Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i en litt vanskelig situasjon for øyeblikket. Jeg har en kjæreste som har en god bakgrunn yrkesmessig og som ville hatt mange muligheter om han nå snakket flytende norsk. Problemet er at han nettopp har begynt å lære norsk og når vi leser stillingsannonser virker det nesten umulig å finne noe. Han har sendt en del åpne søknader til nå og noen søknader. Vi har også prøvd andre jobber som ikke har noe med hans yrke å gjøre, bare for å kunne ha en jobb til å begynne med. Problemet er at vi ikke helt vet hva vi er på utkikk etter og om det finnes jobber for noen som kun må benytte seg av engelsk og foreløpig har liten forståelse for norsk. Har vært på infomøte i Nav Eures men trenger mer konkrete tips.. .om det finnes.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er han mørkhudet så er det nok vanskelig å få seg jobb uansett. Men hvis han er hvit og utlending, er det fortsatt håp for at han skal kunne klare seg.

AnonymBruker
Skrevet

Er han ingeniør så burde det ikke være noe problem, da det offisielle arbeidsspråket i de fleste prosekt stort sett er engelsk.

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Har han litt peil på bil kan han høre med bilutleiefirma om å bli klargjører av utleiebilene. Da kan det også være en fordel at han kan andre språk. :) Ikke supergodt lønnet, men hvertfall 125-130kr timen. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ingen tips dithen, annet enn at du må få han til å høre på lydbøker på norsk. Og fokusere på å se norske program, eller høre på radio. Ett tips til å lære norsk mye fortere.

AnonymBruker
Skrevet

Han er en hvit utlending fra et europeisk land, men like lite norsk snakker han. Hans bakgrunn er innenfor IT og jeg har hørt flere ganger at ja engelsk kan være nok, men like fullt så er tilbakemeldinger at han må kunne norsk og stillingsannonser påpeker ofte norsk flytende skriftlig og muntlig. Skjønner at han ikke kan jobbe med direkte support med kunder når han ikke snakker norsk, men allikevel skjønner jeg ikke at det ikke skal finnes noe arbeid for han der han kan fungere med bare engelsk. Han fikser alt fra pc til telefoner. Det med å klargjøre biler kan kanskje være noe..

Han går på intensiv kurs i norsk og skal fortsette på nytt nivå. Jeg anbefaler han i alle fall det å satse mye på norsk i begynnelsen. TV program på norsk kan være noe ja... men uten tekst da?

AnonymBruker
Skrevet

Han går på intensiv kurs i norsk og skal fortsette på nytt nivå. Jeg anbefaler han i alle fall det å satse mye på norsk i begynnelsen. TV program på norsk kan være noe ja... men uten tekst da?

Ja, helst uten tekst. Det går på å bygge opp gjenkjennelsen av ord. Kan regne med 3 måneder, så begynner han å i det minste forstå hva som blir sagt. Mulig dere må bli konsekvent på norsk hjemme, og med venner. Men det finner dere ut av.

AnonymBruker
Skrevet

Innen IT så er det nok strengt nødvenig med gode norskkunnskaper, ja.

Skrevet

Han er en hvit utlending fra et europeisk land, men like lite norsk snakker han. Hans bakgrunn er innenfor IT og jeg har hørt flere ganger at ja engelsk kan være nok, men like fullt så er tilbakemeldinger at han må kunne norsk og stillingsannonser påpeker ofte norsk flytende skriftlig og muntlig. Skjønner at han ikke kan jobbe med direkte support med kunder når han ikke snakker norsk, men allikevel skjønner jeg ikke at det ikke skal finnes noe arbeid for han der han kan fungere med bare engelsk. Han fikser alt fra pc til telefoner. Det med å klargjøre biler kan kanskje være noe..

Med tekst er lurt. Norsk lyd og engelsk tekst gir muligheter til å lære ord. Norsk lyd med norsk tekst er god hjelp til å lære forholdet mellom muntlig og skriftlig norsk.

• Liker 2
Skrevet

Med tekst er lurt. Norsk lyd og engelsk tekst gir muligheter til å lære ord. Norsk lyd med norsk tekst er god hjelp til å lære forholdet mellom muntlig og skriftlig norsk.

Med tekst gjør at man fokuserer på oversettelsen framfor å prøve å fostå det som blir sagt.

Et tips kan være å se veldig enkle programmer. Vi så uante mengder tysk barne-TV uten teksting da jeg lærte tysk.

AnonymBruker
Skrevet

OM han trenger jobb med den gang, så kan han være vaskehjelp?

Da får han tjent litt penger mens han studerer norsk, og det positive er at han i det minste har hatt en jobb, selv om han er innen IT-bransjen.

Jeg gikk på Bjørknes privatskole ifjor, og der jobbet det to vaskedamer som absolutt ikke kunne norsk. De var fra afrika et sted, og jeg husker hun ene var veldig frekk og motbydelig ... :nei:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Typen jobber i byggebransjen. I hans firma er det masse folk som ikke snakker norsk.

Gjest Spinell
Skrevet

Innen han lærer norsk kan det være vanskelig å få jobber innen det han er kvalifisert for, men hvis han i en periode kan ta til takke med lavstatusyrker som renhold så er det ikke noe problem å skaffe seg jobb.

Bor dere i Oslo eller Stavanger (pluss mange andre byer med mye oljerelatert virksomhet) skulle det ikke by på noe problem å finne jobb som engelsktalende, da f.eks Statoil og Aker Solutions, samt en hel del andre av de store har engelsk som konsernspråk.

Skrevet

hva med bartender/servitør? mange restauranter og barer som ansetter folk som bare kan gjøre seg forstått med engelsk!

Skrevet

Når en analfabeter fra somalia klarer å lære norsk på kort tid, så bør vel typen din klare det også?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode tips :takke:

Angående analfabeter fra Somalia lærer norsk fort.. der er jeg ikke helt enig. Har jobbet med mange utenlandske som selv etter flere år ikke snakker flytende norsk . Og selv om man er superflink og har et godt språkøre så tar alt tid. Det sier seg selv at han ikke lærer seg norsk flytende skriftlig og muntlig på en måned. Men uansett så må det være et eller annet en normal oppegående person som har mange kvalifikasjoner og kan flere andre språk enn norsk kan kunne gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...