg bor er det rimelig og jeg må ikke gå 2 av 4 uker i måneden på makaroni/nudler for å ha råd til å gå på kino 1 kveld f.eks. Her har jeg faktisk råd til begge deler og får endene til å møtes uten problemer :)

Endret av frøkenfryd
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Skjønner det at jeg kommer til å tjene mye lavere i utlandet enn i Norge,men jeg tror også at jeg kommer til å trives mye bedre i utlandet enn i Norge også :)

Frøkenfryd: så spennende å lese om dine erfaringer! nå ble jeg gira :)

Du har jo virkelig vært heldig også da :) kjekt ¨å høre at du trives i utlandet. Håper at jeg blir like heldig som deg :)

Gjest Linaria
Skrevet

Dersom du snakker språket i landet du flytter til har du større muligheter, men husk også at det er mye lettere å få jobb og bedre arbeidsforhold i Norge enn i en del andre land.

Det er en grunn til at det kommer så mange arbeidsinnvandrere hit.

Hvor har du tenkt på å flytte? Er utrolig stor forskjell fra land til land. Vil f. eks. ikke anbefale Spania, Hellas eller Island for tida.

Det høres spennende ut da! Jeg har selv utrolig lyst til å gjøre det, men blir nok å fullføre skole først for min del, også be om at situasjonen på Island blir bedre, for det er bare dit jeg vil dra.

Skrevet

Ts her

Skjønner det at jeg kommer til å tjene mye lavere i utlandet enn i Norge,men jeg tror også at jeg kommer til å trives mye bedre i utlandet enn i Norge også :)

Frøkenfryd: så spennende å lese om dine erfaringer! nå ble jeg gira :)

Du har jo virkelig vært heldig også da :) kjekt ¨å høre at du trives i utlandet. Håper at jeg blir like heldig som deg :)

Det er absolutt mulig for deg også! De leter også ofte etter kundeservicemedarbeidere i utlandet, også til norske bedrifter.

Hvor kunne du i utgangspunktet tenke deg å jobbe/bo?

NAV har en egen side der man kan finne jobber i utlandet. Råder deg til å sjekke ut den!

Det er alltid spennende å komme seg litt ut i verden, uansett er det en god erfaring.

Jeg har vært veldig heldig, men har også jobbet masse for å finne "riktig" sted og jobb. Ikke gi opp om den første jobben du finner ikke er rett - det kan være ensomt og tungt å være "innvandrer" og mistrives. Men stå på, så finner du noe som passer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...