Porcelain Skrevet 19. april 2012 #21 Skrevet 19. april 2012 Absolutt uenig med siste AB, vel så relevant med de språklige fordypningsemnene. Jeg er norsklærer i vgs. 2
cornflake_girl Skrevet 19. april 2012 #22 Skrevet 19. april 2012 Siden det var flere som lurte på dette med fordypningsemne (særemne) så kan jeg jo slenge inn hva jeg gjorde (tok også norsk muntlig som privatist): Jeg valgte tre bøker av Tarjei Vesaas (Fulgane, Isslottet og Vårnatt) med "problemstillingen": se på og sammenligne språklige metaforer og tematikk i de tre bøkene, er det fellestrekk? Jeg skrev ingenting (bare egne kladdenotater), ettersom det uansett skulle legges frem muntlig. På eksamen så la jeg kort (KORT) frem motivet i de tre bøkene, før jeg bablet og synset i vei om metaforer og mulige tolkninger av tematikk, samt hvordan metaforene kanskje kunne beskrive temaet Brukte for å være helt ærlig ikke så mye tid på særemnet mitt, men det manglet ikke engasjement, da. Elsker bøkene til Vesaas, og griner like mye hver gang jeg leser Fuglane Fikk en sekser, forresten. De andre oppgavene jeg fikk på eksamen var: - snakke om samnorskdebatten (dette fikk jeg før forberedelsestiden) - snakke om Jeppe på Bjerget (denne oppgaven fikk jeg under eksaminasjonen)
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #23 Skrevet 19. april 2012 Absolutt uenig med siste AB, vel så relevant med de språklige fordypningsemnene. Jeg er norsklærer i vgs. Da syns jeg det er rart at du ikke har lært deg å bruke subjekt, ingen fullstendig setning uten som man sier.;-)
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #24 Skrevet 19. april 2012 Hei! Jeg har ikke lest alle de andre svarene, men jeg hadde norsk muntlig i dag! Jeg gruet meg skikkelig til denne eksamen og var fornøyd så lenge jeg stod egentlig.. Googlet en del på nettet for å finne spørsmål andre hadde blitt stilt. Det jeg forberedte meg på var litteraturhistorie og språkhistorie, i tillegg til å ha et godt særemnet. Særemnet var to sider jeg rablet ned om en bok som var favoritten min. Dermed kunne jeg mye om temaet/boken og fikk svært gode tilbakemeldingener på det. Særemnet var det første jeg pratet om. Bortsett fra dette forberedte jeg meg ikke så mye annet.. Jeg fikk 3 oppgaver og de 30 min. forberedelse var gull verdt! Jeg fikk om særemnet, det moderne prosjektet og dialekter. Kunne ingenting om de to andre tingene enn særemnet, men klarte meg strålende likevel! Fikk en del spørsmål om tekster jeg hadde lest knyttet opp mot det moderne prosjektet, men jeg hadde faktisk ikke lest noen av tekstene... Å ha kjennskap til en del forfattere og litteraturhistorien gjorde gull verdt her. Jeg klarte utrolig nok å ende opp med en femmer! Å snakke om dialekter var ikke så vanskelig, mest morsomt. Tror jeg vant mye på at jeg ikke brukte noe særlig notater og at jeg brukte meg og min dialekt som eksempler. Kunne en del om dialekter fra før og fikk skumlest i løpet av forberedelsen, så eksamen ble omtrendt bare koselig for min del. Lo og snakket engasjert og mye! Vel dette var det jeg hadde å bidra med! Om du har en grei oversikt og bruker forberedelsestiden god så burde dette gå bra! Eksiminatoren er veldig hjelpsom om du står fast!
Rembrandt Skrevet 27. april 2012 #25 Skrevet 27. april 2012 Hei, jeg skal ha muntlig eksamen i norsk om en uke og lurer på om noen kan gi meg tips om hvordan skal jeg forbrede meg til eksamen. I tillegg trenger jeg tips til å vite hvordan naturfag, fysikk 1 og engelsk eksamen er lagt opp? ser frem til gode svar, på forhånd takk...
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #26 Skrevet 13. april 2013 Hei. Jeg har nylig hatt muntlig eksamen i norsk som privatist i Oslo. Ser at det er flere her som lurer på akkurat hva man skal lese på osv.. det var nettopp det jeg også lurte på. Var så vanskelig å vite akkurat hva jeg skal lese. Alt det der med særemne/fordypningsoppgaven og tekster var så forvirrende syntes jeg. Men fikk være hospitant på en skole og få bli med på undervisning, så jeg kan godt skrive her for å hjelpe andre i samme situasjon:D Jeg brukte boken "Signatur 3". Det er to "Signatur 3" bøker. Ene er studiebok (lilla bok), som inneholder all nødvendig stoff. Mens den andre er blåfarget og inneholder tekster. Det er selvfølgelig ikke alle tekster man skal gå gjennom, men de mest kjente tekstene bør man helst kunne få med seg og kunne analysere. Man bør lese om de forskjellige tidsperiodene (norrønt tid, renessansen, barokken og opplysningstida). Man bør også kunne snakke om Det moderne prosjektet og modernismen. Også om norsk språkhistorie og norsk språkdebatt. Kapittel om retorikk bør man også få med seg. Man blir selvfølgelig ikke spurt om alt det der, men alt dette er pensumet og står i studieboka (lilla bok). Når man leser om de forskjellige tidsperiodene så blir det nevnt forskjellige forfattere fra denne perioden og tekstene som de skrev. Disse tekstene finner man i den blå boka, så ta en titt på de viktigste tekstene. Jeg kan fortelle hvordan eksamenen foregikk for meg da. Jeg var dritnervøs og var redd for å stryke:/ Møtte likevel opp, og etter å ha hilst på sensoren og registrert meg, fikk jeg trekke en oppgave som jeg fikk 30. minutters forberedelsestid på. Oppgaven jeg trakk inneholdt 2 salmer som jeg skulle plassere i riktig tidsperiode. Salmene var fra barokken. Jeg fortalte om denne tidsperioden, og litt om tidsperiodene før og etter barokken også (renessansen og opplysningstida) for å vise at jeg kan stoffet. Etter å ha snakket ferdig om det, fikk jeg et uforberedt tema å snakke litt om, som ble retorikk. Jeg snakket litt om det, og etter det var eksamenen over.Fordypningsoppgaven ble jeg ikke spurt om i det hele tatt. Er vel fra sensor til sensor om man blir spurt om fordypningsoppgaven eller ikke. Uansett, endte til slutt med en femmer og er storfornøyd:D Sensoren sa til slutt at jeg kunne få 6 hvis jeg tok mer initiativ selv..for jeg stoppet en del opp fordi det slo knuter i hjernen min:P så et godt råd er å skravle i vei slik at sensoren ikke får sjanse til å gripe så mye inn. Lykke til Anonym poster: f788630a26c77223dc2aa62ff7d69a99 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå