Gå til innhold

15-åringer trenger da ikke barnevakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så mange filmer og tv-serier fra USA der nesten voksne barn blir behandlet som barn? Jeg har sett det flere ganger at 14-15-16 åringer må ha barnevakt, jeg har sett 18-åringer som får husarrest og som må spørre om lov til ditt og datt, f-eks dra på en fest. Dette er helt fjernt for meg og har selv aldri opplevd noe sånt hverken for meg eller i nærmiljøet. Hadde jo selvsagt husregler da jeg var 18, men bortsett fra det så gjorde jeg som jeg ville så lenge det var innenfor norsk lov.

Er dette noe som er vanlig i USA eller det kun på film?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok litt an på barnets modenhet også. Noen 15-åringer ville feks. satt igang rølpefest så fort foreldrene var ute av huset...

AnonymBruker
Skrevet

Vell, jeg var 12 år gammel første gangen jeg var hjemme alene. Var hjemme alene med hunden min mens mamma og pappa var på ferie. Null problem i min verden. Men nå har det seg slik at jeg kommer ifra en liten bygd på landet, og ikke en storby. :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri latt tenåringen være hjemme alene i en helg. Ikke fordi jeg ikke stoler på tenåringen, men fordi jeg ikke stoler på tenåringens omgangskrets og Facebook. Og jeg ønsker ikke å komme hjem til et hus som er vandalisert av pøbel som har stormet huset.

Om en 18-åring fortsatt bor hos foreldrene sine, så er det faktisk foreldrene som bestemmer reglene (til en viss grense) og i verste fall kan husarrest være en adekvat reaksjon også for såpass store "barn".

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært borti at barn i 16-17 årsalderen har måttet ha "barnevakt" etter å ha dummet seg ut da de fikk være alene. Ikke urimelig i det hele tatt, i mine øyne.

Skrevet (endret)

Noen 15-åringer trenger ikke barnevakt, imens andre trenger det. Ikke nødvendigvis fordi 15-åringen ikke klarer seg selv en helg, men fordi enkelte 15-åringer er troende til å invitere alle bekjente til "hjemme-alene-fest" med dertil vandalisering og rasering av huset.

I enkelte tilfeller så kan jeg også se grunn til å bruke "husarrest" på en 18-åring. I mine øyne er påvist narkobruk en slik grunn.

Endret av SmallTalk
  • Liker 1
Skrevet

Jeg fikk ikke lov til å være hjemme alene en hel helg da jeg var 15, tror ikke det skjedde før jeg ble 16-17 år gammel. Men jeg har aldri fått husarrest, tror ikke det ble praktisert hos oss i det hele tatt. Det ble da folk av oss også ;)

Men generelt har jeg inntrykk (fra film og tv) av at amerikanerne er veldig konservative og strenge når det kommer til ungdommen. Alle disse date-reglene, for eksempel, og dette med kyskhetsløfte og at foreldrene legger seg veldig opp i dette. Jeg synes det virker mot sin hensikt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I noen amerikanske stater har de jo til og med "curfew" som forhindrer ungdom under 18 å gå ute etter 23:00. De er nok generelt strengere på slike ting enn i Norge, tipper det kan komme av at amerikanere (for å generalisere) er mer konservative enn nordmenn, og at det pleier å være roligere og tryggere her enn det gjerne er der.

Her flytter jo mange 15- og 16-åringer for seg selv, noe som ikke er like vanlig i USA. For "våre" 15/16-åringer som skal flytte for seg selv, tror jeg at det er positivt at de har fått prøvd seg alene noen helger før de flytter. Var selv alene hjemme flere helger fra jeg var 12, men jeg kommer fra et småsted hvor alle kjenner alle i tillegg til at jeg var til å stole på. Nøkkelordet er kanskje tillit, og det er absolutt ikke alle 12- eller 15-åringer jeg tror man kan stole på.

• Liker 1
Skrevet

Var hjemme alene fra jeg begynte på skolen, gikk hjem sammen med venninner og som oftest alene hjemme til mor kom hjem fra jobb i 15-16tiden. Ringte alltid når jeg hadde kommet hjem og hvis jeg skulle være med andre hjem eller ha besøk ble dette avtalt dagen før mellom foreldrene så klart. Når jeg ble 14, og flyttet til far fikk jeg ikke være hjemme alene i det hele tatt, måtte være med dem OVERALT!! Måtte være hjemme seinest kl.00.00 enten det var hverdag, ferie, helg. Må legge til at jeg ALDRI brøt en eneste regel, eller gjorde noe galt, var rett og slett et englebarn! Flyttet ut som 17 åring og selv når jeg var der på "besøk" etter fylte 20 år, måtte jeg være tilbake fra fest innen kl.02!!! Jeg ønsker å vise mine fremtidige barn at jeg stoler på dem og visa verca, så de skal få være hjemme alene med visse regler og ansvar!

AnonymBruker
Skrevet

Her hadde 15-åringen "barnevakt" i form av å ligge over hos kamerater eller å være hos faren sin. Jeg forlot ikke hjemme mitt en hel helg og en tenåring alene. Joda, jeg vet at tenåringen ikke hadde sultet i hjel ved siden av brødboksen og hadde nytt alenetiden, men jeg vet også hvor kjapt ting kan gå over styr. At noen er alene hjemme spres kjapt.

Her fikk 18-åringen først ha huset for seg selv en lørdagskveld på bursdagsfeiringen sin. Vi voksne kom da hjem tidlig kl. ett.

Jeg hadde aldri gitt 18-åringen min husarrest, men her blir det gitt klar beskjed om at så lenge de bor hjemme så må visse regler følges. Det betyr at man må gi beskjed om man ikke kommer hjem, ikke skal ha middag og at det må spørres før det er ok med overnattingsbesøk. Ene og alene fordi vi bor flere i husstanden og aldri om jeg som mamma bare kan bli borte en natt. Vi har visse forpliktelser når vi bor i samme hus. Det har ikke noe med barn og voksen å gjøre. Bare at vi bor i sammen.

Skrevet

Jeg må vel si at det er mye i USA som ikke henger helt på greip for min del.

Du kan kjøre bil fra du er 16 - men du kan ikke kjøpe deg en øl før du er 21?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I noen amerikanske stater har de jo til og med "curfew" som forhindrer ungdom under 18 å gå ute etter 23:00. De er nok generelt strengere på slike ting enn i Norge, tipper det kan komme av at amerikanere (for å generalisere) er mer konservative enn nordmenn, og at det pleier å være roligere og tryggere her enn det gjerne er der.

Her flytter jo mange 15- og 16-åringer for seg selv, noe som ikke er like vanlig i USA. For "våre" 15/16-åringer som skal flytte for seg selv, tror jeg at det er positivt at de har fått prøvd seg alene noen helger før de flytter. Var selv alene hjemme flere helger fra jeg var 12, men jeg kommer fra et småsted hvor alle kjenner alle i tillegg til at jeg var til å stole på. Nøkkelordet er kanskje tillit, og det er absolutt ikke alle 12- eller 15-åringer jeg tror man kan stole på.

Slik var det for meg også, første helg alene var jeg 12, med godt nettverk om det skulle være noe. Fra jeg var 15 bodde jeg alene, men jeg var unormalt ordentlig av meg...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stoler ikke på alle mine barn sine venner, og velger heller å la en venninne eller søster bo her med de om jeg skal vekk. Det handler om å ikke utsette de unge for mer enn de kan klare, og jeg har sett boliger etter hjemmealenefester og har ingen planer på å utsette meg selv eller mine barn for slike ting.

Skrevet

På tv serier i USA gir man jo voksne mennsker husarrest'

Bare se på den serien Fresh Prince of Bel-Air hun elsdte datteren var i 20 årene og faren ga henne husarrest

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg har vært borti at barn i 16-17 årsalderen har måttet ha "barnevakt" etter å ha dummet seg ut da de fikk være alene. Ikke urimelig i det hele tatt, i mine øyne.

Hva skal de gjøre den her dagen da tenåringen fyller 18år?

Skrevet

Jeg må vel si at det er mye i USA som ikke henger helt på greip for min del.

Du kan kjøre bil fra du er 16 - men du kan ikke kjøpe deg en øl før du er 21?

Aldersgrense på og kjøpe ØL og kjøre bil er forskjellig fra stat til stat

Skrevet

Hva skal de gjøre den her dagen da tenåringen fyller 18år?

Vel, da er de myndige. Frem til da holder jeg med foreldrene i å ha regler.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri latt tenåringen være hjemme alene i en helg. Ikke fordi jeg ikke stoler på tenåringen, men fordi jeg ikke stoler på tenåringens omgangskrets og Facebook. Og jeg ønsker ikke å komme hjem til et hus som er vandalisert av pøbel som har stormet huset.

Om en 18-åring fortsatt bor hos foreldrene sine, så er det faktisk foreldrene som bestemmer reglene (til en viss grense) og i verste fall kan husarrest være en adekvat reaksjon også for såpass store "barn".

Vel... Etter Norsk lov så er en 18-åring myndig. Så foreldre kan bestemme husregler, ja, men de har ingen myndighet til å gi en juridisk sett voksen person husarrest. Som foreldre kan man nekte at det blir arrangert fest, men man kan ikke nekte dem å dra på fest andre steder. Ei heller kan man forlange at en 18-åring skal være hjemme til et visst tidspunkt.

Hilsen mor til 18-åring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel... Etter Norsk lov så er en 18-åring myndig. Så foreldre kan bestemme husregler, ja, men de har ingen myndighet til å gi en juridisk sett voksen person husarrest. Som foreldre kan man nekte at det blir arrangert fest, men man kan ikke nekte dem å dra på fest andre steder. Ei heller kan man forlange at en 18-åring skal være hjemme til et visst tidspunkt.

Hilsen mor til 18-åring.

Men du kan nekte ham/henne å være full i ditt hjem.

• Liker 2
Skrevet

Men du kan nekte ham/henne å være full i ditt hjem.

Lønner det seg da? Er det ikke bedre at ungdommen kommer full hjem og sover ut rusen, enn at de sover ut rusen i ei grøft og fryser ihjel/blir voldtatt/skadet på annet vis?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...