Gå til innhold

Bestille på nett for under 200 kr

Anbefalte innlegg

Gjest Swipper
Skrevet (endret)

Skal bestille noe greier på nettet og tenkte å bestille flere pakker til verdi under 200 kr slik at jeg slipper å betale toll. Så ble jeg plutselig usikker på om frakten er inkl. i de 200 kr. Eller kan jeg bestille varer for 200 kr også frakten i tillegg (tot. 239 kr) og slippe tollen?

Edit: Skrivefeil.

Endret av Swipper
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frakt kommer utenom. Så lenge varen i seg selv koster under 200 betaler du ikke toll.

Gjest Swipper
Skrevet

Frakt kommer utenom. Så lenge varen i seg selv koster under 200 betaler du ikke toll.

Takk :)

Skrevet

Frakten er ikke regnet inklusiv i varekjøp når dette regnes som den 200 kr grensen for varer. Muligens jeg tar feil,men har iallefall ikke skjedd meg når jeg har handlet på Ebay.

Skrevet

Sikkert blitt sagt hundre ganger, men er fortsatt verdt å nevne: De fleste varer tollfrie. Det dere snakker om her er moms. Det er ikke det samme.

Det er kun varens verdi som avgjør hvorvidt man må betale moms heller ikke. Hvis denne verdien passerer 200 kroner skal man imidlertid betale moms av hele transaksjonsbeløpet, inkludert frakt.

Gjest Swipper
Skrevet

Supert! Litt dumt at grensen kun er på 200 kr. Er ikke altfor mye man får kjøpt som ligger under det beløpet.

• Liker 1
Gjest Swipper
Skrevet

Sikkert blitt sagt hundre ganger, men er fortsatt verdt å nevne: De fleste varer tollfrie. Det dere snakker om her er moms. Det er ikke det samme.

Det er kun varens verdi som avgjør hvorvidt man må betale moms heller ikke. Hvis denne verdien passerer 200 kroner skal man imidlertid betale moms av hele transaksjonsbeløpet, inkludert frakt.

My bad! Da har vi fått det oppklart hvertfall :)

Skrevet

Supert! Litt dumt at grensen kun er på 200 kr. Er ikke altfor mye man får kjøpt som ligger under det beløpet.

Er jo litt av poenget. Norske forhandlere må betale moms, så hadde gitt utenlandske aktører en spinnvill fordel om de slapp.

Skrevet

Jeg tenker automatisk 'klær' når det gjelder bestilling fra utland, og da er det meste tollbelagt...

Gjest Swipper
Skrevet

Er jo litt av poenget. Norske forhandlere må betale moms, så hadde gitt utenlandske aktører en spinnvill fordel om de slapp.

Ja, selvfølgelig. Forstår godt at det er sånn, det er vel heller det at man alltid skulle hatt ting billigere.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig. Forstår godt at det er sånn, det er vel heller det at man alltid skulle hatt ting billigere.

At vi må ha en grense er klart, men når grensa har vært uendret siden loven ble laget er det noe galt et sted.

200 kr vil tilsvare ca 1000 om man regner om til dagens kroneverdi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...